fbpx

Social Media Marketing

YouTube SEO

Wil jij SEO gebruiken op Youtube? Wij kunnen je helpen!

Van strategie tot realisatie
Meetbare resultaten
Veel ervaring met SEO 

 

sEO youtube

Wij werken voor

Als online marketing bureau werken we voor diverse klanten, zowel groot als klein.
Bekijk hier een paar van onze blije opdrachtgevers. 
 
 
YouTube

YouTube SEO

YouTube is een belangrijk online mediakanaal en de op twee-na-grootste zoekmachine platform van de wereld. Veel consumenten maken gebruik van dit platform en brengen er veel tijd op door. Ook steeds meer bedrijven maken gebruik van het bekende platform met formats als vlogs, productspecificatie video’s en how-to video’s. YouTube is er dus voor vermaak als muziek en korte films, informatie, aankoopadvies en nog veel meer. De publicaties zijn niet alleen op YouTube te vinden, maar ook in de Google zoekresultaten. 

Als je tijd (en geld) gaat investeren in het maken van een video, dan is je doel hoogstwaarschijnlijk dat de video goed wordt bekeken en gevonden. Net als content bij SEO is het mogelijk om YouTube video’s te optimaliseren. Dit is mogelijk voor zowel YouTube als de Google zoekmachine. Wil je weten hoe dit werkt en dit toepassen op jouw product/bedrijf? Neem contact op met een van onze experts!

Groot platform
SEO mogelijk
Lage concurrentie

 

YouTube SEO uitbesteden

 Strategie, concept en set-up
 Beheer, optimalisatie en rapportage
 Maandelijks opzegbaar

Wat is YouTube SEO?

Is er iets niet vindbaar op Google of wil je via een video een uitleg van iets bekijken? Dan ga je toch even naar YouTube. Omdat YouTube op Google na de grootste zoekmachine is, zijn er vele opties om de content op YouTube te optimaliseren en de vindbaarheid te vergroten. Het optimaliseren van video’s, kanalen en afspeellijsten staat centraal om zo hoog mogelijk te positioneren in zowel Youtube als Google. YouTube hanteert, net als Google, een algoritme om de positie van de video in de zoekresultaten te bepalen. Bij YouTube SEO wordt er op andere dingen gelet dan bij ‘normale’ SEO (zoekmachineoptimalisatie). Maar dat is voor Digital Inside geen probleem. Naast de reguliere SEO zetten wij ons ook in op YouTube SEO. 

 

Wat zijn de voordelen van YouTube SEO?

Grote zoekmachine → Zoals al eerder werd benoemd, is YouTube op Google na de grootste zoekmachine. Dat wil zeggen dat je een gigantisch bereik hebt. Daarnaast worden de zoekresultaten ook nog eens weergegeven op Google, dus genereer je bezoekers via twee kanalen. 

Lage concurrentie → De concurrentie op Google is hoger dan op Youtube, waardoor adverteren op YouTube interessanter kan zijn. Daarnaast stijgt het aantal YouTube zoekmachines gebruikers ieder jaar. 

 

Hoe werkt YouTube SEO?

Stap 1 zoekwoordenonderzoek: Als eerste is het belangrijk een zoekwoorden onderzoek uit te voeren (ook wel zoekterm analyse genoemd). Het is belangrijk om dit onderzoek uit te voeren in de context van YouTube, omdat de zoekmethode en formulering per kanaal kan verschillen. Dit maakt het belangrijk om de content per kanaal op het zoekgedrag aan te passen. Echter, YouTube heeft geen zoekwoordenplanner zoals Google dus zijn hier andere opties voor. Denk hierbij aan tools als keywordtool.io of Aphrefs of bekijk welke suggesties naar voren komen in de zoekbalk van YouTube. Er kan ook naar de YouTube trends gekeken worden of de featured video’s. 

Daarnaast is het ook belangrijk dat je de zoekintentie van je keywords bekijkt. Kijk wat concurrenten doen met de keywords die jij hebt gevonden en of dat overeenkomt met jouw intentie. Een goed voorbeeld hiervan is het woord ‘ajax’. Dit woord is een voetbalclub, schoonmaakmiddel, Grieks mythologisch figuur, merk brandblussers en een term voor JavaScript.

