Strategie

De wereld veroveren met een Big Hairy Audacious Goal (BHAG)

Ingeborg
by Ingeborg Lip
  • 27 februari 2024
  • 6 min.

Stel je voor dat je op een dag wakker wordt met een doel zo groot en gewaagd dat het de grenzen van je verbeelding overschrijdt: je weet niet hoe je erop gekomen bent of hoe je zo groot durft te dromen. Dát is de essentie van een BHAG – een Big Hairy Audacious Goal.

Het is meer dan alleen een element van strategische planning, want dit ambitieuze doel vertegenwoordigt een droom die de werkzaamheden van alledag overstijgt. Het is een oproep tot avontuur binnen de zakenwereld. En wie wil er nou niet op avontuur naar ongekende hoogten? Wij in ieder geval wel!

Echter, “A dream without a plan is just a wish”, zoals Antoine de Saint-Exupéry ooit in Le petit prince zei. Een BHAG biedt een duidelijke richting voor alle inspanningen en de besluitvorming binnen een bedrijf, maar een doel alleen is niet genoeg. Je moet je Big Hairy Audacious Goal wel kunnen onderbouwen met een goed gestructureerd plan.

In dit blog duiken we daarom eerst in de oorsprong en de kenmerken van een goed geformuleerde BHAG en laten we daarna zien hoe je dit het beste kan implementeren in je eigen bedrijfsstrategie. Zo maak je van je wens een droom, en van je droom een werkelijkheid!

De oorsprong van BHAG

De term BHAG werd voor het eerst geïntroduceerd door Jim Collins en Jerry Porras, in hun boek Built to last: successful habits of visionary companies. Dit baanbrekende boek uit 1994 bracht een compleet nieuwe manier van langetermijndenken tot leven, met name in de zakelijke context. Zij benadrukten dat een BHAG niet alleen inspirerend is, maar ook ambitieus en realistisch. Het doel lijkt misschien compleet onbereikbaar op het eerste gezicht, maar met het juiste plan is het zeker haalbaar. De kracht van je Big Hairy Audacious Goal zit hem namelijk in het vermogen om de hele organisatie te inspireren, motiveren, en mobiliseren.

Die inspiratie, motivatie en mobilisatie is nodig om een stap buiten de comfort zone te durven nemen. Dat is tenslotte de enige manier om vooruit te komen: verandering begint aan het einde van de comfort zone. Ondanks dat het nogal corny klinkt, is deze mindset – in de vorm van de BHAG – al omarmd door tal van succesvolle bedrijven wereldwijd. Sinds de introductie van het concept is het al heel snel een kernonderdeel geworden van strategische bedrijfsplanning.

Een goed geformuleerd doel

Een BHAG gaat dus veel verder dan simpelweg groot dromen, een paar stappen uit je comfort zone zetten, en een muur vullen met inspirerende quotes ter aanmoediging. Een goede BHAG moet bepaalde kenmerken hebben om effectief te zijn:

Ambitieus en uitdagend

Je doel moet ambitieus en uitdagend zijn: iets dat een gevoel van avontuur en durf uitlokt. Het moet groot genoeg zijn om inspiratie en enthousiasme op te wekken binnen de organisatie, maar ook realistisch genoeg zijn om geloofwaardig te blijven.

‘Mijn bedrijf wordt het eerste bedrijf op Mars’ is misschien wel groots, maar niet echt realistisch op de middellange termijn. Een realistischer versie hiervan zou zijn ‘mijn bedrijf gaat een locatie openen in Utrecht’. Klinkt een stuk haalbaarder, of niet?

Duidelijke focus

Buiten geloofwaardigheid en ambitie moet een BHAG ook een duidelijke focus hebben: een eindpunt. Je team moet weten waar ze naartoe aan het werken zijn, wanneer ze het doel – idealiter – moeten bereiken, en wat de voorwaarden zijn om het doel als ‘bereikt’ te zien. Deze focus helpt niet alleen bij het meten van succes, maar ook bij het meten van vooruitgang.

Om bij het vorige voorbeeld te blijven: er moet een eindpunt aan toegevoegd worden. Dus niet het gevoel van ‘ooit’, maar een duidelijk afgebakend tijdsbestek. Dit is ook afhankelijk van je doel en wat daarin realistisch maar positief ingesteld is. Voor het openen van een tweede locatie in Utrecht zou dat er dan zo uit kunnen zien: ‘mijn bedrijf gaat voor het einde van 2029 een locatie in Utrecht openen’.

