Adwords tips voor meer advertentie succes

Google Adwords is het advertentieprogramma van Google. Als je dit goed onder de knie hebt dan verschijnt jouw advertentie op een van de meest gewilde plekken, namelijk bovenaan! De belangrijkste factoren om hoog te scoren in Google zijn dat je advertenties relevant zijn en dat je alleen betaalt per klik en zo dus controle hebt over de kosten. Het uiteindelijke doel van je campagne is natuurlijk om de juiste doelgroep te bereiken op het juiste moment en tegen de laagste kosten. Maar wat zijn nou eigenlijk de beste tactieken om het meeste uit je Adwords campagne te halen?

Hieronder staan een aantal tips beschreven waarmee je je Adwords campagne kan optimaliseren. De grondregel blijft wel testen, testen, testen, en optimaliseren.

Tip 1: Maak gebruik van meerdere advertenties

Wanneer je een nieuwe campagne instelt is het altijd slim om meerdere advertenties tegelijk te laten lopen. Zo krijg je namelijk inzicht in welke advertenties en zoekwoorden/zoekthema’s het nou wel of niet goed doen. Zelfs kleine verschillen in verwoording kunnen soms al grote resultaten opleveren. Neem dus ook even de tijd om goed na te denken over de advertentie teksten. Na verloop van tijd is het ook verstandig om slecht presterende advertenties te wijzigen, of eventueel stop te zetten. De meest effectieve campagnes kunnen natuurlijk door blijven lopen en geoptimaliseerd worden.

Belangrijk: laat alle campagnes minimaal een paar weken lopen en beslis niet te snel dat een campagne niet goed loopt.

Tip 2: Optimaliseer de landingspagina’s

Een landingspagina die goed aansluit op de advertentie is minstens net zo belangrijk als de advertentie zelf. Het komt bijvoorbeeld nog veel voor dat advertenties doorverwijzen naar de homepage van een website. Terwijl kijkend naar de advertentietekst een heel gerichte en specifieke pagina op de website veel beter zou aansluiten. De homepagina is vaak een stuk minder relevant voor de bezoeker die op de advertentie heeft geklikt, en Ggoogle herkent dit. Hoe relevanter de landingspagina, hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe hoger je in de resultaten komt! Bovendien kan dit ook een positief effect hebben op je bieding, want naast het bedrag is ook de kwaliteit van de landingspagina belangrijk voor een hoge positie in de zoekresultaten. Ook verhoog je hiermee natuurlijk de kans op een conversie, en betaal je dus relatief minder per klik.

Belangrijk: zorg dat je landingspagina goed aansluit op de advertentie en zorg voor een meetbare doelstelling.

Tip 3: Segmenteer op gedrag en locatie van jouw doelgroep

In AdWords is het mogelijk om in te spelen op het gedrag van jouw doelgroep. Wanneer je een specifiek soort publiek hebt is het mogelijk dat deze op bepaalde dagen of uren standaard meer actief is of meer converteert. In Adwords, onder het kopje segmenteren, en dan conversies, heb je inzicht in welke dagen en tijden het beste converteren. Hier kun je in het vervolg dus mooi op inspelen door meer te bieden op de momenten dat dit het meest rendabel is.
Ook is het in Adwords mogelijk om onderscheid te maken in de geografische locaties. Je kunt je budget voor bepaalde locaties hoger of lager instellen. Je kunt kiezen voor een bepaalde straal, maar ook plaatsen en provincies.

Belangrijk: Speel in op de locaties, tijden, en dagen die het meeste converteren! (Hou hierbij wel de ROI en ROAS in de gaten)

Tip 4: Maak gebruik van advertentie extensies 

Advertentie extensies maken het mogelijk om aanvullende informatie kwijt te kunnen in je advertentie. Hoe meer informatie op Google, hoe aantrekkelijk je bedrijf in Google omdat ze zorgen voor een betere zichtbaarheid. Over het algemeen is het zo dat advertentie extensies zorgen voor een hogere klikfrequentie. Er zijn verschillende soorten extensies mogelijk, maar ze geven allemaal een extra, interactieve mogelijkheid om uw bedrijf te bereiken. Mogelijke extensies zijn de belknop, sitelinks, locatiegegevens, extra tekst, review extensies en meer.

Belangrijk: advertentie extensies zorgen ervoor dat je beter zichtbaar bent in de zoekresultaten door extra, vaak interactieve, mogelijkheden.

