Tips

5 onmisbare online marketing boeken voor iedere online marketeer

Ingeborg
by Ingeborg Lip
  • 30 oktober 2023
  • 7 min.

Binnen de online marketing worden veel skills opgedaan via internet, of het nou een online training, een artikel, of een Youtube filmpje is. Door de snel veranderende digitale wereld lijkt dit de beste manier om up to date te blijven van de huidige ontwikkelingen.

Het internet kan immers een heel stuk makkelijker geüpdatet worden dan dat een boek herdrukt wordt. Dan zou je iedere week een nieuwe editie moeten aanschaffen, en dat is niet te doen. Toch zijn er wel een aantal online marketing boeken die zelfs jaren na publicatie nog steeds relevant zijn. Natuurlijk zijn ze op sommige punten enigszins verouderd, maar de boodschap is nog steeds toepasbaar. In dit blog kan je 5 online marketing boeken vinden die vandaag de dag nog steeds relevant zijn en waar je nog steeds waardevolle lessen uit kan halen.

 

Don't make me think - Steve Krug

Don't make me think - Steve Krug

Don’t make me think focust op website usability. De kern binnen het vakgebied is makkelijk samen te vatten in de titel, namelijk ‘Don’t make me think’. Gebruikersintuïtie staat voorop – of zou voorop móeten staan – bij design. Geen ellenlange copy die je bezoekers toch niet gaan lezen, maar makkelijke navigatie die logisch is en natuurlijk aanvoelt. Het is heel toegankelijk geschreven en geschikt voor iedereen met interesse in het vakgebied, waarbij veelvuldig gebruik gemaakt wordt van visuele voorbeelden.

Vergis je echter niet: het boek is niet voor jou als je wil lachen om de fouten van anderen, want zo zit het niet in elkaar. Je kan namelijk veel meer leren van goede designs met kleine, aanwijsbare foutjes of onhandigheden dan van websites die volledig fout in elkaar zitten op het gebied van website usability. Het boek gaat uit van een aantal tijdloze principes die nog steeds toepasbaar zijn, maar sommige voorbeelden in het boek kunnen enigszins gedateerd aanvoelen door snelle evolutie van technologie. Deze dienen echter als voorbeeld, en illustreren nog steeds het punt dat gemaakt wordt. De enigszins verouderde visuele content staat dus niet in de weg van de relevantie van het boek als geheel. Zeker een boek dat nog thuishoort in de categorie waardevolle online marketing boeken.

Blink: The power of thinking without thinking - Malcolm Gladwell

Een iets minder zwaar alternatief voor Thinking, fast and slow van Daniel Kahneman, verkent Blink hetzelfde concept van intuïtief denken en de kracht van onze onbewuste eerste indrukken. Keuzes maken kan ontzettend lastig zijn, en sommigen zijn er beter in dan anderen. Maar hoe komt dat dan? Ons denken werkt in twee verschillende systemen: het logische en het intuïtieve. Gladwell duikt in decision making en legt hierin uit hoe ‘thin-slicing’ – de factoren die er écht toe doen onderscheiden van alle andere, minder relevante, variabelen – werkt.

Waar Kahneman’s boek vol staat met data en grafieken en een grondige, onderzoeksgebaseerde basis heeft, is Blink een stuk toegankelijker door een boeiende en anekdotische schrijfstijl. De complexe concepten worden hierdoor makkerlijker te begrijpen, wat dit een stuk lekkerder weg te lezen boek maakt, vol fascinerende verhalen en studies. Echter, Gladwell vertrouwt veel op anekdotes en filtert de wetenschappelijke context er regelmatig uit. Dus, als een academische en wetenschappelijke benadering je voorkeur heeft, kies voor Thinking, fast en slow, en als je op zoek bent naar een boeiende, verhalende manier om het concept te verkennen, kies dan voor Blink.

Made to stick: why some ideas survive and others die - Chip Heath & Dan Heath

In Made to stick richten de schrijvers zich op de verschillende kenmerken van ideeën die ze ‘plakkerig’ maken, en waardoor ze blijven hangen en een blijvende impact hebben. Ze stellen dat plakkerige ideeën zes principes met elkaar gemeen hebben, die ze samenvatten met het acroniem SUCCES:

  • Simplicity (eenvoud) – onnodige complexiteit moet vermeden worden.
  • Unexpectedness (onverwachtheid) – er moet een verrassend element aanwezig zijn.
  • Concreteness (concreetheid) – concreet en specifiek, zodat het makkelijk voor te stellen is.
  • Credibility (geloofwaardigheid) – geloofwaardig door realistische bronnen of praktijkvoorbeelden.
  • Emotions (emoties) – er moet een sterke emotionele respons worden opgeroepen.
  • Stories (verhalen) – ideeën in verhaalvorm zijn makkelijker over te brengen en te delen.

Aangezien het boek 16 jaar na publicatie genoeg is blijven plakken om in deze lijst van onmisbare online marketing boeken terecht te komen, blijkt maar dat ze een goed idee hebben waar ze het over hebben. Het staat vol met praktische en toepasbare tips voor het creëren van effectieve communicatie. Sommige concepten kunnen enigszins simplistisch overkomen, maar dit spreekt ook weer van hun kennis, aangezien het eerste punt in SUCCES is dat het niet nodeloos ingewikkeld moet zijn. Dat doen ze dus juist goed!