Aansluiten bij kernwaarden en langetermijnvisie

2029 is nog wel een paar jaar verder, maar daarmee komen we ook bij het laatste criterium voor een goede BHAG. Een BHAG moet namelijk ook aansluiten bij de kernwaarden en langetermijnvisie van het bedrijf. Het is geen op zichzelf staand doel, maar een integraal onderdeel van de bredere bedrijfsstrategie en bedrijfscultuur. Het inspireert niet alleen de werknemers, maar het moet ook resoneren met klanten en andere stakeholders.

Je wil met je bedrijf graag in 2029 een extra locatie in Utrecht openen, maar waarom? Met betrekking tot winst is het interessant omdat je een nieuwe doelgroep aan kan spreken, maar daar winnen je medewerkers niet zoveel mee. Echter, voor hen komt deze uitbreiding met doorgroeimogelijkheden en nieuwe kansen, en je klanten zijn ontzettend gelukkig dat ze nu makkelijker aan jouw fantastische product of dienst kunnen komen. Zo valt er voor alle stakeholders iets te winnen met dit BHAG.

Het implementeren van je BHAG

Om een BHAG succesvol te implementeren binnen je organisatie is het nodig om een strategisch pad uit te stippelen dat je bedrijf naar dit doel leidt. Het vraagt om een gedetailleerde uitvoeringsstrategie die door elk niveau van de organisatie heen werkt. Hier zijn enkele stappen voor het effectief implementeren van een goede BHAG:

1.     Visie communiceren

Begin met het helder en krachtig communiceren van je doel binnen je gehele organisatie. Zorg ervoor dat al je medewerkers niet alleen begrijpen wat het doel is, maar ook waarom dit doel belangrijk is. Niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor henzelf. AKA, wat voor kansen dit voor hen meebrengt.

2.     Commitment cultuur creëren

Bouw en onderhoud een bedrijfscultuur die gericht is op het behalen van je BHAG. Denk hierbij aan het cultiveren van innovatie, doorzettingsvermogen en teamwerk. Blije medewerkers zijn vaak committed medewerkers.

3.     Strategische planning

Ontwikkel een strategische planning die in verschillende punten uiteenzet hoe de organisatie haar BHAG zal bereiken. Dit plan moet concrete en specifieke mijlpalen, taken en verantwoordelijkheden omvatten. Dit hoeft niet in de vorm van een wekelijkse planning, maar als je een BHAG hebt voor over vijf jaar, dan is het handig om ook tussentijdse doelen voor de jaren ertussen op te stellen. Die kunnen ook weer opgesplitst worden in kleinere taken, als je het einddoel maar altijd in het achterhoofd houdt.

4.     Bronnen toewijzen

Zorg voor de nodige middelen – of dat nu tijd, ruimte, financiering, personeel of technologie is – om de gestelde doelen te kunnen bereiken. Dit is nogal essentieel voor het realisme voor het behalen van de beoogde doelen.

5.     Voortgang monitoren

Stel een systeem in om de voortgang richting de BHAG te monitoren en te evalueren. Hiervoor zijn de tussentijdse mijlpalen een goed handvat. Dit helpt ook bij het tijdig identificeren van risico’s en uitdagingen, wat kan aanduiden dat de strategie enigszins aangepast moet worden.

6.     Het vieren van successen

Het is niet alleen maar hard werken! Erken en vier de behaalde mijlpalen en successen. Dit versterkt niet alleen de betrokkenheid en de motivatie van je team om de eindstreep te behalen, maar is simpelweg een bedankje en aanmoediging voor het nodige harde werk dat je werknemers en collega’s erin gestopt hebben.

Door deze stappen aan te houden kan je niet alleen een Big Hairy Audacious Goal nastreven en behalen, maar gaat dit gepaard met een omgeving waarin ook andere grootse dromen waargemaakt kunnen worden.

De eindstreep

Een BHAG is meer dan alleen een ambitieus doel: het is een katalysator die transformatie en groei binnen een organisatie mogelijk maakt. Het stimuleert bedrijven en werknemers om groots te denken, buiten de al bestaande paden de wereld verder te ontdekken, en te richten op succes op de langere termijn. Door een BHAG te omarmen, inspireer je je team tot het bereiken van voorheen ondenkbare hoogtes en je bedrijf tot buitengewone prestaties. Met een duidelijke focus en een strategisch pad dat in diepe verbinding staat met de kernwaarden van het bedrijf kan een goede BHAG het verschil maken tussen een gewoon bedrijf en een visionair bedrijf.

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge