Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Met deze complete handleiding kom je hoger in Google

Alles gebeurt tegenwoordig online. Dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom je besloten hebt een website voor je bedrijf op te zetten of je bestaande website nieuw leven in te blazen. Bij het zoeken naar tips kom je de term “SEO” steeds tegen. Niet gek, want SEO is onmisbaar als je wilt dat je website gevonden wordt via zoekmachines zoals Google. Maar wat is SEO nou eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk?

Wij geven SEO uitleg om je op weg te helpen. In dit artikel leggen we uit wat het betekent en hoe je dit het beste kunnen aanpakken! Lees de handleiding, ga aan de slag en krijg meer bezoekers naar je website!

#01

#01

Wat is zoekmachine optimalisatie / SEO betekenis

SEO staat letterlijk voor “Search Engine Optimization”, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het is de kunst om hoog te scoren in de onbetaalde sectie van een zoekmachine, ook wel de organische zoekresultaten genoemd. Met andere woorden, zoekmachine optimalisatie is het proces van het optimaliseren van jouw online content, zodat een zoekmachine deze als topresultaat toont voor de zoekopdrachten naar een bepaald zoekwoord. Door effectief gebruik van SEO technieken is het mogelijk om meer bezoekers te trekken naar gewenste webpagina’s. Het is dus een essentieel deel van online marketing.

Zoekmachines

Zoekmachine optimalisatie begint allemaal bij zoekmachines, de plek waar je gevonden wilt worden. Als jij online even iets wilt opzoeken, via welke site doe je dat dan? In Nederland hebben we het dan in de meeste van de gevallen over Google, met wel 95% van het marktaandeel. De andere in het lijstje zijn Bing (van Microsoft), DuckDuckGo, Ecosia en Yahoo! Met Google als overtuigende één is het dus belangrijk deze zoekmachine niet te onderschatten! Ook kan je YouTube als een zoekmachine zien. Video content wordt steeds belangrijker en je wilt natuurlijk ook dat deze gevonden wordt. Vergeet video SEO dus niet.

Let op! Tegenwoordig laten zoekmachines niet alleen content in de vorm van tekst zien. Zoekmachines geven veel meer resultaten weer. Denk aan:

  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Shopping
  • Lokale zoekresultaten (Google Mijn Bedrijf)
  • Nieuwsartikelen
  • Google Maps

Verschil SEO en SEA

Pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (in vakjargon SERP: Search Engine Result Page) zijn onderverdeeld in twee afzonderlijke secties: organische en betaalde resultaten. Hiervandaan komen de termen SEO en SEA. Daarnaast heb je ook nog SEM. Erg verwarrend, dus wij leggen het verschil uit:

  • Search Engine Optimization (SEO): Als we het hebben over SEO, hebben we het over het hoger positioneren van jouw website in de organische (ofwel gratis) zoekresultaten.
    • Voordelen: kosten geen advertentiebudget, plus wanneer het juist gedaan is heb je jarenlang resultaat.
  • Search Engine Advertising (SEA): in het Nederlands zoekmachine adverteren. Zoekmachines hebben een sectie met betaalde zoekresultaten (advertenties) die boven of onder de organische resultaten worden weergegeven. In ruil voor geld kan je dus een betere positie verkrijgen in zoekmachines. Deze betaalde advertenties zijn volledig onafhankelijk van de organische vermeldingen.
    • Voordelen: snel resultaat plus relatief weinig inspanning ten opzichte van SEO.
  • Search Engine Marketing (SEM): Omvat de gehele zoekmachinemarketing, dus SEO en SEA. SEM zorgt ervoor dat jouw website vindbaar wordt in de zoekresultaten.

Waarom is SEO zo belangrijk?

Voor een groot deel van de Nederlanders start de zoektocht naar een product of bedrijf tegenwoordig online, in een zoekmachine. Om onder de aandacht van je doelgroep te komen en klanten te werven is het dus belangrijk om bovenaan in de zoekmachines te staan. Zelfs als mensen de aankoop uiteindelijk offline doen. Daarnaast vindt maar liefst 92% van alle kliks in de Google zoekresultaten plaats op de eerste pagina. Hiervan gaat 60% naar de top 3. Het is dus van belang om hoog te komen in Google of beter gezegd bovenaan in Google.

#02

#02

Hoe werken zoekmachines?

Nu is het tijd om te leren hoe zoekmachines zoals Google echt werken.

Wanneer je iets zoekt in Google (of een andere zoekmachine), werkt een algoritme om je te laten zien wat de zoekmachine het ‘beste’ resultaat vindt. Google scant de index van ‘honderden miljarden’ pagina’s om een reeks resultaten te vinden die het beste bij jouw zoekopdracht passen.

Zoekmachines hebben drie primaire functies:

  • Crawlen: zoeken op internet naar inhoud en het bekijken van code / inhoud voor elke URL die ze vinden.
  • Indexeren: bewaren en organiseren van de inhoud die tijdens het crawlen wordt gevonden. Zodra een pagina in de index staat, is deze in de running om te worden weergegeven als resultaat van relevante zoekopdrachten.
  • Ranken: geven van de inhoud die het best de zoekvraag van een gebruiker beantwoordt, wat betekent dat de resultaten worden gerangschikt van meest relevant naar minst relevant.

SEO factoren (rankingfactoren)

Er zijn honderden rankingfactoren die het algoritme van Google in overweging neemt als reactie op zoekopdrachten, en ze updaten en verfijnen hun proces voortdurend. Helaas zijn deze factoren die je kunt gebruikten om je positie in zoekmachines te verbeteren niet allemaal bekend. Hoewel het algoritme van Google geheim blijft, heeft jarenlange ervaring met SEO geresulteerd in een redelijk goed beeld van de belangrijke rankingfactoren, onder te brengen in 3 categorieën:

  • techniek
  • content
  • autoriteit

Hierbij zijn techniek en content onderdeel van on page SEO. On page SEO-factoren zijn alle dingen die je kunt beïnvloeden vanuit jouw daadwerkelijke website. Autoriteit valt onder off page SEO. Deze factoren zijn onder meer links van andere websites, aandacht van sociale media en andere marketingactiviteiten buiten jouw eigen website en zijn daarmee minder makkelijk te beïnvloeden.

In het volgende hoofdstuk leggen we je uit hoe je dit kan toepassen

 

Gratis SEO check:

De SEO check is het perfecte begin om te zien wat de mogelijkheden zijn om beter gevonden te worden door jouw doelgroep en hoger in zoekmachines te komen.

 

#03

#03

SEO in de praktijk

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie

Nu het duidelijker is geworden hoe zoekmachines werken en hoe je hoog kunt scoren, kun je aan de slag met je organische vindbaarheid. Om het overzichtelijk te houden hebben we een logisch stappenplan opgesteld. Een goede SEO strategie bestaat uit:

  1. Zoekwoordenonderzoeken
  2. Techniek
  3. Content
  4. Autoriteit

#3.1

#3.1

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is de basis van je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. En laat dat nu precies de termen zijn waar je op gevonden wilt worden. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘Slager Utrecht’, en jij hebt zelf een slagerij in Utrecht, dan wil je natuurlijk op die zoekopdracht met jouw website getoond worden. De kracht van zoekwoordenonderzoek ligt dus in het beter begrijpen van jouw doelgroep en hoe ze naar jouw inhoud, diensten of producten zoeken. Het helpt je antwoord te geven op vragen als:

  • Wat typen potentiële klanten in het zoekvenster van de zoekmachine in?
  • Waar zoeken mensen naar?
  • Hoeveel mensen zoeken ernaar?
  • In welk formaat willen ze die informatie?

Allemaal vragen waarop je voordat je aan de slag gaat met content zo goed mogelijk antwoord wilt geven. Maar hoe start je zo’n zoekwoordenonderzoek? En hoe bepaal je welke zoekwoorden de beste zijn? Dat gaan we je uitleggen.

Voordat je begint…

Voordat we starten met het onderzoek is het belangrijk om het volgende te weten over zoekwoorden. Iets wat vaak over het hoofd wordt gezien. De woorden die mensen gebruiken om een bedrijf, dienst of product te vinden zijn vaak langer dan één of twee woorden. Long tail-zoekwoorden, noemen we die. Deze zoekwoorden combinaties zijn veel specifieker dan algemene zoekwoorden (short tail-zoekwoorden), waardoor er vaak minder zoekvolume op zit. Minder volume en dus minder interessant zou je denken. In potentie zijn ze echter vaak veel relevanter en brengen ze veel meer op dan die algemene keywords. Dit komt omdat zoekers specifieker en opzettelijker zijn in hun zoekopdrachten. Iemand die bijvoorbeeld naar ‘schoenen’ zoekt, is waarschijnlijk gewoon aan het browsen. Aan de andere kant heeft iemand die op zoek is naar “beste prijs dames hardloopschoen maat 39” praktisch de portemonnee al uit de zak gehaald!

Goed, je snapt het idee. Dan kun je nu starten met je onderzoek en de beste zoekwoorden bepalen!

Zoekwoorden vinden

Je hebt waarschijnlijk een paar zoekwoorden in gedachten waarop je wilt ranken. Dit zijn zaken als je producten, diensten of andere onderwerpen die jouw website behandelt. Super! Dit is een goed startpunt voor je onderzoek. Het begin is daar!

De kans is echter groot dat je iets vergeet of dat een bepaalde zoekwoordencombinatie simpelweg niet in je opkomt. Gelukkig zijn er hele handige tools die je hierbij kunnen helpen. De Keywordplanner van Google Ads is er zo eentje. Je hebt hier voor wel een Google Ads-account nodig, deze kun je gratis aanmaken.

Vul in de Zoekwoordenplanner je zoektermen in waarvan je denkt dat mensen erop zoeken, stel ‘m in op Nederlands en dan krijg je een lijst met ideeën. De tool geeft ook gelijk een indicatie van hoe vaak er per maand gezocht wordt op je keyword: het zoekvolume. In het volgende gedeelte gaan we dieper in op het zoekvolume, maar tijdens de ontdekkingsfase kan het je helpen om te bepalen welke varianten van jouw zoekwoorden het populairst zijn bij zoekers.

Volumes checken

Nu je een lijst hebt met aardig wat zoekwoorden, is het tijd om te kijken naar het zoekvolume van deze zoekwoorden. Het zou namelijk zonde zijn om je te richten op zoekwoorden waar niemand of heel weinig mensen op zoeken. Aan de andere kant.. hoe hoger het zoekvolume, hoe groter de concurrentie en daarmee de inspanning die nodig is om organisch succes te behalen. Daarom is het van belang strategisch om te gaan met zoekvolume.

Strategisch worden met zoekvolume

Nu je de relevante zoektermen voor jouw site en de bijbehorende zoekvolumes hebt ontdekt, kun je nog strategischer worden door naar je concurrenten te kijken en uit te zoeken hoe zoekopdrachten per seizoen of locatie kunnen verschillen.

Zoekwoorden op basis van concurrentie

Je hebt waarschijnlijk een grote lijst met zoekwoorden gevonden die interessant zouden kunnen zijn. Hoe weet je nu welk zoekwoord je als eerste moet aanpakken? Als er veel concurrentie is (waaronder enkele grote spelers uit jouw branche) dan gaat het waarschijnlijk veel tijd en moeite kosten om op dat bepaalde zoekwoord te scoren. En dat is het vaak niet waard.

Een goed zoekwoordenonderzoek is dus niet compleet zonder concurrentie analyse. Hierin zijn de volgende vragen van belang:

  • Hoeveel pagina’s worden er door de zoekmachine gevonden voor het zoekwoord?
  • Welke concurrenten scoren op het zoekwoord?
  • Hoeveel woorden bevatten de pagina’s waarop ze scoren?
  • Wat is de autoriteit van deze website?
  • Hoeveel externe links gaan er naar de pagina?

De moeilijkheidsgraad om te ranken op een zoekwoord wordt vaak aangeduid als keyword difficulty. Een score van Ahrefs die kijkt naar het aantal externe links die nodig zijn om te scoren voor een zoekwoord. Dit heeft alles met autoriteit te maken. Wanneer deze erg hoog is, is het verstandig om voor een zoekwoord te gaan waar minder concurrentie op zit. De kans is dan groter om sneller (met minder externe links) bovenaan te komen.

Zoekwoorden op basis van seizoen

Meer te weten komen over seizoensgebonden trends kan voordelig zijn bij het opstellen van een contentstrategie. Als je bijvoorbeeld weet dat het zoekvolume van de term “relatiegeschenk” in oktober tot en met december in het Nederland begint te pieken, kun je maanden van tevoren content voorbereiden en rond die maanden een flinke duw in de rug geven.

Zoekwoorden op basis van locatie

Je kunt een specifieke locatie strategischer targeten door jouw zoekwoordonderzoek te beperken tot specifieke steden, provincies of landen in de Google-zoekwoordplanner, of ‘interesse per subregio’ in Google Trends te evalueren. Geospecifiek onderzoek kan helpen om jouw inhoud relevanter te maken voor je doelgroep. Je kunt er bijvoorbeeld achter komen dat boven de rivieren de voorkeursterm voor gefrituurde aardappelreepjes “patat” is, terwijl onder de rivieren “friet” de voorkeursterminologie is.

Tip! Voordat je kiest om aan de slag te gaan met een bepaalde zoekterm, toets hem eerst altijd even in Google. Krijg je de resultaten die je verwachtte? Of gaan de pagina’s over een heel ander onderwerp? De pagina’s die nu bovenaan staan geven volgens de zoekmachine (en de bezoekers) het beste en meest volledige antwoord op de zoekopdracht. Kan jij dit beter? Kun je dit aanvullen met meer relevante informatie? Dan is het een goed zoekwoord voor jou!

Aan de slag met je gevonden zoekwoorden

Je hebt de beste zoekwoorden gevonden door de zoekwoorden te verwijderen met a) weinig of geen zoekvolume en b) veel te veel concurrentie. Met de zoekwoorden die overblijven kun je door relatief weinig te investeren veel winnen. En dat is precies wat je met een goed zoekwoordenonderzoek wilt bereiken.

Nu je de belangrijkste zoekwoorden voor jouw bedrijf gevonden hebt kun je aan de slag. Dit kan op twee manieren.

  1. Je gaat je bestaande content en pagina’s optimaliseren voor een specifiek zoekwoord
  2. Je gaat nieuwe pagina’s schrijven op basis van de waardevolle zoekwoorden die uit je zoekwoordenonderzoek zijn gekomen.

#3.2

#3.2

Techniek

Voordat je begint met het schrijven van content moet je website technisch op orde zijn. Vaak wordt vergeten hoe belangrijk dit is. Technische SEO is echter de basis van waaruit je een SEO-traject begint en heeft grote invloed op de resultaten van alle opvolgende SEO werkzaamheden. Een website die technisch optimaal in elkaar zit, krijgt hogere posities in de zoekresultaten van Google.

Helaas weet nog niet iedere webbouwer hoe je rekening houdt met deze technische basis voor een goed vindbare website. Daarom is het van belang om de basis te begrijpen, zodat je ze kan vertellen hoe zij jou verder kunnen helpen.

Wat is technische SEO?

Zoals eerder genoemd bepaalt het algoritme van Google welke positie jouw website in de zoekresultaten krijgt. Dit algoritme let op allerlei zaken, waaronder een hele hoop technische punten. Technische SEO is daarmee in feite het verbeteren van de technische aspecten van een website om de ranking van website pagina’s in de zoekmachines te verhogen. Hierbij moet je denken aan:

  • Laadtijd van de website
  • Structuur van de website
  • Gebruikerservaring op de website
  • Zoekmachines kunnen de website en inhoud goed lezen

Waarom is technische SEO belangrijk?

Zoekmachines, zoals Google, willen hun gebruikers de best mogelijke resultaten voor hun zoekopdracht geven. Om deze reden crawlen en evalueren Google-robots webpagina’s op een groot aantal factoren. Factoren gericht op de gebruikerservaring, bijvoorbeeld hoe snel een pagina wordt geladen. Maar ook factoren die de zoekmachine helpen om te begrijpen waar jouw pagina’s over gaan. Dit heeft meer betrekking op de structuur van de website. Dus, door technische aspecten te optimaliseren, help je zoekmachines jouw site te doorzoeken en te begrijpen.

Let op! Waar technische verbeteringen kunnen leiden tot betere rankings, kunnen technische fouten jouw ranking ook negatief beïnvloeden. Technische problemen met je website, zoals 404-meldingen of lange laadtijden, verpesten de gebruikerservaring van je website. Dit straft Google af door jouw website lager te tonen in de zoekresultaten. Zo sta je direct al 1-0 achter, nog voordat je bent begonnen met content optimalisatie of linkbuilding.

De belangrijkste reden voor veel bedrijven om te starten met technische SEO, is om te stijgen in de zoekresultaten van Google. Maar minstens net zo belangrijk, en misschien nog wel belangrijker, is dat je je bezoekers er een plezier mee doet. Gelukkig komt het creëren van een sterke technische basis vaak samen met een betere ervaring voor zowel gebruikers als zoekmachines. Een win-win dus!

Aan de slag met technische SEO

Technische SEO bestaat uit verschillende onderdelen die je allemaal moet optimaliseren. Wij hebben een aantal belangrijke voor je op een rijtje gezet.

1. Zorg dat je website gevonden wordt d.m.v. een XML-sitemap

Om in zoekresultaten te kunnen verschijnen, moet je inhoud eerst zichtbaar zijn voor zoekmachines. Het is misschien wel het belangrijkste stuk van de SEO-puzzel: als jouw site niet kan worden gevonden, kom je nooit in de zoekresultaten.

Checken of jouw website door Google gevonden wordt? Ga dan naar Google en vul daar in site:www.jedomeinnaam.nl. Je moet natuurlijk wel even www.jedomeinnaam.nl vervangen door je eigen website ?. Zie je nu de meest pagina’s van je website? Goed bezig, je website wordt geïndexeerd in Google. Niet het geval? Dan is het een goed plan om je XML-sitemap aan te melden bij Google Search Console.

Door middel van een XML-sitemap zorg je dat je website door Google gevonden kan worden. Je maakt dit bestand dan ook speciaal goed leesbaar voor zoekmachines. Het bevat een lijst met url’s samen met diverse andere gegevens, zoals de laatste keer dat de content op de pagina is gewijzigd en het aantal keer dat de pagina gewijzigd is. Je helpt de zoekmachines eenvoudig je content doorlopen en zorgt ervoor dat zoekmachines geen belangrijke inhoud op jouw site missen.

2. Zorg voor een SEO vriendelijke sitestructuur

Een sitestructuur is de opzet van je website waarbij alle pagina’s zo goed mogelijk worden gerangschikt waardoor bezoekers (en zoekmachines) op een snelle manier en op de juiste manier op de pagina van bestemming komen. Als websitebezoekers makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, is de kans groter dat ze iets zullen bestellen of aanvragen. Is het niet makkelijk te vinden, dan zullen ze waarschijnlijk afhaken en jouw website verlaten. Uiteindelijk wil je dat een bezoeker niet te veel moet klikken voor hij/zij op de pagina’s met belangrijke informatie landt.

Op basis van je zoekwoordenonderzoek bepaal je hoe je jouw site gaat inrichten. Een goede sitestructuur ziet er als volgt uit:

De belangrijkste pagina’s bevinden zich bovenin de boom. De dieper liggende pagina’s zijn vaak moeilijker te bereiken en worden door zoekmachines als minder relevant gezien. Een manier om aan te geven dat het wel een belangrijke pagina is, is door interne links naar deze pagina te plaatsen.

Interne links

Een interne link is een hyperlink op een website, die verwijst naar een andere pagina op diezelfde website. Intern linken is dus belangrijk, omdat je hiermee een hiërarchie op kan zetten op jouw website. Google gebruikt deze links namelijk om te achterhalen welke content op je website gerelateerd is en wat de waarde van die content is. Stuur naar de belangrijke pagina’s dus meer links dan naar minder waardevolle pagina’s.

Broken links: Niets is vervelender voor een websitebezoeker dan op een pagina terecht komen die helemaal niet (meer) bestaat. Wanneer een link naar een niet-bestaande pagina op jouw website verwijst, dan zullen mensen een 404-foutpagina tegenkomen. Daar gaat je positieve gebruikerservaring! Bovendien waarderen zoekmachines deze foutpagina’s ook niet. Gelukkig zijn er tools om dit makkelijk te voorkomen. Daarnaast is het verstandig om de URL van een pagina om te leiden (een redirect instellen) wanneer je deze verwijdert of verplaatst. Dit kan je gemakkelijk zelf doen via de Yoast SEO Premium plugin op een WordPress website.

Robots.txt

Het kan zijn dat je website heel veel pagina’s bevat. Een deel van deze pagina’s is misschien niet relevant om in zoekmachines te laten zien. Sommige pagina’s hebben bewust geen SEO waarde. Wil je zelf bepalen welke pagina’s niet getoond worden in Google? Dan is de robots.txt de oplossing. Pagina’s die je in dit bestand opneemt indexeert Google niet en worden niet getoond in de zoekresultaten. Het is een krachtig hulpmiddel dat zorgvuldig moet worden behandeld. Maak je een kleine fout, dan kan het zijn dat je hele website niet meer zichtbaar is. Duik er dus goed in voordat je het gebruikt. Of nog beter, laat een ontwikkelaar het voor je regelen.

Het creëren van een goede URL

Bij SEO praten we vaak over het maken van de juiste ‘slug’ voor een pagina. De slug is het gedeelte van een URL dat na je domeinnaam komt (het geel gemarkeerde deel):

https://digitalinside.nl/diensten

Deze paginanaam wordt automatisch gegenereerd aan de hand van de titel. Je kan deze slug ook zelf aanpassen. Het is dan wel van belang voor SEO dat je op een aantal ding let:

  • Gebruik streepjes ( – ) in plaats van lage streepjes / underscores ( _ ) als je slug bestaat uit meer dan één woord.
  • Dit is waarschijnlijk een no-brainer, maar het zoekwoord moet in je URL zitten. Het moet meteen duidelijk zijn waar de pagina over gaat.
  • Focus je alleen op de woorden die echt relevant zijn. Woorden als ‘een’, ‘de’ en ‘en’ kan je vaak weglaten.
3. Zorg dat je website niet te lang duurt met laden

Snelheid is een ontzettend belangrijke factor voor het algoritme van Google. En dat is niet voor niets. Een lange laadtijd op je website heeft een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Zorg ervoor dat je website een laadtijd heeft van maximaal drie seconden. Vooral op mobiel zijn bezoekers anders al afgehaakt. Daarnaast eindigt een trage webpagina dus ook verder in de zoekresultaten dan een snellere gelijkwaardige pagina, wat resulteert in nog minder verkeer.

Content boven de vouw

Google heeft de afgelopen jaren vaak updates doorgevoerd. Deze updates zijn met name gericht op gebruiksvriendelijkheid. Hierbij kijken ze ook naar de lay-out van de website. Met name de content boven de vouw (above the fold) is voor Google belangrijk. De content boven de vouw is de content op een pagina die je ziet zonder te hoeven scrollen. Zorg dus dat deze content in ieder geval snel geladen wordt.

Factoren die van invloed zijn op de snelheid van je website

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de snelheid van je website. Zo kunnen bijvoorbeeld te grote afbeeldingen of teveel Javascript de snelheid negatief beïnvloeden. Een handige tool om te achterhalen hoe goed de snelheid is van jouw website is de Google Pagespeed tool. Met deze tool heb je direct inzichtelijk waar de kansen liggen voor verbetering.

4. Zorg dat je schema / sturctured data op orde is

Schema helpt zoekmachines jouw website, inhoud of zelfs je bedrijf beter begrijpen. Het is een manier om je inhoud te labelen of te ordenen met code, zodat zoekmachines beter begrijpen waar bepaalde elementen op je webpagina’s staan. Deze code geeft structuur aan jouw gegevens en daarom wordt naar schema vaak verwezen als ‘structured data’. Het proces van het structureren van jouw gegevens wordt vaak ‘markup’ genoemd omdat je jouw inhoud markeert met code.

JSON-LD is de geprefereerde schema-markeringen van Google, die Bing ook ondersteunt. Op Schema.org vind je een volledige lijst van duizenden beschikbare schema markup in het vaste formaat. Voor aanvullende informatie over het implementeren van gestructureerde data kun je een kijkje nemen in de ‘Google Developers Introduction to Structured Data’. Nadat je de gestructureerde gegevens hebt geïmplementeerd die het beste bij jouw webpagina’s passen, kun je jouw markup testen in de Structured Data Testing Tool van Google.

Structured Data is dus onmisbaar voor jouw SEO-strategie. Echter kan het implementeren van gestructureerde gegevens je meer brengen dan alleen beter begrip door zoekmachines. Het zorgt er ook voor dat Google meer informatie toont bij jouw zoekresultaten. Dit wordt ook wel ‘rich snippets’ genoemd. Je hebt ze zelf vast al eens gezien in de zoekresultaten. Het zijn dingen als:

  • Review sterren
  • Recepten
  • Producten
  • Carrousels
  • Etc.

Rich snippets zorgen ervoor dat je meer opvalt, waardoor je de doorklikratio naar jouw website verhoogt. Let op! Het gebruik van gestructureerde gegevens kan helpen om een rich snippet te tonen bij je zoekresultaat, maar garandeert dit niet.

Meer weten? Lees dan onze uitgebreide blog over Structured Data.

5. Zorg dat je website goed beveiligd is

Een technisch geoptimaliseerde website is een beveiligde website. Tegenwoordig is het namelijk van groot belang om jouw website veilig te maken voor gebruikers om zo hun privacy te garanderen. Dit kan op verschillende manieren. Eén van de meest cruciale is het implementeren van https. De S staat in dit geval voor Secure: domeinen met een https-verbinding zijn beveiligd met een geldig SSL-certificaat. Zoekmachines erkennen het belang van beveiliging en maken daarom van HTTPS een ranking-signaal: veilige websites staan hoger dan onveilige equivalenten. Controleer eenvoudig of jouw website veilig is, er staat dan in de linkerkant van de zoekbalk een slotje.

6. Zorg dat je geen dubbele content op je website hebt

Wil je hoog scoren in zoekmachines, dan moet je ervoor zorgen dat dezelfde inhoud niet op meerdere pagina’s van je website of op andere websites staat. Zoekmachines raken hiervan in de war en weten niet meer welke pagina ze het hoogst zouden moeten rangschikken. Als gevolg, scoren alle pagina’s met dezelfde inhoud lager. Content kopiëren van jezelf of anderen kan je dus duur komen te staan. Google kan dit zelfs bestraffen met een zogenaamde penalty. Je bent dan voor een bepaalde periode niet zichtbaar in de organische zoekresultaten. Iets wat je natuurlijk ten alle tijden wilt voorkomen.

7. Zorg bij een internationale website voor Hreflang tags

Heb je een website in meerdere talen? Dan mogen hreflang tags niet ontbreken. Door hreflang tags begrijpen zoekmachines voor welk gebied en taal een specifieke pagina bedoeld is. Je helpt de zoekmachines dus door ze te informeren over de verschillende varianten van jouw website. Vervolgens kan de zoekmachine de meest geschikte variant tonen in de zoekresultaten. Hiermee wordt ook een mogelijk extra probleem opgelost. Je voorkomt dat de content op de verschillende varianten van jouw webshop beschouwt wordt als dubbele content. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je een website met dezelfde content voor de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hebt.

#3.3

#3.3

Content

We hebben zoekwoordenonderzoek uitgelegd en de belangrijke technische punten toegelicht. Nu is het tijd om ons te verdiepen in on-page SEO, de praktijk van het maken van webpagina’s die de vragen van de zoeker beantwoorden. Tijd om content te creëren!

SEO copywriting

SEO copywriting is een schrijfwijze die SEO met copywriting combineert. Dit komt neer op het schrijven van voor zoekmachines geoptimaliseerde wervende webteksten. Teksten die een lezer overhalen om iets te doen. In andere woorden gaat het er dus om dat je waardevolle content maakt die op specifieke zoekwoorden is gericht. Het resultaat? Leesbare en overtuigende content waarmee je hoger komt in Google. Lastig hierin is het vinden van de balans tussen de dichtheid van zoekwoorden en een sterke overtuigende en vooral ook goed leesbare tekst voor bezoekers. Dit is dan ook de grootste uitdaging voor content marketeers.

Goede SEO teksten schrijven

Tekst is één van de belangrijkste onderdelen van SEO. De teksten op je website vormen de basis en vertellen bezoekers wat zij willen weten. Het zorgt ervoor dat bezoekers je vertrouwen en haalt ze over om een bepaalde actie op je website uit te voeren. Of dit nou het aanschaffen van een product of dienst is of het invullen van hun contactgegevens.

Helaas is het schrijven van een goede SEO webtekst niet zo eenvoudig als het misschien in eerste instantie lijkt. Wij helpen je graag op weg en behandelen de belangrijkste punten waar je op moet letten tijdens het schrijven.

Gebruiken van de juiste zoekwoorden

Het zoekwoordenonderzoek komt nu van pas. Kies je zoekwoorden zorgvuldig en kijk vooral ook naar de potentie. Heb jij een goede kans om hoger te scoren dan de concurrent? Met SEO copywriting schrijf je namelijk teksten die de bestaande behoeften beter vervullen dan alle concurrenten.

Wanneer je de juiste zoekwoorden hebt gekozen, moet je ervoor zorgen dat je deze strategischverwerkt. Zo laat je Google weten dat jij biedt wat mensen zoeken en scoor je hoger in de zoekresultaten.

Let op! Keyword stuffing, het volproppen van een tekst met zoekwoorden, wil je voorkomen. Dit maakt de tekst slecht leesbaar en heeft een negatieve invloed op de gebruikerservaring.

Tip! Let ook op je lokale vindbaarheid. Dus hoe goed is je website vindbaar voor mensen in de belangrijkste regio? Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. In het gebied waar je gevestigd bent is het natuurlijk extra belangrijk om goed gevonden te worden. Zorg dus dat je op zoekwoorden waar jouw geografische term in verwerkt zit goed gevonden wordt. Denk bijvoorbeeld aan woorden als ‘Loodgieter Arnhem’ in plaats van alleen “Loodgieter.”

Doel en doelgroep van je SEO-tekst bepalen

De naam suggereert anders, maar SEO-teksten schrijf je voor je lezer, niet voor de zoekmachine. Google wordt namelijk geen klant van je. En hoeft zeker ook niet het antwoord op een zoekvraag te weten. Wat Google wél wil, is zijn gebruikers van zo goed mogelijke zoekresultaten voorzien. Dat zijn de webpagina’s die het beste aansluiten op de zoekvraag en daar een zo goed mogelijk antwoord op geven. Dit is dan ook jouw doel bij het schrijven van een tekst. Geef de bezoeker waar hij of zij naar op zoek is. Schrijf teksten die perfect aansluiten op zowel het doel als de doelgroep. Maak dus voor jezelf duidelijk wat je met je SEO-tekst wilt bereiken en voor wie je de tekst schrijft.

Zoekmachines als Google zien in welke mate bezoekers jouw content waarderen. Zo houdt Google bij hoe lang bezoekers op je website zijn en met welke frequentie ze doorklikken. Het feit dat bezoekers bereid zijn om een paar minuten te besteden aan het bekijken van een pagina, is voor een zoekmachine het bewijs dat je relevant bent. Google zal blij zijn met al je inspanningen en deze belonen met een hoge plek in de zoekresultaten.

Het schrijven van de SEO-tekst

Nu is het tijd voor het echte werk: SEO-teksten schrijven! Het is verstandig om te beginnen met wat onderzoek, dan heb je snel een goed idee waarover je kunt schrijven. Bekijk de eerste zoekresultaten voor jouw zoekwoord om inspiratie op te doen. Je kan dan goed zien wat de zoekmachine beschouwt als het juiste antwoord op de zoekvraag. Gebruik dit in je voordeel en vul aan waar mogelijk. Je wilt natuurlijk een betere tekst schrijven dan je concurrenten.

Daarnaast zijn er een aantal punten waar je op SEO gebied op kunt letten bij het schrijven van teksten. Wij hebben ze hieronder voor je beschreven.