Stap 2 publiceer een geoptimaliseerd script: Voor een zoekmachine is het handig om te weten welke inhoud de video heeft. De eerste 100 karakters worden getoond op YouTube en Google en zijn daarom het belangrijkste. Probeer gebruikers te overtuigen met een pakkende zin of een call-to-action. Plaats hier ook het zoekwoord in, want deze wordt dan dikgedrukt weergegeven. Ondersteun de tekst met overige zoekwoorden en synoniemen om het script zoveel mogelijk te optimaliseren. 

Stap 3 zoekwoorden in titel en bestandsnaam: Het focus zoekwoord dient altijd opgenomen te worden in de bestandsnaam, maar dit gebeurt vaak nog niet. Ook verwerk je uiteraard in de titel het focus zoekwoord. Het is tevens belangrijk om ervoor te zorgen dat de titel de lading van de video dekt. Een titel kan worden afgebroken na 60 karakters, dus stel dat als maximum in voor jezelf. 

Stap 4 relevante tags: Met tags weten zowel de kijkers als YouTube waar de video over gaat. Het dient context om de content van de video te begrijpen. Met tags kan de video ook getoond worden als ‘gerelateerde video’. Houd je wel aan relevante en gerelateerde tags bij de video, zodat je geen ‘penalty’ krijgt. 

Stap 5 categorie: Specificeer je video in een categorie bij geavanceerde instellingen. Kies de categorie die het meest aansluit bij het onderwerp van jouw video. Kies altijd een van de categorieën.

Stap 6 thumbnail: De afbeelding die te zien is in de overzichtspagina bij het zoeken naar een video noem je een thumbnail afbeelding. Deze afbeelding is ook te zien bij voorgestelde video’s aan de zijkant (desktopweergave) of onder de video (mobiele weergave). Een thumbnail geeft een eerste indruk van de video en daarom moet de thumbnail opvallen tussen alle andere resultaten. Een custom thumbnail werkt het beste op YouTube. Hiervoor is het noodzakelijk dat je YouTube-account geverifieerd is. Verder moet de thumbnail voldoen aan een aantal eisen, zoals een afbeelding met 1280×720 pixels, 16:9 ratio, maximaal 2 MB en bestandstype .jpg, .gif, .bmp of .png. 

Stap 7 voeg een SRT-bestand toe: Met een SRT-bestand wordt de ondertiteling bij video’s gegenereerd. Dit kan ook via de CC knop bij de video en een methode te selecteren voor ondertiteling. 

YouTube SEO verbeteren?

Stap 8 voeg kaarten toe: Door kaarten toe te voegen aan je YouTube video’s kun je de video interactief maken. De kijker kan hiermee doorverwezen worden naar een pagina of afbeelding. Ook kan je titels of een call-to-action toevoegen. Er zijn verschillende kaarttypen in te stellen. Denk hierbij aan kanaal kaarten, link kaarten, website kaarten, merchandise kaarten of poll kaarten. 

Stap 9 delen: Misschien wel een van de belangrijkste stappen. Het delen van je video! Je kan de video enkel op YouTube delen, maar ook op andere platformen of op je eigen website. Als je veel video’s maakt en op je website plaatst, is het handig om een aparte video sitemap te genereren. 

Stap 10 analyseren: Zorg ervoor dat je de data van je video analyseert. Alleen op die manier kom je erachter hoe je nog kan verbeteren en de kijker bij je blijft houden.

YouTube SEO uitbesteden

Wil je jouw merk of product via YouTube SEO onder de aandacht brengen? Neem dan contact met ons op en laat onze experts dit goed voor je regelen. Ook geïnteresseerd in andere social media kanalen? Wij kunnen de gehele social media marketing voor je oppakken. Waar wacht je nog op?

Samen een succes maken van YouTube SEO?

Laten we dan snel afspreken.

Plan hier een tijd in die voor jou uitkomt om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.