Tip 5: Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden zijn heel erg belangrijk! Dit zijn woorden en woordcombinaties waarbij jouw advertenties juist niet getoond worden. Ze zorgen er dus voor dat je niet leegloopt op woorden die niet relevant zijn. Wanneer je campagnes al een tijdje lopen, leer je vanzelf welke woorden wel en niet goed converteren. Je kunt de woorden te zijner tijd altijd aanpassen wanneer je merkt dat ze onvoldoende opleveren. Door bepaalde zoekwoorden uit te sluiten zorg je ervoor dat je de juiste mensen bereikt met je advertenties.

Belangrijk: Maak geen onnodige kosten op zoekwoorden die niet converteren.

Tip 6: Denk ook aan het Display netwerk

Naast tekst advertenties is er ook de mogelijkheid om visuele advertenties in te zetten met behulp van het Display netwerk. Het Display netwerk bestaat uit meer dan 2 miljoen websites, waarmee je meer dan 90% van alle internetgebruikers wereldwijd kan bereiken. Een immens bereik dus! Het Display netwerk bestaat niet alleen uit websites, maar ook uit video’s en apps. Met behulp van targeting kan je in het Display netwerk onderscheid maken in context, doelgroepen, locaties en nog meer. Visuele informatie verwerken we allemaal beter, en blijft ook langer in het geheugen! Adverteren in het Display netwerk kan dus zeker een aanrader zijn!

Belangrijk: Met het Display netwerk bereik je bijna alle internetgebruikers op een visuele manier.

Hulp nodig hierbij? Lees dan onze blog over het Display Netwerk.

Tip 7: Koppel Google Adwords met Google Analytics

Wanneer je deze koppeling maakt kan je de resultaten op een fijne manier meten. Je ziet hier onder andere het gedrag van je websitebezoekers, welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze daar blijven, bij welke pagina ze je website weer verlaten, en meer. Met behulp van deze koppeling kun je mooi je campagne optimaliseren tot je bij het gewenste resultaat komt.

Belangrijk: Meten is weten. Gebruik de resultaten om je Adwords campagne te optimaliseren.

Tip 8: Gebruik remarketing

Met remarketing laat je bezoekers weer terugkeren. Wanneer bezoekers eerder op je site zijn geweest, maar net voor de conversie toch zijn afgehaakt, kan je ze weer op een overtuigende manier benaderen. Bijvoorbeeld in het Display Netwerk met een opvallende, krachtige banner. Remarketing is ideaal om bezoekers die nog twijfelen, toch nog over de streep te krijgen om de aankoop of inschrijving te voltooien.

Belangrijk: Haal twijfelende website bezoekers toch over om die aankoop of inschrijving af te maken door ze opnieuw te benaderen.

Tip 9: Zorg voor een duidelijke call-to-action

Een call-to-action in de advertentietekst is erg belangrijk. Dit roept de bezoeker namelijk op om actie te ondernemen, om iets te doen! Je bezoeker moet meteen in je advertentie duidelijk zien wat hij moet doen, en ook waarom, welke waarde zit er aan die actie. De call-to-action kan bijvoorbeeld in de vorm van een button zijn, of een oproepextensie waarin je de bezoeker oproept om je te bellen.

Belangrijk: Maak je call-to-action duidelijk, eenvoudig en opvallend.

Tip 10: Gebruik alle vormen en maten banners

Er zijn in het Google Display Netwerk een totaal van 14 verschillende vormen en maten banners. Wij adviseren om ze allemaal te gebruikers. Op deze manier ben je namelijk niet afhankelijk van de advertentieruimte op de aangeboden site. Dit zorgt ervoor dat je advertentie altijd goed weergegeven wordt.

Belangrijk: Maak gebruik van alle vormen en maten banners zodat je niet afhankelijk bent van de aangeboden advertentieruimte op verschillende websites.

Wanneer je deze 10 tips in gedachten houdt bij het maken van de campagne en het optimaliseren van je campagne, dan ben je goed bezig.

Zelf ook adverteren in Google Adwords, maar na het lezen van deze 10 tips toch nog hulp nodig? Lees dan onze mogelijkheden voor zoekmachine adverteren. Gewoon eens sparren over adverteren in Adwords? Je bent altijd welkom voor een kop koffie in ons mooie pand in Utrecht of bel ons op 030-2271828 voor een praatje.

Lees ook onze andere blogs!

Over de auteur

1 Response

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!