Optimaliseer je koppen voor SEO

Zoekmachines houden van hiërarchie en eenvoud. Maak daarom je paginatitel op als H1 en de tussenkoppen als H2 tot en met H6. Verwerk daarnaast je zoekwoorden ook in de koppen van je artikel.

De lengte van de tekst

Hoe lang moet je SEO-teksten zijn? Een goede vraag zonder duidelijk antwoord. Bezoekers houden van kort en krachtig, terwijl zoekmachines juist dol zijn op lange teksten. Uit verschillende studies blijkt dat lange SEO-teksten het een stuk beter doen in de zoekresultaten.

Wil je hoog scoren voor een bepaalde zoekterm? Dan mogen de teksten best 1000 woorden zijn of zelfs het dubbele. Zolang je lezer het maar interessant vindt. Hou altijd de gebruiker in je achterhoofd en staar je niet blind op het aantal woorden. Sommige zoekopdrachten kun je met heel weinig tekst al goed beantwoorden, andere hebben er meer nodig.

Afbeeldingen en video’s brengen je tekst tot leven

Zoals eerder genoemd zegt de tijd die iemand op een pagina doorbrengt zoekmachines iets over de kwaliteit. Door aandacht aan de opmaak van je webpagina te besteden kun je bezoekers langer vasthouden. Denk aan genoeg witruimte, opvallende koppen en prikkelende citaten. Gebruik daarnaast veelvuldig multimedia om je SEO-teksten spannend en afwisselend te houden. Denk aan video’s, afbeeldingen, grafieken en gifjes. Let wel op. Zoekmachines begrijpen niet direct wat er op een afbeelding staat. Om ze te helpen dit te begrijpen moet je de afbeeldingen een naam geven. Dus niet IMG30485.png, maar bijvoorbeeld ensuite-deur.png.

Schrijf een pakkende SEO-titel en meta-omschrijving

Het eerste contactpunt tussen jou en je potentiële klant in de zoekmachine is de titel van de pagina en de omschrijving. Het is dus van belang dat je deze goed invult. Dat helpt je om hoger te komen in Google én het zorgt ervoor dat meer mensen doorklikken naar je website vanuit de zoekresultaten.

  • De SEO-titel komt prominent naar voren als blauwe, klikbare link. Het wordt gebruikt om te kijken waar de pagina precies over gaat. Een goede SEO-titel bevat je zoekwoord en nodigt uit tot doorklikken. Je kunt de SEO-titel zelf invullen op je website. Het is afhankelijk van het beheersysteem van je website (CMS) waar je die precies kunt instellen.
  • Onder de URL vind je de meta-omschrijving. Daar krijg je ongeveer 155 karakters de ruimte om je potentiële bezoeker te overtuigen op jouw link te klikken. Zorg dat je een call-to-action opneemt die mensen aanspreekt. Daarnaast kan je gebruik maken van symbolen / emoji’s om extra op te vallen. Let er dan wel op dat je nog serieus genomen wordt.

 

#3.4

#3.4

Autoriteit

Je hebt content gemaakt waarnaar mensen op zoek zijn, die hun vragen beantwoordt en die zoekmachines kunnen begrijpen, maar die kwaliteiten alleen betekenen niet dat het zal terugkomen in de zoekresultaten. Om de rest van de sites met diezelfde kwaliteiten te overtreffen, moet je autoriteit creëren. Dat kan worden bereikt door links te krijgen van andere websites met autoriteit, je merk op te bouwen en een publiek te koesteren dat je zal helpen je content te versterken.

Google heeft bevestigd dat links en inhoud van hoge kwaliteit (die we hiervoor hebben besproken) twee van de drie belangrijkste rankingfactoren voor SEO zijn. Maar wat is precies een link? Hoe verdien je ze van andere websites? Laten we beginnen met de basis.

Wat zijn links?

Inkomende links, ook wel backlinks of externe links genoemd, zijn HTML-hyperlinks die van de ene website naar de andere verwijzen. Ze zijn de valuta van internet, omdat ze veel lijken op de echte reputatie. Als je op vakantie zou gaan en drie mensen zou vragen (allemaal volledig niet verwant aan elkaar) wat het beste restaurant in de stad was, en ze zeiden allemaal: “Pizzeria De Pizzabakkers”, dan zou je erop vertrouwen dat De Pizzabakkers inderdaad de beste pizzeria is in de stad. Links doen dat voor zoekmachines.

Follow en Nofollow links

Je hebt twee type links: nofollow- en follow links. Precies zoals het klinkt, vertelt “nofollow” zoekmachines om de link niet te volgen. Sommige zoekmachines volgen ze nog steeds om nieuwe pagina’s te ontdekken, maar deze links passeren geen link equity (link waarde). Ze kunnen nuttig zijn in situaties waarin een pagina linkt naar een onbetrouwbare bron. Bijvoorbeeld als je een bericht schrijft over linkbuilding en je een voorbeeld wilt noemen van slechte, spammy websites. Je kunt naar de onbetrouwbare site linken zonder aan Google door te geven dat je deze vertrouwt.

Standaardlinks (follow links) zien er als volgt uit:
<a href=””> ankertekst </a>

Nofollow links zien er als volgt uit:
<a href=”” rel=”nofollow”> ankertekst </a>

Nu rest de vraag of je alleen follow links wilt? Niet noodzakelijk. Denk aan alle legitieme plaatsen waar je links naar jouw eigen website kunt plaatsen: een Facebook-profiel, een Tripadvisor-pagina, een Twitter-account, enz. Dit zijn allemaal natuurlijke plaatsen om links naar jouw website toe te voegen, maar ze tellen niet mee als een link met waarde (follow link). Je plaatst ze immers zelf.

Het is normaal dat je website een balans heeft tussen follow en nofollow backlinks in het linkprofiel (meer over linkprofielen hieronder). Een nofollow-link geeft mogelijk niet de autoriteit door, maar kan waardevol verkeer naar je site sturen en zelfs leiden tot toekomstige follow links.

Het linkprofiel van jouw website

Het linkprofiel is een algemene beoordeling van alle inkomende links die jouw site heeft verdiend: het totale aantal links, hun kwaliteit (of spamminess), hun diversiteit (is er een site die honderden keren naar je linkt, of zijn honderden sites die één keer naar je linken?), en meer. De status van je linkprofiel helpt zoekmachines om te begrijpen hoe jouw website zich verhoudt tot andere sites op internet. Er zijn verschillende SEO-tools waarmee je jouw linkprofiel kunt analyseren en de algehele samenstelling ervan kunt begrijpen.

Er zijn velen manieren om links te verzamelen. Sommige zijn gevaarlijke tactieken die in tegenstrijd zijn met de servicevoorwaarden van Google. Een gezond linkprofiel is een profiel dat aan zoekmachines aangeeft dat je jouw links en autoriteit eerlijk verdient. Daar horen de volgende eigenschappen bij:

  • Links zijn verdiend of redactioneel geplaatst. Natuurlijk verdiende links vereisen geen specifieke actie van jou, behalve het creëren van waardevolle inhoud en het vermogen om er bewustzijn over te creëren.
  • Links zijn relevant en van websites met een vergelijkbaar onderwerp. Links van websites die vallen binnen het onderwerp van jouw website zijn over het algemeen beter dan links van websites die niet relevant zijn voor jouw site. Bovendien kunnen links van irrelevante pagina’s verwarrende signalen naar zoekmachines sturen over waar jouw pagina over gaat.
  • Ankertekst is beschrijvend en relevant, zonder spammy te zijn. De ankertekst van een link is de duidelijk zichtbare en klikbare tekst die doorgeleidt naar een bestemmingspagina. Deze tekst helpt zoekmachines te begrijpen waar jouw pagina over gaat. Verwerk dus de belangrijkste zoekwoorden in je ankertekst op een natuurlijke manier. Ga echter wel voorzichtig te werk! Te veel backlinks met dezelfde ankertekst kunnen voor de zoekmachines aangeven dat je de positie van jouw site in zoekresultaten probeert te manipuleren. En dat wordt bestraft.
  • Links komen van kwalitatief goede websites. Het is verstandig om goed voor onderzoek te doen naar de kwaliteit van de website voordat je een link van deze website probeert te krijgen. Waar Google vroeger zelf een eigen indicator voor autoriteit had (namelijk PageRank) gaan we tegenwoordig uit van Domein Autoriteit, Pagina Autoriteit, Citation Flow en Trust Flow. Deze waardes komen van twee tools, Moz en Majestic, die voornamelijk worden gebruikt voor externe linkbuilding.
Aan de slag met linkbuilding

Linkbuilding, het verkrijgen van externe links, is dus één van de belangrijkste SEO technieken. Maar hoe zorg je nou dat je kwalitatieve links naar jouw website krijgt? Wij hebben de beste technieken voor je op een rijtje gezet in deze blog over linkbuilding tips. Kom je er zelf niet uit en besteed je deze lastige taak liever uit? Onze SEO specialisten hebben veel praktijkervaring in linkbuilding en kunnen helpen met de organische groei van het aantal verwijzende links naar jouw website. Neem een kijkje op onze pagina linkbuilding uitbesteden voor meer informatie.

#04

#04

Het tracken van je SEO-prestaties

Ze zeggen dat als je iets kunt meten, je het kunt verbeteren.

Bij SEO is het niet anders. Professionele SEO specialisten houden alles bij, van rankings en conversies tot verloren links en meer. Alles om de waarde van SEO te helpen bewijzen. Het meten van de impact van jouw werk en voortdurende optimalisatie is van cruciaal belang voor SEO-succes.

#05

#05

SEO, een proces van lange adem!

Het uitvoeren van een goede SEO strategie is veel werk. Heb ook niet de illusie dat SEO een project is of makkelijk is. SEO is iets waar je continu mee bezig moet blijven! ?

Dagelijks zijn onze SEO specialisten bezig met het verbeteren van de vindbaarheid van onze klanten. Kom je er zelf niet uit? Wij helpen je graag. Vanuit een goede analyse zorgen wij stap voor stap dat een website hoger komt in zoekmachines, om zo relevante bezoekers en nieuwe leads te creëren.

Laatste blogs

Kosten Facebook & Instagram advertenties: alles over budget en biedingen

De kans dat jouw klanten actief zijn op Facebook & Instagram is groot. Wist je ook al dat Facebook je als bedrijf de mogelijkheid biedt...
Read More
marketing tools Digital inside

De beste online marketing tools 2020 volgens het team van Digital Inside

Het jaar 2020. Een jaar waarin de onlinewereld alleen nog maar belangrijker voor jouw onderneming wordt. Zeker met de komst van het COVID-19 is het...
Read More
structured data

Waarom structured data onmisbaar is voor jouw SEO-strategie in 2020

Geen tijd? Lees de highlights van deze blog Structured data is een verrijking voor SEO en voor je website. SEO evolueert en structured data gaat...
Read More