Tips

De beste online marketing tools volgens het team van Digital Inside

by Anneloes Meijers
  • 8 April 2020
  • 1 min read

De onlinewereld wordt als maar belangrijker voor jouw onderneming. Zeker sinds de komst van COVID-19 is het nu belangrijker dan ooit tevoren om als bedrijf mee te buigen met de huidige situatie. Hier speelt digitalisering een grote rol in. Als bedrijf wil je natuurlijk online groeien. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Het wemelt van goede en minder goede, tot zelfs slechte, marketing tools online. Om het kiezen van de juiste online marketing tools gemakkelijk te maken voor jou hebben wij onze favoriete online marketing tools op een rijtje gezet met een toelichting waarom wij deze gebruiken.  

Google Spreadsheets

Vergeleken met Excel is het leuke van Google Spreadsheets dat je veel makkelijker data automatisch kunt inladen. Een voorbeeld uit de praktijk is dat een groot deel van de online marketing bezigheden bestaat uit het verzamelen van data. Je kunt er bijna in verzuimen, zoveel data is er te verkrijgen. Om het toch enigszins overzichtelijk te houden voor jezelf, maar toch de benodigde data eruit te halen, kun je via de gratis Google Chrome extensie data vanuit Google Analytics inladen in een spreadsheet. 

Google Spreadsheets is een online tool waarmee je spreadsheets kunt maken (en opmaken) en deze kun je delen met anderen om een goede samenwerking tegemoet te gaan. Een groot voordeel aan Google Spreadsheets is dat je altijd en overal toegang hebt tot je spreadsheets. Dit kan bijvoorbeeld vanaf je telefoon, maar ook vanaf je laptop/PC. Wist je dat je helemaal geen Wi-Fi nodig hebt om spreadsheets te gebruiken? Erg fijn vinden wij! 

Google Tag Manager

Een andere favoriet die wij bijna dagelijks gebruiken, is Google Tag Manager. Wat ons betreft een pareltje onder de online marketing tools. Websites meten wij namelijk vrijwel altijd door gebruik te maken van Google Tag Manager. Het voordeel van deze tool is dat wij zelf doelen (goed) kunnen instellen en beheren, zonder dat wij aanpassingen in de website hoeven door te voeren. Dankzij deze tool kunnen wij een stuk minder afhankelijk zijn van techneuten. 

Met Google Tag Manager kun je gemakkelijk zelf tags plaatsen op je website. Je kunt deze makkelijk aanpassen en beheren. Je hoeft alleen een Google Tag Manager code te plaatsen op alle websitepagina’s. Dit geeft jou de kans om alle losse tags van bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads van de website te verwijderen en in een keer toe te voegen aan Google Tag Manager. Weet je wat Google Tag Manager nog mooier maakt? Het is gratis en je websitepagina’s zullen sneller laden. Losse tags zorgen namelijk voor een lagere laadsnelheid. 

Hotjar

Als wij echt een website gaat optimaliseren, dan beginnen wij met Hotjar. Met de gratis versie krijg je zelfs al de belangrijke inzichten in hoe je een website kunt verbeteren. Misschien typisch Nederlands, maar gratis mogelijkheden zijn altijd erg welkom! 

Hotjar helpt je om kwalitatieve data te verzamelen, waardoor je meer inzicht krijgt in het gedrag van jouw websitebezoekers. Hotjar is een populaire tool die visueel maakt wat je websitebezoekers op jouw website eigenlijk doen. Zo kun je knelpunten ontdekken en verwijderen. Je kunt zowel de gratis versie van Hotjar gebruiken, als de betaalde versie. 

Google Data Studio

Een andere tool die erg favoriet is, is Google Data Studio. Het is even wennen om deze tool te gebruiken, maar als je eenmaal doorhebt hoe je deze tool gebruikt en hoe je databronnen kunt koppelen en mixen, dan is deze FAN-TAS-TISCH! Weer zo’n pareltje! 

Met Google Data Studio kun je binnen no-time eenvoudig data visualiseren en rapportages opstellen. Je kunt hierin ook delen van traffic opnemen die afkomstig zijn uit SEA, SEO, E-mail en Social Media.

Canva

Een tool die alle creatievelingen onder ons graag gebruiken voor marketingcontent creatie en -optimalisatie is Canva. Het is een fijne tool die voor iedereen makkelijk is om te gebruiken. Verder is het een pluspunt dat je deze designtool gratis kunt gebruiken. 

Canva is een hele populaire grafische designtool die speciaal ontwikkeld is voor non-designers. Je hoeft vrijwel geen kennis te hebben van grafisch design om deze tool te gebruiken. Met de standaard formats van Canva design jij alles wat jij maar wilt. Van advertenties tot social posts en van banners tot blogafbeeldingen. Met Canva is vrijwel alles mogelijk. 

Trello

Een tool die velen van jullie al zullen kennen is Trello. Dit is een handige planningstool die sterk lijkt op de planningsmethode van Agile: Scrum. Deze tool wordt door ons graag gebruikt om overzicht te krijgen en tijd zo efficiënt mogelijk in te delen. 

Trello is een online tool die je kunt gebruiken om je taken van werk in te plannen, pijnpunten en succes van werk te signaleren, verbeterpunten te vinden en om je doelen te halen. 

Zapier

Zapier is een tool waarmee je de API’s van bepaalde systemen aan elkaar kunt koppelen. Een voorbeeld hiervan is om een websiteformulier te koppelen aan Gmail, zodat er een automatische mail wordt verstuurd als iemand je formulier (bijvoorbeeld contactformulier) invult. Super handig! 

Zapier is een tool (aka websitedienst) die andere websitediensten aan elkaar koppelt. Het mooie aan Zapier is dat deze een actie in de ene webdienst in gang zet, en deze automatisch bij een andere webdienst uitvoert. 

Moz Toolbar

De Google Chrome extensie ‘Moz Toolbar’ wordt dagelijks gebruikt voor linkbuilding en SEO. Deze tool is écht heel erg handig, want hiermee kan je de kwaliteit van zowel onze eigen websites, als de websites van klanten in de gaten houden en hierop aan sturen. 

De Moz Toolbar (ook wel ‘MozBar’ genoemd) is een online marketing tool voor zoekmachine optimalisatie. Ons betreft is dit echt een onmisbare gratis (externe) SEO-tool. De Moz Toolbar is met name bedoeld om de kwaliteit van de websites die je bezoekt in kaart te brengen door een aantal indicatoren. De tool laat de volgende indicatoren van een website zien: 

DA (Domain Authority): dit element laat zien hoe een hele website presteert in Google door middel van een bepaalde vertrouwensscore. Hoe hoger deze score, hoe hoger de domein autoriteit. Een score van 100 is maximaal, maar een score van 50 is al hartstikke goed! 

PA (Page Authority): de PA werk ongeveer hetzelfde als de DA, alleen laat deze zien hoe een specifieke pagina van een website presteert i.p.v. de website in zijn geheel. 

Spam Score: het woord zegt het eigenlijk al, de spam score laat zien hoeveel spam de website bevat. Hoe lager deze score, hoe beter dit is voor je website. 

Majestic Toolbar

Net zoals de Moz Toolbar is de Majestic Toolbar ook een onmisbare tool voor linkbuilding en SEO. Deze tool is onmisbaar als je backlinks wil analyseren. Hoeveel backlinks zijn er? Hoe zijn deze opgebouwd en welke strategie wordt er gebruikt? En welke ankerteksten worden er gebruikt? Met al deze informatie kun je nauwkeurige analysis van pagina’s maken en zo jouw website (nog meer) optimaliseren. Ook deze tool gebruiken wij dagelijks! 

Zoals eerder gezegd is de Majestic Toolbar onwijs handig voor SEO en helpt je om websites nog verder te analyseren . Je kunt deze gratis downloaden als Google Chrome extensie en het mooie is dat deze erg toegankelijk is voor iedereen. Het is makkelijk om te begrijpen hoe deze tool werkt. 

Seoquake

Het lijken allemaal onmisbare tools, maar deze hoort ook écht tot het rijtje van onmisbare tools.  

Met SEOquake kun je inzicht krijgen in hoe jouw pagina’s gezien worden door de Google zoekmachine. De tool is gratis te downloaden als Google Chrome extensie. SEOquake geeft je een analyse van jouw website en kijkt hierbij naar belangrijke SEO-criteria: metatitel, metadescription, tussenkoppen, alt-tekst bij afbeeldingen, zoekwoord frequentie, noem maar op! Deze tool geeft heel eenvoudig weer hoe je op deze verschillende elementen scoort. Dit wordt gevisualiseerd met groene vinkjes (goed), oranje vlakjes (te verbeteren) en rode kruisjes (slecht, zeker verbeteren). 

Google Analytics

Om dagelijks te zien wat er op je website gebeurt, is Google Analytics de meest ideale tool om te gebruiken. Een must voor iedere marketeer. Deze tool wordt dagelijks gebruikt om data te verzamelen en tot interessante inzichten te komen over websitebezoekers. 

Hoewel je vast zelf al Google Analytics gebruikt of in ieder geval weet welke tool dit is, leggen we jou toch nog even kort uit waarvoor je deze tool kunt gebruiken. Google Analytics geeft je inzicht in de bezoekersstatistieken en het gedrag van de bezoekers die op jouw website terecht komen. Dit inzicht wordt vrij gedetailleerd gegeven, waardoor jij ook een zo gedetailleerd mogelijk beeld van jouw websiteprestaties kunt krijgen en of je doelen behaald zijn. Google Analytics werkt door middel van een trackingcode op je website (scroll als je hier meer over wilt weten even terug naar ‘’Google Tag Manager’’). Wat wij extra gaaf vinden aan deze tool? Je kunt deze onmisbare tool gratis gebruiken. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is toch echt zo! 

Ahrefs

Ahrefs is een online marketing tool waarmee je vrij nauwkeurig zoekwoorden onderzoek kunt doen en concurrenten kunt analyseren. Het is tevens ook een goede tool is om een beeld te krijgen van backlink profielen. Het is een interessante aanvulling op de zoekwoordenplanner van Google Ads.  

Ahrefs is een SEO-tool waar je voornamelijk backlink data mee kunt checken. De meeste marketeers vinden dit een interessante tool wegens de (vrij nauwkeurige) keywoord data die het weergeeft. Ahrefs staat erom bekend dat het op Google zoekwoordplanner na de meest actieve crawler van het web heeft. 

Screaming Frog

Voor de techneuten onder ons wordt Screaming Frog nog weleens gebruikt. Deze tool wordt voornamelijk gebruikt voor technische SEO. 

Screaming Frog is een SEO-tool die je een diepgaande scan van jouw website geeft. Op deze manier kun je erachter komen of er problemen te vinden zijn op je website en krijg je tegelijkertijd een gestructureerd overzicht vol met informatie over jouw website. Net als velen andere online marketing tools is ook deze tool gratis te downloaden. Wat deze tool onderscheid van andere tools? Met Screaming Frog wordt er een koppeling gemaakt met andere software. Er wordt dus in plaats van alleen interne informatie over jouw website, ook externe informatie weergegeven. 

Google Search Console

Google Search Console is een handige online marketing tool. Wij gebruiken deze tool met name om sitemaps aan te melden, fouten op te sporen en om de vindbaarheid van de website te checken. Helaas wordt deze tool nog vaak als een ‘vergeten-tool’ gezien. Zonde, want hij is echt heel handig!  

Campaign URL Builder

Om de juiste UTM-tags te geven aan de linkjes voor advertenties op Social Media gebruiken wij de Campaign URL Builder. Zo checken wij in Analytics welke resultaten de Social Media Campagnes van onze klanten zijn. 

Waarom gebruik je deze tool eigenlijk? Nou, simpel gezegd om een campagne te creëren die je specifiek kunt bekijken in Google Analytics. Campaign URL Builder maakt het voor je mogelijk om op een eenvoudige manier campagne parameters toe te voegen aan je URL’s, zodat jij deze kunt tracken in Google Analytics. Wat je hier alleen voor hoeft te doen, is het Campaign URL builder-formulier invullen. 

Mailchimp

Een online marketing tool die maandelijks wordt gebruikt, is Mailchimp. Hiermee sturen wij nieuwsbrieven naar klanten (en andere geïnteresseerde bedrijven). Dit is een erg handige en vooral heel toegankelijke tool om te gebruiken. Je kunt meerdere formats die je ontwerpt opslaan, zodat jouw nieuwsbrieven altijd aansluiten op elkaar. Bovendien kun je (als je twijfelt) ook een A/B test uitvoeren. Zo kun je zien welke versie vaker wordt geopend en meer clicks krijgt van de ontvangers. Als je het aan ons vraagt, dan raden wij je deze tool echt aan om te gebruiken als je geen tot lichte grafisch-design skills hebt. Verder vinden wij Mailchimp extra exciting, doordat je de resultaten en statistieken kunt volgen via de Mailchimp app. Aldus, een tool die het zeker waard is om aan te schaffen. Deze tool is (helaas) niet gratis. 

Mailchimp is een e-mailsoftware die je kunt gebruiken om onder andere nieuwsbrieven te sturen. Je kunt hier gemakkelijk mailings en templates ontwerpen, zonder kennis in coderen (HTML/CSS) nodig te hebben. Je kunt Mailchimp koppelen aan verschillende CMS-systemen, bijvoorbeeld Magento, WordPress, Prestashop en Shopify. Deze zal automatisch nieuwsbriefinschrijvingen toevoegen. Ideaal! Wat deze marketing tool verder heel waardevol maakt is e-mailmarketing automation. Perfect voor bedrijven die net een stapje verder zijn of die stap graag zouden willen zetten. Denk hierbij aan automatische mails versturen naar (voor de nieuwsbrief ingeschreven) bedrijven en/of klanten als zij jarig zijn, of het automatisch versturen van een maandelijkse nieuwsbrief. 

Wil jij graag hulp bij een van deze tools? Ons team staat voor je klaar!  We werken voor verschillende bureaus in Nederland, zo ook als online marketing bureau voor Den Bosch

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

img
SEA
1 min read
Wat is zoekmachine adverteren?
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
1 min read
Inbound Marketing: van A tot Z uitgelegd
by Guido Tijmensen
You're in good company