De beste online marketing tools 2020 volgens het team van Digital Inside

Het jaar 2020. Een jaar waarin de onlinewereld alleen nog maar belangrijker voor jouw onderneming wordt. Zeker met de komst van het COVID-19 is het nu belangrijker dan ooit tevoren om als bedrijf mee te buigen met de huidige situatie, en daarin speelt digitalisering een grote rol. Als bedrijf wil je natuurlijk online online groeien. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Het wemelt van goede en minder goede, tot zelfs slechte, marketing tools online. Om het kiezen van de juiste marketing tools gemakkelijk te maken voor jou hebben wij ons Digital Marketingteam gevraagd, welke marketing tools zij gebruiken en waarom.

Dit zijn op dit moment:

  1. Google Spreadsheets
  2. Google Tag Manager
  3. Hotjar
  4. Google Data Studio
  5. See-Robots
  6. Canva
  7. Trello
  8. Zapier
  9. Moz Toolbar
  10. Majestic Toolbar
  11. SEOquake
  12. Structered Data Testing Tool
  13. Google Analytics
  14. Ahrefs
  15. Screaming Frog
  16. Google Search Console
  17. Campaign URL Builder.
  18. Mailchimp
  19. Verify SEO

Wil jij weten welke marketing tools jij het beste kunt inzetten om online te groeien? Check dan hieronder de uitleg over deze handige tooltjes.

De favoriete marketing tools van Guido

Wie is Guido? Guido is Digital Marketingstrateeg en eigenaar van het snelgroeiende online marketingbureau Digital Inside. Met zijn jarenlange ervaring als Marketingmanager bij verschillende start-ups en corporates is hij in 2016 gestart met Digital Inside. Hij weet als geen ander hoe de marketingbranche zich ontwikkeld, en dan specifiek: Online Marketing. Door de jaren heen heeft hij al gebruik kunnen maken van vele marketing tools, toch zijn er volgens hem een aantal tools die er duidelijk tussen uitspringen. Hier komen ze: de favoriete marketing tools van Guido!

Google Spreadsheets

Volgens Guido is vergeleken met Excel het leuke van Google Spreadsheets dat je veel makkelijker data automatisch kunt inladen. Hij geeft hierbij een handig voorbeeld uit de praktijk. Een groot onderdeel van zijn Online Marketing bezigheden is het verzamelen van data. Je kunt er bijna in verzuimen, zoveel data is er te verkrijgen. Om het toch enigszins overzichtelijk te houden voor jezelf, maar toch de benodigde data eruit te halen, kun je via de gratis Google Chrome extensie data vanuit Google Analytics inladen in een spreadsheet.

Google Spreadsheet in het kort:

Google Spreadsheets is een online tool waarmee je spreadsheets kunt maken (en opmaken) en deze kun je delen met anderen om een goede samenwerking tegemoet te gaan. Een groot voordeel aan Google Spreadsheets is dat je altijd en overal toegang hebt tot je spreadsheets. Dit kan bijvoorbeeld vanaf je telefoon, maar ook vanaf je laptop/PC. Wist je dat je helemaal geen Wi-Fi nodig hebt om spreadsheets te gebruiken? Erg fijn vinden wij!

Google Tag Manager

Een andere favoriet die Guido bijna dagelijks gebruikt is Google Tag Manager. Hij zegt hier het volgende over: ‘’Websites meten doen wij vrijwel altijd door gebruik te maken van Google Tag Manager. Het voordeel van deze tool is dat wij zelf doelen (goed) kunnen instellen en beheren, zonder dat wij aanpassingen in de website hoeven door te voeren’’. Daar zijn wij het helemaal met hem mee eens! Dankzij deze tool kunnen wij een stuk minder afhankelijk zijn van techneuten.

Google Tag Manager in het kort:

Met Google Tag Manager kun je gemakkelijk zelf tags plaatsen op je website. Je kunt deze makkelijk aanpassen en beheren. Je hoeft alleen een Google Tag Manager code te plaatsen op alle websitepagina’s. Dit geeft jou de kans om alle losse tags van bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads van de website te verwijderen en in een keer toe te voegen aan Google Tag Manager. Weet je wat Google Tag Manager nog mooier maakt? Het is gratis en je websitepagina’s zullen sneller laden. Losse tags zorgen namelijk voor een lagere laadsnelheid.

Hotjar

Als het onlinemarketingteam van Digital Inside echt een website gaat optimaliseren, dan beginnen zij met Hotjar. Guido geeft aan dat je zelfs met de gratis versie al belangrijke inzichten kunt krijgen in hoe je een website kunt verbeteren. Misschien typisch Nederlands, maar gratis mogelijkheden zijn altijd erg welkom!Hotjar Digital Inside

Hotjar in het kort:

Hotjar helpt je om kwalitatieve data te verzamelen, waardoor je meer inzicht krijgt in het gedrag van jouw websitebezoekers. Hotjar is een populaire tool die visueel maakt wat je websitebezoekers op jouw website eigenlijk doen. Zo kun je knelpunten ontdekken en verwijderen. Je kunt zowel de gratis versie van Hotjar gebruiken, als de betaalde versie.

Google Data Studio

Een andere tool die Guido (inmiddels) erg graag gebruikt is Google Data Studio.

Digital Inside

Waarom ‘inmiddels’ tussen haakjes staat? De Digital Marketingstrateeg geeft aan dat het wel even wennen is om deze tool te gebruiken. Als je eenmaal door krijgt hoe je deze tool gebruikt en hoe je databronnen kunt koppelen en mixen, dan is deze volgens Guido FAN-TAS-TISCH!

Google Data Studio in het kort:

Met Google Data Studio kun je binnen no-time eenvoudig data visualiseren en rapportages opstellen. Je kunt hierin ook delen van traffic opnemen die afkomstig zijn uit SEA, SEO, E-mail en Social Media.

Chrome extensie See Robots

Bij Guido staat deze extensie altijd aan in Google Chrome. Hij laat via een stoplichtmethode direct zien of een website op index of no-index staat. Guido geeft aan dat Digital Inside maandelijks de vraag binnen krijgt van website eigenaren, waarom hun website niet goed vindbaar is. Via deze Chrome extensie kun je zien dat de website nog op no-index staat. Erg handig dus!

See Robots in het kort:

See Robots is een gratis Chrome extensie. Het is een plugin die voor jou bekijkt of een webpagina no-index en no-follow metatags heeft. Dit zijn beiden erg belangrijke onderdelen van website optimalisatie.

Dit waren de 5 favoriete marketing tools van Digital Inside eigenaar Guido. Niet alleen Guido heeft marketing tools die hij het liefst gebruikt. Iedereen van team Digital Inside heeft zo zijn of haar favoriete tools. Laten we kijken welke dit zijn bij hen.

De beste marketing tools volgens Maikel

Hoewel Maikel de echte salestijger is van Digital Inside, is hij aan de andere kant ook echt een online marketing topper. Met zijn achtergrond in Commerciële Economie weet hij ook nog eens de ins en outs van Online Marketing. Hij is het volledig met Guido eens en heeft daar nog 3 tools op aan te vullen.

Canva

Een tool die Maikel graag gebruikt voor marketingcontent creatie en -optimalisatie is Canva. Hij vindt dat dit een fijne tool is die voor iedereen makkelijk is om te gebruiken. Verder is het voor hem een pluspunt dat je deze designtool gratis kunt gebruiken.

Canva in het kort:

Canva is een hele populaire grafische designtool die speciaal ontwikkeld is voor non-designers. Je hoeft vrijwel geen kennis te hebben van grafisch design om deze tool te gebruiken. Met de standaard formats van Canva design jij alles wat jij maar wilt. Van advertenties tot social posts en van banners tot blogafbeeldingen. Met Canva is vrijwel alles mogelijk.

 

Trello

Een tool die velen van jullie al zullen kennen is Trello. Dit is een handige planningstool die sterk lijkt op de planningsmethode van Agile: Scrum. Maikel gebruikt deze tool graag om overzicht te krijgen en zijn tijd zo efficiënt mogelijk in te delen.

Trello in het kort:

Trello is een online tool die je kunt gebruiken om je taken van werk in te plannen, pijnpunten en succes van werk te signaleren, verbeterpunten te vinden en om je doelen te halen.

Zapier

De laatste (last but not least) tool die Maikel maar al te graag gebruikt is Zapier. Hij legt uit dat dit een tool is waarmee je de API’s van bepaalde systemen aan elkaar kunt koppelen. Maikel geeft als voorbeeld dat je een websiteformulier kunt koppelen aan Gmail, zodat er een automatische mail wordt verstuurd als iemand je formulier (bijvoorbeeld contactformulier) invult.

Zapier in het kort:

Zapier is een tool (aka websitedienst) die andere websitediensten aan elkaar koppelt. Het mooie aan Zapier is dat deze een actie in de ene webdienst in gang zet, en deze automatisch bij een andere webdienst uitvoert.

Beste marketingtools Digital Inside

De meest gebruikte marketing tools van Katarina

Als iemand jou kan helpen met online groei, dan is het onze topper Katarina wel. Met haar kennis en expertise van Google Analytics, Google Ads, Tag Manager en nog veel meer op Digital Marketinggebied, weet zij als geen ander welke marketing tools jij het best kunt gebruiken. Onze ‘Kat’ krabt onze klanten bovenaan in Google met de juiste inzet van haar favoriete marketing tools. Laten we kijken welke dit zijn!

Allereerst sluit Katarina zich aan bij Google Tag Manager en Google Data Studio. Zij gebruikt deze tools ook om voornamelijk resultaten te meten en deze visueel sterk neer te zetten.

Structured Data Testing Tool

Dit is een gratis marketing tool die Katarina iets minder lang gebruikt als eerdergenoemde tools. Ze gebruikt deze om haar Structured Data code te testen of deze voldoet aan de eisen van Google. Google stelt namelijk eisen aan hoe data geïmplementeerd moet worden. Is Structured Data nog een vrij nieuw onderwerp voor jou? Structured data is een relatief nieuw iets voor velen. Wij begrijpen dat niet iedereen precies weet wat dit is en wat het inhoudt. In een andere blog hebben wij speciaal voor jou nauwkeurig uitgelegd wat Structured Data precies is, hoe het werkt en waarom het zo belangrijk is voor SEO.

Google Optimize

Een online marketing tool die Katarina sinds kort ook gebruikt is Google Optimize. Ze heeft deze een paar maanden geleden ontdekt en is al helemaal fan! Ze vindt deze tool super gaaf, want dit maakt het voor haar makkelijk om A/B tests van websitepagina’s uit te voeren.

Google Optimize in het kort:

Met Google Optimize kun je op een relatief simpele manier A/B tests, multivariate test en omleidingstests uitvoeren. Hiermee kun je zien wat voor jouw website en webpagina’s het beste werkt. Door de uitslag van de tests te analyseren kun je de User Experience op de website verbeteren en op deze manier de conversies verhogen. Een erg handige marketing tool dus!

Moz Toolbar

Een marketing tool die Katarina elke dag gebruikt is de Google Chrome extensie ‘Moz Toolbar’. Ze geeft aan deze veel te gebruiken voor SEO. Katarina vindt deze tool écht heel erg handig, want hiermee kan ze de kwaliteit van zowel onze eigen websites, als de websites van klanten in de gaten houden en hierop aan sturen.

Moz Toolbar in het kort:

De Moz Toolbar (ook wel ‘’MozBar’’ genoemd) is een online marketing tool voor zoekmachine optimalisatie. Ons betreft is dit echt een onmisbare gratis (externe) SEO-tool. De Moz Toolbar is met name bedoeld om de kwaliteit van de websites die je bezoekt in kaart te brengen door een aantal indicatoren. De tool laat de volgende indicatoren van een website zien:

DA (Domain Authority): dit element laat zien hoe een hele website presteert in Google door middel van een bepaalde online marketing toolsvertrouwensscore. Hoe hoger deze score, hoe hoger de domein autoriteit. Een score van 100 is maximaal, maar een score van 50 is al hartstikke goed!

PA (Page Authority): de PA werk ongeveer hetzelfde als de DA, alleen laat deze zien hoe een specifieke pagina van een website presteert i.p.v. de website in zijn geheel.

Spam Score: het woord zegt het eigenlijk al, de spam score laat zien hoeveel spam de website bevat. Hoe lager deze score, hoe beter dit is voor je website.

 

Majestic Toolbar

Net zoals de Moz Toolbar is de Majestic Toolbar ook een onmisbare tool voor SEO. Katarina zegt dat zij dit een hele handige tool vindt om backlinks te analyseren. Hoeveel backlinks zijn er? Hoe zijn deze opgebouwd en welke strategie wordt er gebruikt? En welke ankerteksten worden er gebruikt? Katarina zegt dat je met al deze informatie nauwkeurige analysis van pagina’s kunt maken en zo jouw website (nog meer) te optimaliseren. Ook deze tool gebruikt onze Digital Marketing topper dagelijks.

Majestic Toolbar in het kort:

Zoals eerder gezegd is de Majestic Toolbar onwijs handig voor SEO en helpt je om websites nog verder te analyseren . Je kunt deze gratis downloaden als Google Chrome extensie en het mooie is dat deze erg toegankelijk is voor iedereen. Het is makkelijk om te begrijpen hoe deze tool werkt.

Seoquake

Een andere tool die Katarina regelmatig gebruikt voor SEO is SEOquake.

SEOquake in het kort:

online marketing tools

Met SEOquake kun je inzicht krijgen in hoe jouw pagina’s gezien worden door de Google zoekmachine. De tool is gratis te downloaden als Google Chrome extensie. SEOquake geeft je een analyse van jouw website en kijkt hierbij naar belangrijke SEO-criteria: metatitel, metadescription, tussenkoppen, alt-tekst bij afbeeldingen, zoekwoord frequentie, noem maar op! Deze tool geeft heel eenvoudig weer hoe je op deze verschillende elementen scoort. Dit wordt gevisualiseerd met groene vinkjes (goed), oranje vlakjes (te verbeteren) en rode kruisjes (slecht, zeker verbeteren).

 

Anneloes haar favoriete marketing tools

Wie is Anneloes? Anneloes is onze Digital Marketing topper die zich na het behalen van haar MBA in Marketing aansloot bij team Digital Inside. Met haar analytisch vermogen en brede kennis in het Marketingvakgebied weet zij maar al te goed welke marketing tools je het best kunt gebruiken voor de meer technische kant van Online Marketing. De eerdergenoemde tools die Anneloes ook veel gebruikt zijn: Structered Data Testing Tool, Google Tag Manager, Majestic Toolbar, Moz Toolbar, Canva en Google Data Studio. Verder heeft zij hier nog een hele mooie selectie aan toe te voegen:

Google Analytics

Volgens Anneloes is deze marketing tool echt een must voor iedere online marketeer om te zien wat er op je website gebeurt. Ze gebruikt deze tool dagelijks om data te verzamelen en tot interessante inzichten te komen over websitebezoekers.

Google Analytics in het kort:

Hoewel je vast zelf al Google Analytics gebruikt of in ieder geval weet welke tool dit is, leggen we jou toch nog even kort uit waarvoor je deze tool kunt gebruiken. Google Analytics geeft je inzicht in de bezoekersstatistieken en het gedrag van de bezoekers die op jouw website terecht komen. Dit inzicht wordt vrij gedetailleerd gegeven, waardoor jij ook een zo gedetailleerd mogelijk beeld van jouw websiteprestaties kunt krijgen en of je doelen behaald zijn. Google Analytics werkt door middel van een trackingcode op je website (scroll als je hier meer over wilt weten even terug naar ‘’Google Tag Manager’’). Wat wij extra gaaf vinden aan deze tool? Je kunt deze onmisbare tool gratis gebruiken. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is toch echt zo!

