Programmatic marketing

Programmatic marketing is de vervolgstap op display marketing. Hierbij gebruik je technologie en data om precies op het juiste moment je advertentie te laten zien. Bij Programmatic Marketing is het belangrijk is om de juiste doelgroep te selecteren. Hierdoor sluit je advertentie precies aan bij hun wensen. Zo maakt jouw advertentie de grootste kans op succes. We geven je vier tips waarmee jij kan starten met programmatic marketing

  1. Het perfecte moment
  2. Relevante content
  3. Breed inzetbaar
  4. Meten en beslissen

Programmatic marketing

Het nieuwe strijdtoneel voor online marketeers bestaat uit micro-momenten. Dit zijn precies die korte momenten waarop (potentiële) klanten beslissingen maken. Bijvoorbeeld als ze iets willen weten, iets willen doen of iets willen kopen. Consumenten willen die wensen direct vervullen. Geen nachtje over slapen. Geen ritje naar de stad. Maar direct kopen. Programmatic marketing helpt jou om online deze momenten aan te grijpen en je verkoopkans te benutten.

Wat is programmatic marketing?

Programmatic is de vervolgstap op display marketing. Hierbij koop je real-time advertenties in. Dit doet je op speciale marktplaatsen voor advertenties, programmatic exchanges. Dit heet programmatic buying. Selecteer de juiste doelgroep. Dan maakt jouw advertentie de grootste kans op succes. Als marketeer weet jij wanneer jouw doelgroep de advertentie het beste kan zien. Door deze real-time in te kopen via Programmatic Marketing zorg je ervoor dat ze de advertentie precies op dat moment zien. Zo haal je meer uit je advertenties. Je kan dit toepassen op al je online marketingkanalen. Sterker nog. Inmiddels zijn er ook steeds meer out-of-home mogelijkheden. Denk aan billboard langs de autosnelweg. Denk aan digitale schermen bij tankstations. Allemaal op basis van een programmatic buying. Micro-momenten zijn tegenwoordig overal. De mogelijkheden voor marketeers zijn eindeloos!

4 tips om te starten micro marketing

Mensen doen tegenwoordig alles met een telefoon in hun hand. Op werkelijk ieder moment van de dag kunnen ze jouw producten vinden – en kopen. Met behulp van specifieke data helpt programmatic advertising jou om de juiste persoon op het moment te bereiken, via het juiste kanaal tegen de juiste kosten. Via het Google Display Netwerk kan je al best specifiek campagnes inzetten. Echte Programmatic Marketing gaat nog veel verder! Met deze vier tips start je optimaal:


1. Het perfecte moment

Een micro-moment vindt plaats als mensen zoeken naar antwoorden. Of als ze nieuwe dingen ontdekken of beslissingen nemen. Registreer daarom het internetgedrag van mensen tijdens deze momenten. Zo begrijp je hun doelen en interesses. Met behulp van programmatic buying plaats je een advertentie die op dat moment relevant is voor een consument.

2. Relevante content

Ontwerp relevante content waar je publiek van smult. Een micro-moment vliegt razendsnel voorbij. Hierdoor hoeft maar iets kleins te gebeuren of de aandacht van de consument verslapt. Creëer daarom zo relevant mogelijke content voor dit ene moment. Weet je niet wat de beste content is, ga dan aan de slag met verschillende varianten. Zo test je wat goed werkt.

3. Breed inzetbaar

Bereik je publiek op meerdere kanalen. Met Programmatic Marketing vind je de websites en plekken waar jouw doelgroep graag komt. Programmatic kan zelfs real-time beslissen waar je advertenties getoond worden. Zo ziet je doelgroep altijd op het juiste moment en op de juiste website jouw advertentie.

4. Meten en beslissen

Meet je resultaten en speel daarop in. Want met de juiste tools meet je nauwkeurig hoe effectief bepaalde advertentiecampagnes zijn geweest. Als marketeer maak je snellere en betere beslissingen als je het gedrag van je doelgroep echt kent.

Micro-momenten veranderen de manier waarop marketeers hun consumenten benaderen. Ook al zijn micro-momenten persoonlijk. Programmatic marketing helpt je om dit ook op grotere schaal te doen. Met behulp van de bovenstaande vier tips vergroot je de impact van jouw advertenties tijdens de perfecte momenten.

Programmatic Marketing Cijfers

Programmatic Marketing groeit heel hard. In 2016 groeide het maar liefst met 20% tot een totaal omzet van 225 miljoen. Inmiddels wordt een derde van het display budget gekocht op de programmatic exchanges. Deze displays worden uitgezet over veel verschillende kanalen maar met name social media blijft interessant. Ook het type uitingen waar op wordt ingezet is zeer divers. Banners blijven leidend maar video groeit steeds harder! In de grafiek hieronder kan je zien hoe het aandeel van programmatic marketing op de verschillen formats door de jaren heen is gegroeid.

Programmatic Marketing marktaandeel grafiek

Bron: Emerce

Lees ook onze andere blogs!

Over de auteur

Digital Marketing Strateeg

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

 

In 5 stappen naar online groei

Loop jij vast in de groei van je website? Of heb je moeite om een goede online strategie uit de werken voor jouw bedrijf? Download dan nu dit gratis whitepaper en krijg tips & tricks hoe je online kan groeien.