Wat is Content Marketing?

Content marketing is enorm in opkomst geweest de laatste paar jaar, en dan vooral vanaf het jaar 2010. Deze vorm van Marketing houdt zich bezig met het produceren en verspreiden van inhoud (content) aan het juiste publiek, op het juiste moment en op de juiste plek. Content gaat vooral om communicatie verspreiden. Wat deze vorm van marketing gecompliceerd maakt is het feit dat content onlosmakelijk verbonden is met alle aspecten van een marketingstrategie.

Welke elementen horen bij Content Marketing?  

Als Content Marketeer ben je bezig met het maken van strategische keuzes. Je houdt rekening met het volgende:

  • Op welke platformen en kanalen zijn met klanten te vinden
  • Hoe gedraagt mijn doelgroep zich
  • Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep het beste en zorg ik dat ze mijn content lezen
  • Hoe krijg ik de behoeften van mijn klanten inzichtelijk
  • Wat kan ik leren van mijn concurrenten

Als Content Marketeer bouw je de brug tussen de strategische doelstellingen en de behoeften van jouw doelgroep. Het is van belang om sterk en overtuigend te communiceren. Net zo belangrijk is om daarin creatief genoeg te zijn om jouw doelgroep op de juiste manier te benaderen. Dit kan op een serieuze informatieve manier zijn, maar ook bijvoorbeeld op een grappige informele manier. Ook is het belangrijk om de juiste analyses te maken en inzichten te verkrijgen van data. Hierop pas je de strategie aan.

Klantenbinding

Het is tegenwoordig bijna overal mogelijk om informatie te krijgen door het internet. Meer dan ooit tevoren zijn mensen voorzien van informatie. Door de grote keus aan informatiebronnen bepalen de mensen zelf wat ze relevant vinden en wat niet. Traditionele media zoals de krant is nog wel een onderdeel, maar wordt steeds kleiner. Een trend is dat mensen steeds meer waarde hechten aan de mening van anderen, ook online. Online worden steeds meer ervaringen en meningen gedeeld waar klanten zich door laten beïnvloeden.
Wanneer win je als organisatie? Als het je lukt om klanten aan je te binden. Hoe doe je dat? Door zelf goede content te bieden, of doordat anderen positieve ervaringen die ze hebben gehad met jouw bedrijf delen met anderen. De content die je zelf produceert dient relevant te zijn en je klant te helpen met waar hij naar zocht

Doel van Content Marketing

Een belangrijk doel van Content Marketing is de naamsbekendheid te vergroten. Anders dan traditionele reclame, is het doel dus vaak niet om meer verkopen te genereren, maar juist om klanten informatie en adviezen te geven. Op deze manier hopen ze een goede reputatie op te bouwen en het vertrouwen van de klant te winnen.

Content Marketing en SEO

Content Marketing en zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn vaak sterk aan elkaar gerelateerd. Wanneer je content schrijft is het goed om rekening te houden met SEO technisch sterke technieken. Dit houdt in dat je onderzoek doet naar bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden en termen die door jouw doelgroep veel gebruikt worden en hier je tekst aan aanpast. Wanneer je namelijk steengoede teksten schrijft, maar jouw doelgroep vindt ze niet, dan loop je veel kansen mis!

Lees ook de blog over Growth Hacking of onze andere blogs!

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!