Ahrefs

Een andere tool die Anneloes vrijwel dagelijks gebruikt is Ahrefs. Dit is een marketing tool waarmee je vrij nauwkeurig zoekwoorden onderzoek kunt doen en concurrenten kunt analyseren. Anneloes geeft aan dat het daarnaast ook een goede tool is om een beeld te krijgen van backlink profielen. Volgens haar is het een waanzinnige aanvulling op de keyword planner van Google.

Ahrefs in het kort:

Ahrefs is een SEO-tool waar je voornamelijk backlink data mee kunt checken. De meeste marketeers vinden dit een interessante tool wegens de (vrij nauwkeurige) keywoord data die het weergeeft. Ahrefs staat erom bekend dat het op Google zoekwoordplanner na de meest actieve crawler van het web heeft.

Screaming Frog

Als derde tool roept Anneloes vol overtuiging: ‘’Screaming Frog!’’. Ze vertelt ons dat ze deze tool voornamelijk gebruikt voor technische SEO.

Screaming Frog in het kort:

Screaming Frog is een SEO-tool die je een diepgaande scan van jouw website geeft. Op deze manier kun je erachter komen of er problemen te vinden zijn op je website en krijg je tegelijkertijd een gestructureerd overzicht vol met informatie over jouw website. Net als velen andere marketing tools is ook deze tool gratis te downloaden. Wat deze tool onderscheid van andere tools? Met Screaming Frog wordt er een koppeling gemaakt met andere software. Er wordt dus in plaats van alleen interne informatie over jouw website, ook externe informatie weergegeven.

Facebook Creator Studio

Wat je waarschijnlijk nog niet weet is dat Anneloes onze Social Mediakanalen beheert en ook die van onze klanten. Zij is een echte ster in Social Mediamarketing en gebruikt daar ook graag marketing tools voor. De tool waar ze het liefst mee werkt is Facebook Creator Studio. Ze gebruikt deze tool om zowel Facebook-posts mee in te plannen, als Instagram-posts.

Facebook Creator Studio in het kort:

Facebook Creator Studio is een handige tool om onder andere berichten mee in te plannen, statistieken van je pagina bij te houden, berichten te beheren, om inkomsten met inhoud te genereren en om deze inhoud ook te meten. Je kunt met deze tool niet alleen gemakkelijk je Facebookpagina’s beheren, maar je kunt deze ook koppelen aan jouw Instagram-account (let op: wel alleen een bedrijfsaccount!). Super handig!

Transparantie tool van Facebook

Een andere marketing tool die Anneloes regelmatig gebruikt is de transparantie tool van Facebook. Met deze tool checkt ze of ze te veel tekst in een afbeelding heeft voor een advertentie op Facebook en Instagram. Dit is volgens Anneloes iets waar waarschijnlijk veel mensen tegen aan lopen: de juiste hoeveelheid tekst in een advertentieafbeelding.

In het kort over de transparantie tool van Facebook:

Deze tool zit ingebouwd in Facebook en is gratis te gebruiken. Je hoeft alleen een afbeelding te uploaden als je op de blauwe ‘’uploaden’’ knop drukt. Vervolgens geeft Facebook weer of de afbeelding de juiste hoeveelheid tekst bevat om te gebruiken als advertentie. Echt handig dus die Facebook transparantie tool!

Google Search Console

online marketingtools

Google Search Console is volgens Anneloes ook écht een handige marketing tool. Zelf gebruikt ze deze vooral om sitemaps

aan te melden, fouten op te sporen en om de vindbaarheid van de website te checken.Volgens het DI-team is deze tool een veel vergeten tool bij klanten. Zonde, want hij is echt heel handig! In zijn SEO-trainingen legt Guido jou precies uit wat Google Search Console is, hoe je deze tool het best kunt gebruiken en hoe je dit kunt toepassen op jouw bedrijf.

Campaign URL Builder

Om de juiste UTM-tags te geven aan de linkjes voor advertenties op Social Media gebruikt Anneloes de Campaign URL Builder. Zo checkt zij in Analytics welke resultaten haar Social Media Campagnes hebben behaald.

Campaign URL Builder in het kort:

Waarom gebruik je deze tool eigenlijk? Nou, simpel gezegd om een campagne te creëren die je specifiek kunt bekijken in Google Analytics. Campaign URL Builder maakt het voor je mogelijk om op een eenvoudige manier campagne parameters toe te voegen aan je URL’s, zodat jij deze kunt tracken in Google Analytics. Wat je hier alleen voor hoeft te doen, is het Campaign URL builder-formulier invullen.

De lievelings online marketing tools van Charley

Tot slot heb ik (Charley) als nieuwste en jongste Digital Insider, hier ook een paar favoriete marketing tools aan toe te voegen. In de tussentijd heb ik al een hoop kunnen leren en ook een aantal online marketing tools ontdekt die ik erg graag gebruik. De eerdergenoemde tools die ik ook dagelijks gebruik zijn: Google Spreadsheets, Canva, Moz Toolbar, Majestic Toolbar en Google Analytics. Verder gebruik ik nog 2 hele fijne tools die ook zeker niet vergeten mogen worden!

Mailchimp

Een marketing tool die ik iedere maand gebruik is Mailchimp. Deze gebruik ik om nieuwsbrieven naar klanten (en andere geïnteresseerde bedrijven) te sturen. Dit is een erg handige en vooral heel toegankelijke tool om te gebruiken. Je kunt meerdere formats die je ontwerpt opslaan, zodat jouw nieuwsbrieven altijd aansluiten op elkaar. Bovendien kun je (als je twijfelt) ook een A/B test uitvoeren. Zo kun je zien welke versie vaker wordt geopend en meer clicks krijgt van de ontvangers. Als je het aan mij vraagt, dan raad ik je deze tool echt aan om te gebruiken als je geen tot lichte grafisch-design skills hebt. Verder vind ik Mailchimp extra exciting, doordat je de resultaten en statistieken kunt volgen via de Mailchimp app. Aldus, een tool die het zeker waard is om aan te schaffen. Deze tool is niet gratis.

Mailchimp in het kort:

Mailchimp is een e-mailsoftware die je kunt gebruiken om onder andere nieuwsbrieven te sturen. Je kunt hier gemakkelijk mailings en templates ontwerpen, zonder kennis in coderen (HTML/CSS) nodig te hebben. Je kunt Mailchimp koppelen aan verschillende CMS-systemen, bijvoorbeeld Magento, WordPress, Prestashop en Shopify. Deze zal automatisch nieuwsbriefinschrijvingen toevoegen. Ideaal! Wat deze marketing tool verder heel waardevol maakt is e-mailmarketing automation. Perfect voor bedrijven die net een stapje verder zijn of die stap graag zouden willen zetten. Denk hierbij aan automatische mails versturen naar (voor de nieuwsbrief ingeschreven) bedrijven en/of klanten als zij jarig zijn, of het automatisch versturen van een maandelijkse nieuwsbrief.

Verify SEO

Naast de handige tool die de meeste marketeers onderhand wel kennen (YOAST-SEO) is er ook Verify SEO. Persoonlijk vind ik dit een hele prettige en erg handige tool om de SEO-kwaliteiten/waarden van webpagina’s te checken. Je hoeft met deze tool alleen de link van de website in te vullen. Vervolgens geeft de tool heel precies weer wat je allemaal kunt verbeteren aan jouw webpagina. Je kunt ook checken op welke waarden jij hoog scoort. Wat ik nog een groot voordeel vind aan deze tool? Je kunt Verify SEO helemaal gratis gebruiken en je hoeft je nergens voor aan te melden! Verify SEO geeft je gratis toegang om je webpagina’s te checken.

Kortom, onze meest gebruikte tools zijn vrijwel allemaal gratis te gebruiken. Mooi toch?! Het zijn betrouwbare tools die je een goed inzicht geven in de kwaliteit van jouw website, externe linkbuilding en jouw websitebezoekers. Zeker de moeite waard om te proberen als je jouw (online) zichtbaarheid een flinke boost wilt geven en online wilt groeien. Let’s grow!

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

 

Tip: gratis whitepaper in 5 stappen naar online groe