SEO

De beste linkbuilding tips

by Maikel Teheux
  • 4 December 2020
  • 1 min read

Een belangrijk onderdeel om hoog in de zoekmachine van google te komen is zoekmachineoptimalisatie (SEO). SEO is een overkoepelende term voor optimalisatie technieken voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Een belangrijk onderdeel van SEO is al jaren linkbuilding. Het is ontzettend belangrijk om links te verkrijgen van websites met een hoge autoriteit omdat dit een soort ‘stem’ is van vertrouwen. Externe websites die naar jouw site linken bevestigen de relevantie en betekenis van je website. Hoe meer autoritaire links verwijzen naar jouw website, hoe meer link juice je hebt in relevant verkeer. Tuurlijk zijn er ook andere elementen die invloed hebben op de ranking binnen Google en dit verandert continue. Linkbuilding is daardoor een dynamisch spel. Maar feit blijft, linkbuilding blijft belangrijk in de wereld van zoekmachine optimalisatie.  In Google’s eigen woorden: ‘Ranking without links is really, really hard. 

Wat zijn de beste linkbuilding tips?

Goede linkbuildingis een ontzettend belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Vandaar dat wij je graag extra uitleg hierover geven met deze linkbuilding tips. Linkbuilding en SEO zijn zeker de investering waard op de lange termijn. Je bereikt mensen wanneer ze op zoek zijn, en jij weet net zo goed als ik, dat bijna niemand meer naar de 2e pagina van Google doorklikt. Investeer in SEO en profiteer van een hoge ranking in Google. 

Authority building

Alle marketeers weten dat Google continu het algoritme aanscherpt. Het wordt steeds belangrijker om je te focussen op het gewenste resultaat, en steeds minder op simpele backlinks. Het algoritme van Google is een geheim. Maar wat we inmiddels wel weten is dat de mate van autoriteit, actualiteit en relevantie een zeer grote rol spelen. In de toekomst draait het steeds meer om authority building. Maar hoe? 

 

Een van de populairste technieken is nog altijd om een gastartikel of blog te schrijven voor een andere website met daarin een link naar jouw website. Links afkomstig van een blog hebben doorgaans een betere SEO waarde dan links afkomstig van een opsommingslijst of startpagina. Een gastblog schrijven is vaak een win-win situatie. Jij krijg een relevante link en bereikt nieuw publiek, en de blogger krijgt nieuwe relevante content. 

 

Dit is effectief omdat je op deze manier een naam kan creëren onder een nieuw publiek – namelijk de lezers van die blog/website die je normaal gesproken misschien niet op een andere manier zou bereiken. Je vangt dus naamsbekendheid. Daarnaast is dit een manier om een relevante externe backlink te verkrijgen samen met het relevante doorverwijs verkeer/bezoekers. Op deze manier wordt een reputatie opgebouwd als autoriteit binnen jouw vakgebied. Naast de naamsbekendheid en het relevante verkeer kun je met een gastblog potentiële klanten bereiken met jouw boodschap of dienst. 

 

Maar om de autoriteit te vergroten dien je je niet meer alleen op backlinks te concentreren. Wat namelijk ook je online autoriteit bepaalt zijn vermeldingen, likes, citaten, en andere sociale signalen. Dit soort sociale impulsen op social media ziet Google als een teken van autoriteit en relevantie. Maar naast deze externe factoren, kijkt Google ook naar de toegevoegde waarde die je levert en hoe hoger deze is, hoe hoger je autoriteit. 

Tweederangs linkbuilding

In plaats van het direct doorlinken van externe content naar jouw website, is tweederangs linkbuilding juist een link naar de externe content die op zijn beurt weer naar jouw website linkt. Snap je het nog? Stel, je hebt een gastblog geschreven op een website van een bekende blogger waarin je een linkje hebt naar jouw website. Met tweederangs linkbuilding zorg je weer voor links naar jouw gastblog, waar de autoriteit dan weer van stijgt, en de gastblog dan op zijn beurt weer meer en betere linkjuice kan doorgeven naar jouw website. Dit is effectief omdat het een filter creëert tussen jouw website en links van lagere kwaliteit. Zo heb je wel de voordelen van de links maar bescherm je deze ook tegelijkertijd tegen eventuele slechte invloeden. 

De beste content

Content is king. Google is dol op goede content en informatie die de lezer precies geeft waar hij of zij op zoek naar is. Deze linkbuilding techniek is en blijft zuiver en puur. Als dit goed gedaan wordt, scoor je organisch hoger in Google waardoor jij je publiek bereikt en deze naar je website komt. Hoe meer kwalitatief sterke content je op je website hebt, hoe betrouwbaarder je bent. Op het internet draait het allemaal om websites die de bezoekers vertrouwen in de grote massa aanwezige websites. Dit is in de laatste jaren een steeds sterkere rol gaan spelen. Vertrouwt de bezoeker je website niet? Dan klikt hij binnen de eerste paar seconden weer weg. Hoe beter de content op jouw website is, hoe groter de kans dat andere websites naar jou gaan linken en zo bouw je weer meer autoriteit op. 

Het opbouwen van een natuurlijk gedifferentieerd linkprofiel

Hiermee wordt bedoeld hoe belangrijk het is dat er een natuurlijke variatie is in de plaats en de manier waarop de links zijn verkregen. Een juiste balans van follow en no-follow links is het beste. No-follow links zijn SEO technisch gezien minder sterk, maar dragen wel bij aan meer verkeer naar je website. Hoe meer links, hoe beter. Ook als ze no-follow zijn omdat dit bijdraagt aan betrouwbaarheid.
 

Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de ‘anchor tekst’ gedifferentieerd is. Dat wil zeggen: zorg er voor dat je niet altijd met hetzelfde woord en dezelfde bestemmingspagina werkt. Maar werk ook met synoniemen en verschillende bestemmingspagina’s om te zorgen voor het beste resultaat. 

 

Een natuurlijk profiel 

Om ervoor te zorgen dat Google jouw website als natuurlijk ziet, is het belangrijk om variatie te hebben. Variatie in de anchor tekst, follow en no-follow links en deep links. Zorg ervoor dat je een mix hebt in kwalitatief hoge en wat minder hoge websites die naar jouw website linken. Google is slim, en herkent het ook als je alleen maar links hebt van zeer kwalitatieve sites. Als laatste is het ontzettend belangrijk in 2018 om links te hebben van relevante websites. Relevante website zijn websites die soortgelijke websites hebben als jouw website. Dit kan je doen door bijvoorbeeld contact te leggen met belangrijke spelers in jouw vakgebied met het doel hen te laten linken naar jouw content of om jouw content te delen. Vaak is de autoriteit van deze websites groot en relevant en Google is hier dol op. Deze belangrijke spelers hebben vaak een ontzettend groot publiek aan trouwe fans en lezers hebben. Je bereik kan hierdoor enorm worden met deze linkbuilding tip. 

 

Tip: Probeer hoge kwaliteit links te behalen van de meeste onderwerp relevante websites, en wat minder links van websites die minder goed matchen met jouw onderwerp. 

Een goed opgebouwd intern linkprofiel  

Ook een fijne interne linkstructuur is belangrijk. Met een goed opgebouwde interne linkstructuur kunnen bezoekers op je website eenvoudig heen en weer navigeren. Met interne linkjes is het ook mogelijk om Google te laten weten welke pagina’s het meest belangrijk zijn. Wanneer naar je homepage namelijk door allerlei onderliggende pagina’s wordt gelinkt zal Google dit signaal oppikken en een meerwaarde toekennen aan die pagina. Je kunt dit zien als een pyramide structuur. De onderste en achterste pagina’s kunnen steeds verder omhoog linken, en zo hebben de hogere lagen meer waarde. 

Conclusie over linkbuilding

Linkbuilding is een cruciaal onderdeel van SEO. Het algoritme van Google blijft nog altijd een mysterie. Maar dit is immers wat het interessant en uitdagend houdt voor veel marketeers! 

 

Heb je hulp nodig met linkbuilding en SEO? Bekijk dan hier wat wij voor je kunnen betekenen! 

 

Lees ook onze andere blogs! 

img
SEA
1 min read
Wat is zoekmachine adverteren?
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
1 min read
Inbound Marketing: van A tot Z uitgelegd
by Guido Tijmensen
You're in good company