Building a storybrand: clarify your message so customers will listen - Donald Miller

Miller presenteert de StoryBrand Framework. Dit is een zevenstapsproces dat is ontworpen om bedrijven te helpen bij het creëren van een heldere en overtuigende boodschap die aansluit bij het doelpubliek. Het laat een ontzettend praktische benadering van marketing en branding zien in het volgende format:

  • Een karakter – Identificeer je klant.
  • Heeft een probleem – Definieer het probleem van je klant.
  • Ontmoet een gids – Positioneer jouw bedrijf.
  • Die het karakter een plan geeft – Biedt een product of dienst als oplossing.
  • En het karakter tot actie oproept – Moedig je klant aan met een duidelijk en overtuigende call-to-action.
  • Dat resulteert in succes – Laat zien hoe het leven verbetert met jouw product of dienst.
  • Of mislukt – Benadruk wat er op het spel staat en wat je klant kan verliezen als ze geen actie onderneemt.

Het boek benadrukt het belang van verhalen vertellen waarin de klant de held is. Het idee erachter is dat de boodschap op deze manier makkelijker te begrijpen en onthouden is. Gezien het boek zelf gericht is op storytelling, is het ook een makkelijk te volgen boek. Echter is dit echt specifiek gericht op een storytelling marketing methode, waarbij andere technieken – die eveneens effectief kunnen zijn – worden uitgesloten. Het is daarmee interessante materie voor dit specifieke onderdeel van marketing en branding, maar voor een breder beeld is het nodig om ook andere online marketing boeken open te slaan.

Online brand identity - Joris Merks-Benjaminsen

Als expert op het gebied van digitale marketing heeft Merks-Benjaminsen uitgebreide ervaring in het werken met en voor grote bedrijven zoals Google. In Online brand identity is het uitgangspunt ‘digital first’, wat inhoudt dat het internet de eerste manier is om met klanten te communiceren en zaken te doen. Strategieën zouden dan ook ontworpen moeten worden voor het digitale kanaal, en daarna pas voor traditionelere media.

In dit boek worden strategische inzichten uit jarenlange ervaring gecombineerd met praktische tools en methoden. Het boek bevat ook een aantal oefeningen om de boodschap sterker over te brengen, waarbij lezers zelf aangemoedigd worden om:

  • Hun merkidentiteit te definiëren
  • Hun doelmarkt te begrijpen
  • Hun merkboodschap te ontwikkelen
  • Hun merkpositie te bepalen
  • Hun merkstrategie te meten

Het is een coherent en heel begrijpelijk boek dat op een verhalende manier alles bij elkaar brengt. Er worden voornamelijk veel Google diensten en terminologie gebruikt in het boek, wat als irritant kan worden ervaren, maar met Google als voormalig werkgever is dat niet gek, én weet je zeker dat hij precies weet waar hij het over heeft. Dit zal bij andere platformen een stuk minder het geval zijn, waardoor deze nadruk bij Google wel zijn standpunten ondersteunt.

Bonus: The honest truth about dishonesty

Ariely verkent in zijn boek de menselijke oneerlijkheid, de redenen waarom mensen ervoor kiezen om te liegen, en wat dit betekent in de zakelijke context. Je denkt misschien dat dit niet thuishoort in een blog post over online marketing boeken, maar als je beter begrijpt hoe mensen denken en wat hen aanzet tot bepaalde keuzes, krijg je ook inzicht in hoe ze zich als consument gedragen. Het is echter nóg een stuk breder dan dat, en brengt je ook in contact met de ethische overwegingen die mensen maken.

Aangaande ethische overwegingen: dit boek is wel een twijfelgevalletje in deze lijst, aangezien Dan Ariely de data van verschillende onderzoeken uit zijn duim gezogen heeft. Ironisch, om dan een boek te schrijven getiteld ‘de waarheid over oneerlijkheid’. Dit boek is daarom niet per se een aanrader, gezien het niet duidelijk is in hoeverre dit op waarheid gebaseerd is, maar juist daarom is het belangrijk om deze – met context – in deze lijst over online marketing boeken te noemen. Áls je het dan gaat lezen, wees je er dan in ieder geval van bewust dat het boek niet in alle eerlijkheid geschreven is en geen absolute waarheden bevat.

Tijdloze marketinginzichten

Het vinden van betrouwbare bronnen voor kennisontwikkeling en inspiratie kan best een uitdaging zijn in de constant veranderende wereld van digitale marketing. De vijf (zes?) boeken in dit artikel bieden een aantal inzichten en waardevolle lessen die vandaag de dag nog steeds van toepassing zijn in de wereld van digitale marketing. Hoewel ‘digital first’ een opkomend principe is, blijft ook traditionele media waardevol – te zien aan het feit dat het digital first concept in boekvorm is uitgegeven.

Dus pak dat momentje van rust, ga even helemaal offline, en sla een boek open. Duik in de rijke wereld van kennis van deze auteurs en stijg op naar het volgende level van digitale marketing met deze online marketing boeken!

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge