Zoekmachine adverteren

Vrijblijvende Google Ads scan

Doe een vrijblijvende Google Ads scan. Als gecertificeerd Google Partner zijn wij experts in Google Ads. We zien jaarlijks honderden campagnes. Hierdoor hebben we een heel goed beeld van wat wel en wat niet werkt.

  • creëer meer naamsbekendheid
  • krijg meer websitebezoekers en leads
  • verhoog je omzet 

Gratis Google Ads scan

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren, ook vaak SEA genoemd, is cruciaal voor je online zichtbaarheid. In essentie houdt het in dat je advertenties plaatst in de betaalde zoekresultaten in zoekmachines. Denk hierbij aan zoekmachines als Google en Bing.
Je kent het vast wel, je bent ergens naar op zoek en je typt een zoekopdracht in Google. Bij de resultaten zie je dan eerst een aantal, meestal 3, betaalde advertenties, en daaronder komen pas de organische resultaten. Als je dus adverteert, sta je super prominent zichtbaar in zoekmachines omdat je meteen bovenaan staat! De afgelopen paar jaar is het dan ook zo dat het steeds moeilijker is om organisch te ranken, omdat er veel meer concurrentie is. Als je dus echt wil opvallen tussen de zoekresultaten is het bijna een must geworden om te adverteren.

Ga snel verder naar:

1. Wat is het doel van zoekmachine adverteren?
2. Wat zijn de voordelen van zoekmachine adverteren? 
3. Google en Bing
4. Zoekmachine Adverteren en de Customer Journey 
5. Doelgroepen zoekmachine adverteren 
6. Kosten van zoekmachine adverteren
7. Hoe zit het met de campagnestructuur 
8. Zoekwoorden, advertenties & extensies 
9. Bod en biedstrategie binnen Google Ads 
10. Werkwijze SEA traject 
11. Wat is de kwaliteitsscore?
12. Hoe kan je de kwaliteitsscore verbeteren 
13. Remarketing
14. SEA campagnes meetbaar maken
15. Data gedreven aansturen voor meer ROI 
16. Regels & Scripts
17. Verschil SEO & SEA 
18. SEO en SEA combineren 
19. Waarom zoekmachine adverteren uitbesteden?

Wat is het doel van zoekmachine adverteren?

Met zoekmachine adverteren wil jij de juiste persoon bereiken op precies het juiste moment. Je potentiële koper heeft namelijk al een duidelijke koopintentie. Jij wil er met jouw advertentie uitspringen en ervoor zorgen dat hij op jouw website terecht komt en jouw product of dienst koopt.

Wat zijn de voordelen van zoekmachine adverteren/SEA?

Wij hebben de voordelen voor jou op een rijtje gezet:

  • Jouw potentiële kopers hebben een duidelijke koopintentie en zijn actief op zoek in de zoekmachine.
  • Direct resultaat mogelijk doordat je meteen bovenaan staat (dit geldt ook voor nieuwe websites) en veel relevante websitebezoekers krijgt. Organisch hoog ranken is een grote tijdsinvestering die bij SEA niet aan de orde is
  • Complete controle over je kosten doordat je per campagne verschillende budgetten kunt inzetten
  • Het is mogelijk om heel specifiek jouw doelgroep te targeten. Verdiep je van tevoren goed in de doelgroep en stem je advertenties hierop af.
  • Je betaalt per klik – en dus niet voor de hoeveelheid vertoningen
  • Volledig inzicht in uitkomsten en resultaten waardoor continue optimalisatie mogelijk is
  • De kans op een conversie is groter als een iemand via een Ad op je website komt, dan wanneer iemand via de onbetaalde resultaten zou binnenkomen

Vrijblijvende Google Ads scan

Doe een vrijblijvende Google Ads scan. En haal alle fouten uit je campagnes. 

 

Google en Bing

Als je zelf ergens naar op zoek bent is de kans groot dat jij meteen naar Google gaat. Dat is ook niet gek. Google heeft een ontzettend groot marketaandeel in Nederland en is daarnaast ook de grootste zoekmachine ter wereld. Maar naast Google wordt het ook steeds populairder om te adverteren binnen Bing.

Desktop Search Engine Market Share Netherlands
Jan – July 2020

statcounter graph

Brondata: gs.statcounter.com

Zoekmachine adverteren en de customer journey

Iedereen gaat door fases heen in een koop- en beslissingsproces. Je hebt vast wel eens van de customer journey of klantreis gehoord. Dit zijn eigenlijk de reis die iemand doorloopt wanneer er een product of dienst gekocht wordt. Deze fases zijn als volgt: oriëntatie > afweging > daadwerkelijke aankoop > gebruik > evaluatie.
Met zoekmachine adverteren kun je gedurende de hele klantreis zichtbaar zijn bij je doelgroep. Per fase kun je een verschillende boodschap communiceren. Denk hier van tevoren goed over na en match dit met je doelstellingen. Ligt de focus op conversie en rendement? Dan target jij de aankoop fase. Ligt de focus op het behouden van een goede relatie met je klant? Dan kun jij je richten op de evaluatiefase en met jouw bericht op dat moment extra waarde toevoegen.

Over doelgroepen 

Met zoekmachine adverteren is het mogelijk om je heel gericht op jouw doelgroep te focussen. Aan de ene kant kun je door middel van het invoeren van de zoekwoorden in je campagne controle houden over wanneer je wil dat jouw advertentie getoond wordt. Daarnaast heb je ook controle over zaken zoals demografische gegevens, apparaat voorkeur, locatie instellingen en dag en tijdstip waarop jouw advertentie dan wel niet getoond wordt.
Aan de andere kant, is het in het Google Ads platform ook mogelijk om je echt gericht op specifieke doelgroepen te focussen. Deze doelgroepen staan automatisch in het systeem en kun je gewoon aanvinken. Wil jij je bijvoorbeeld richten op doelgroepen die interesse hebben in ‘zakelijke dienstverlening’ of ‘vastgoed’ of ‘huis en tuinservices’, dan kan dat! Je kan er voor kiezen om op deze doelgroepen een bodaanpassing te doen, of je advertentie puur aan deze doelgroep te tonen.

Vrijblijvende Google Ads scan

Doe een vrijblijvende Google Ads scan. En haal alle fouten uit je campagnes. 

 

Wat kost zoekmachine adverteren?

De kosten van zoekmachine adverteren, die bepaal je natuurlijk zelf! Aan de hand van jouw doelstellingen en het zoekwoordenonderzoek dat je voorafgaand aan het opstellen van de campagnes doet heb je een indicatie over wat het ongeveer kost om in jouw branche betaald te adverteren in zoekmachines. De kost per klik (CPC) wordt bepaald door Google of Bing aan de hand van een veiling systeem. De CPC is in verschillende branches ook heel verschillend. Wij hebben bijvoorbeeld klanten waar een klik bijna altijd minder dan €1 is, maar wij hebben ook klanten waar een klik gemiddeld meer dan €10 is. Natuurlijk kan je de strategie aanpassen en gaan voor zoekwoorden waar je veel klikt van krijgt, of juist minder klikt maar wel beter passende zoekwoorden. Hier is de truc om de juiste balans te vinden. Je biedt voor het plaatsen van jouw ads bij de door jou gekozen zoekwoorden. Van tevoren heb je een budget bepaald en je betaalt alleen voor iedere keer dat iemand op je advertentie klikt. Als jouw dagbudget op is, dan zal jouw advertentie de rest van de dag niet meer vertoond worden en begin je de volgende dag weer opnieuw. Zo kom je nooit boven je budget uit. Als je echter merkt dat je budget vaak al voor het einde van de dag op is kun je ervoor kiezen om je budget te vergroten (omdat er blijkbaar veel vraag in de markt naar is) of kun je ervoor kiezen om je advertentie alleen op bepaalde delen van de dag te laten zien.

Hoe zit het met de campagnestructuur

Campagnes inrichten kan op allerlei verschillende manieren en niveau’s. Maar binnen het Google Ads platform is het als volgt ingedeeld:

  • Het hoogste niveau, is het account niveau. Als je alleen voor je eigen bedrijf een website hebt en hiervoor gaat adverteren dan is het account niveau het niveau van je website. Wij, als Online Marketing Bureau, beheren accounts voor verschillende klanten en elk account is dan een andere klant. Dit is het handigste te creëren in een MCC (Multi Client Center).
  • Het daaropvolgende niveau is het campagne niveau. Dit niveau kun je zien als het ‘hoofdniveau’ voor je product of dienst. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt in kleding, dan kun je de campagnes indelen als volgt: dames broeken, heren broeken, dames t-shirts, heren accessoires, etc. In ons eigen geval, hebben wij onze campagnes onderverdeeld in onze online marketing diensten. Zo hebben we een campagne voor SEO diensten, SEA diensten, Social media diensten, etc. Het is vooraf wel goed om te weten dat dit het niveau is waar je het budget aan geeft. Als je dus vooraf al weet dat je voor een bepaalde dienst of een bepaald product een bepaald budget wilt uitgeven, kun je hier het beste een losse campagne van maken.
  • Het volgende niveau is het advertentiegroep niveau. Je kunt binnenin een campagne zoveel mogelijk losse advertentiegroepen maken als je wilt. Dit zijn dan ook vaak subcategorieën van bovengenoemde campagnes. Om verder te gaan in bovenstaand voorbeeld: als je een campagne hebt gemaakt met ‘dames t-shirt’ kun je dit bijvoorbeeld onderverdelen in merken, kleuren, soorten of stoffen. In ons eigen geval kunnen wij bijvoorbeeld onze ‘Social Media’ campagne onderverdelen in de advertentiegroepen: Facebook, Instagram en Linkedin.

Niet altijd, maar vaak is het zo dat de campagnes vaak de menu items op je website zijn.

Zoekwoorden, advertenties en extensies

Zoekwoorden, advertenties en extensies kun je ook zien als een soort niveau’s binnen het Ads platform.

Zoekwoorden

Het invoeren van zoekwoorden is iets waar voorafgaand goed overna gedacht moet worden. Als je zomaar wat lukrake termen invoert op de verkeerde wijze dan krijg je waarschijnlijk superveel irrelevant verkeer naar je website waar je ook nog eens voor betaalt. Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Daarnaast is het hier ook belangrijk om uitsluitings zoekwoorden in te voeren waar je wil dat je advertentie niet voor getoond wordt.
Zoekwoorden kun je invullen op meerdere manieren:

  • Exacte zoektermen
  • Zoektermen op woordgroep
  • Brede zoektermen
  • Zoektermen met de Broad Match Modifier (BMM) 

Exacte zoektermen

Als jij je zoektermen exact instelt, dan zal je advertentie worden weergegeven voor zoekopdracht die precies overeenkomen met de zoekterm of sterk gelijkende varianten van deze term zijn. Spellingsfoutjes worden hier dus bijvoorbeeld wel meegenomen.

zoekmachine adverteren - exacte zoektermen

Bron: https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?hl=nl

Zoektermen op woordgroep

Bij deze variant worden ook extra woorden voor of na de zoekterm meegenomen. Een extra woord in het midden wordt echter niet meegeteld omdat de betekenis van de woordgroep hiermee gewijzigd kan zijn.

zoekmachine adverteren - zoektermen op woordgroep

Bron: https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?hl=nl

Brede zoektermen

Brede zoektermen nemen veel meer verschillende varianten mee die gerelateerd zijn aan je zoekterm, zoals synoniemen of andere relevante termen.

Bron: https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?hl=nl

Zoektermen met Broad Match Modifier (BMM)

Deze variant is vergelijkbaar met de ‘brede zoektermen’ van hierboven, alleen laat deze optie alleen advertenties zien voo zoekopdrachten die woorden bevatten waar het plusteken (+) voor is geplaatst of sterk gelijkende varianten van de ‘+’-termen.

Bron: https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?hl=nl

Advertenties

Je advertenties zijn uiteraard de advertenties die getoond worden in de zoekmachine. Vanuit Google zelf wordt er aangeraden om minimaal 2 tekstadvertenties en 1 reguliere advertentie per advertentiegroep op te starten. Probeer tijdens het schrijven van advertentieteksten lekker creatief te zijn en sterke CTA’s te gebruiken. Wees ook niet bang om veel verschillende advertentieteksten te testen en te kijken wat voor soort teksten het beste converteren.

Reguliere tekstadvertenties

In een reguliere tekstadvertentie heb je ruimte om een URL in te voeren, dit is je landingspagina. Daarna kun je 3 koppen invoeren, elk met een maximum van 30 tekens. In het weergavepad heb je ruimte om je belangrijke zoekterm in te vullen, of om creatief te zijn en iets pakkends neer te zetten wat opvalt. Daaronder zie je nog de mogelijkheid om 2 beschrijvingen in te vullen, elk met een maximum van 90 tekens. Vul al deze velden ook daadwerkelijk in, het is zonde om een ruimte onbenut te laten!

Responsieve tekstadvertenties

Bij een responsieve tekstadvertentie werkt het net even anders. Hier heb je de ruimte om meerdere koppen en beschrijvingen in te vullen en zal Google zelf rouleren tussen de koppen en beschrijvingen en deze worden in willekeurige volgorde weergegeven. Na verloop van tijd leert Google welke combinaties het beste presteren.

zoekmachine adverteren - responsieve tekstadvertentie

Naast de advertentie zie je de advertentiekwaliteit van je responsieve advertentie. Hier wordt vooral gekeken naar elementen van de kwaliteitsscore zoals een goede match tussen zoekwoorden en advertentieteksten. Ook wordt variatie hierin gestimuleerd.

zoekmachine adverteren - advertentiekwaliteit

Dynamische tekstadvertenties

Dynamische zoekadvertenties zijn perfect als er een goed ontwikkelde website of een grote voorraad is. Het systeem zal de content op de website gebruiken om advertenties te targeten waardoor advertenties relevant en blijven en jij tijd bespaart. Het enige dat je zelf hoeft te doen is het toevoegen van een beschrijving. De landingspagina en de koppen worden zelf gegenereerd. Advies is wel om dit goed in de gaten te houden. Soms zal het systeem dit soort advertenties aanbevelen en dan zelf toevoegen, zonder dat je er weet van hebt. Wellicht worden er dan URL’s getarget waar jij op dat moment liever geen geld aan besteed. Maar het kan natuurlijk ook voordelig uitpakken en heel specifiek de juiste advertenties tonen aan de juiste mensen.

Vrijblijvende Google Ads scan

Doe een vrijblijvende Google Ads scan. En haal alle fouten uit je campagnes. 

 

Bod en biedstrategie binnen Google Ads

Zowel Google als Bing werken met een veilingmodel om de getoonde advertentievolgende en de CPC te bepalen aan de hand van ontzettend veel factoren. Elke keer dat iemand een zoekterm in Google uitvoert start er weer een nieuwe veiling. De basisformule is als volgt:

Bod x kwaliteitsscore = advertentiepositie

Het filmpje hieronder licht het veilingmodel toe.

Ik zal de verschillende biedstrategieën wat verder toelichten. De biedstrategie van je campagne bepaalt de manier waarop jij wilt bieden.

