Programmatic marketing
Heb je ooit gehoord van micromomenten? Dit zijn die kleine momentjes waarop iemand besluit iets te kopen, te doen of te weten te komen. En dat moet natuurlijk direct! Geen tijd om naar de winkel te gaan of er een nachtje over te slapen. Nee, nu meteen! Programmatic marketing kan je hierbij helpen. Hierbij gebruik je technologie en data om precies op het juiste moment je advertentie te laten zien. Het zorgt ervoor dat jouw product of dienst precies op het juiste moment onder de aandacht komt.
Wat is programmatic marketing?
Even terug naar het begin. Programmatic marketing is een stapje verder dan de traditionele display marketing. Hier koop je advertenties in real-time in. Dit doe je via speciale online marktplaatsen, ook wel programmatic exchanges genoemd. Kies je doelgroep zorgvuldig uit, en jouw advertentie heeft de grootste kans van slagen.
Als jij weet wanneer jouw doelgroep het beste bereikt kan worden, dan kun je op dat moment jouw advertentie laten zien. En dat allemaal in real-time! Dit kun je toepassen op al je online kanalen.
Maar wist je dat er tegenwoordig ook mogelijkheden zijn buiten de digitale mobiele schermen die je in huis hebt? Dit noemen we Digital Out Of Home (DOOH). Denk aan billboards langs de snelweg of digitale schermen bij tankstations. Ook dat is programmatic marketing. Micromomenten zijn overal, dus voor jou als marketeer liggen de kansen voor het oprapen!
4 tips om te starten met micromarketing
Mensen doen tegenwoordig alles met een telefoon in hun hand. Op werkelijk ieder moment van de dag kunnen ze jouw producten vinden – en kopen. Met behulp van specifieke data helpt programmatic advertising jou om de juiste persoon op het juiste moment te bereiken, via het juiste kanaal tegen de juiste kosten. Met het Google Display Netwerk kan je al best specifiek campagnes inzetten. Echter, programmatic marketing gaat nog veel verder! Met deze vier tips start je optimaal:
1. Vind het perfecte moment
Een micromoment vindt plaats als mensen zoeken naar antwoorden of als ze nieuwe dingen ontdekken of beslissingen nemen. Registreer daarom het internetgedrag van mensen tijdens deze momenten. Zo begrijp je hun doelen en interesses. Met behulp van programmatic buying plaats je een advertentie op het moment dat die relevant is voor een consument.
2. Creëer echt relevante content
Ontwerp relevante content waar je publiek van smult. Een micromoment vliegt razendsnel voorbij. Hierdoor hoeft maar iets kleins te gebeuren of de aandacht van de consument verslapt. Creëer daarom content die zo relevant mogelijk is voor dit ene moment. Weet je niet wat de beste content is, ga dan aan de slag met verschillende varianten. Zo test je wat goed werkt.
3. Maak de advertenties breed inzetbaar
Bereik je publiek op meerdere kanalen. Met programmatic marketing vind je de websites en plekken waar jouw doelgroep graag komt. Programmatic kan zelfs real-time beslissen waar je advertenties getoond worden. Zo ziet je doelgroep altijd op het juiste moment en op de juiste plek jouw advertentie.
4. Plan tijd in om te meten en bij te sturen
Meet je resultaten en speel daarop in. Met de juiste tools meet je nauwkeurig hoe effectief bepaalde advertentiecampagnes zijn geweest. Als marketeer maak je snellere en betere beslissingen als je het gedrag van je doelgroep echt kent.
Micromomenten veranderen de manier waarop marketeers hun consumenten benaderen. Ook al zijn micromomenten persoonlijk – programmatic marketing helpt je om dit ook op grotere schaal te doen. Met behulp van de bovenstaande vier tips vergroot je de impact van jouw advertenties tijdens de perfecte momenten.
Programmatic marketing tools
Programmatic marketing heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt, en er zijn nu veel verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om je advertentiecampagnes te optimaliseren. Hieronder vind je een overzicht van enkele populaire programmatic marketing tools die in momenteel door marketingbureaus worden gebruikt.
1. Google Marketing Platform: Dit is een uitgebreide set van tools waarmee je jouw advertentiecampagnes kunt beheren en optimaliseren. Het bevat tools zoals Display & Video 360, die je helpt bij het inkopen van advertentieruimte, en Campaign Manager, waarmee je je campagnes kunt meten en optimaliseren.
2. The Trade Desk: Dit is een van de grootste onafhankelijke programmatic advertising platforms ter wereld. Het biedt marketeers de mogelijkheid om advertentieruimte in te kopen op een breed scala aan websites en apps.
3. Adobe Advertising Cloud: Dit platform biedt een breed scala aan tools voor het beheren van advertentiecampagnes, waaronder programmatic buying, search advertising en traditionele tv-advertising.
4. MediaMath: Dit is een ander groot programmatic advertising platform dat een breed scala aan tools biedt voor het plannen, uitvoeren en optimaliseren van advertentiecampagnes.
5. Doubleclick Bid Manager (nu onderdeel van Google Display & Video 360)**: Dit platform is erg populair bij grote adverteerders en biedt geavanceerde mogelijkheden voor programmatic buying.
6. Magnite Dit platform biedt een breed scala aan oplossingen voor zowel adverteerders als uitgevers, waaronder programmatic buying, automatisering van directe deals en een uitgebreide set van tools voor het beheren van advertentie-inventaris.
7. Rocket Full (nu Amazon Ad server): Biedt een AI-gedreven programmatic advertising platform dat is ontworpen om marketeers te helpen betere beslissingen te nemen en hun ROI te verhogen.
Dit is slechts een selectie van de vele tools die beschikbaar zijn. De beste keuze hangt af van je specifieke behoeften, je budget en je technische expertise.
Deze blogs is uit 2017 en heeft in oktober 2023 een uitgebreide update gekregen