  • Handmatige CPC
    Met handmatige kost per klik heb jij alles volledig zelf in de hand. Je kan hierbij kiezen voor een maximaal bedrag dat je per zoekwoord wilt bepalen. Zo kun je dit dus verdelen over de zoekwoorden en voor bepaalde, beter passende, zoekwoorden meer betalen dan voor andere.
  • Klikken maximaliseren
    Google bepaalt hier zelf hoe er uit het budget de meeste klikken gerealiseerd worden. Ook hier kun je een limiet instellen met een maximum bod op basis van kosten per klik. Dit geldt dan voor alle zoekwoorden, en je kunt ze niet meer van elkaar onderscheiden.
  • Conversies maximaliseren
    Met deze biedstrategie wordt het budget zo optimaal mogelijk verdeeld om het aantal conversies te maximaliseren.
  • Doelvertoningspercentage
    De biedingen worden ingesteld zodat advertenties op de toppositie, bovenaan de pagina, of op de eerste pagina worden weergegeven. Vul hier een vertoningspercentage in om te targeten.
  • Doel CPA (kosten per acquisitie)
    Je geeft hier van tevoren aan hoeveel een conversie jou waard is. Het algoritme zal mikken op deze kosten voor het behalen van een conversie.
  • Doel ROAS (rendement op advertentie uitgaven)
    Hier wordt er niet gekeken naar de gemaakte kosten, maar juist naar de opgeleverde conversiewaarde. Als je hier bijvoorbeeld 200% invult, dan zal een gemaakte conversie minimaal 2x meer moeten opleveren dan de kosten

Werkwijze SEA traject

Ieder SEA traject is natuurlijk anders, maar het traject bestaat uit meerdere onderdelen en de werkwijze kan in stappen worden onderverdeeld.

Stap 1: Een zoekwoordenonderzoek

De eerste stap is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek om erachter te komen op welke zoektermen je wil gaan adverteren. Wat typt jouw doelgroep in de zoekbalk van een zoekmachine? Vaak komen er uit een zoekwoordenonderzoek verrassende resultaten. Een gedetailleerd zoekwoordenonderzoek helpt je met het formuleren van de meest interessante zoektermen en geeft ook een indicatie van de te verwachten kosten per klik (CPC).

Stap 2: Hoeveel budget heb je?

In het zoekwoordenonderzoek heb je een indicatie gekregen van de te verwachten kosten per klik. Aan de hand hiervan kun je bepalen hoeveel advertentiebudget je beschikbaar wilt stellen. Dit kan per campagne een verschillend bedrag zijn.

In stap 1 en 2 bepaal je dus de strategie. Wat zijn de wensen, doelstellingen, en het budget. Wat wil je bereiken met de campagnes? Dit kan verschillen van een x aantal verkopen tot bijvoorbeeld meer naamsbekendheid creëren. Het is nooit slim om te starten met online campagnes zonder vooraf een duidelijke doelstelling en strategie te hebben bepaald. Deze zijn essentieel voor een efficiënte inzet van online kanalen.

Stap 3: Campagnes opstellen

Deze stap is ontzettend belangrijk, en hier kan veel mis gaan als je niet goed op let. Hoe ga je te werk:

  • Start een nieuwe campagne op en vul de instellingen in. Het belangrijkste zijn:
    •  Targeting locaties, browser taal, doelgroepen, campagne budget en biedstrategie.
  • Zoekwoorden invullen
  • Advertentieteksten schrijven die aanzetten tot de gewenste actie
  • Advertentie extensies aan zetten
  • Conversies instellen met het juiste attributiemodel
  •  

Stap 4: Campagne resultaten continu monitoren en bijsturen waar nodig

Je wil natuurlijk precies hoe de campagnes lopen zijn en of het gewenste resultaat behaald is. Door de campagnes te meten en alle data te verzamelen en te monitoren is het mogelijk om continu verder te optimaliseren om zo het best mogelijk resultaat te krijgen.

De kwaliteitsscore

Een van de belangrijkste elementen die bepalend is voor de positie van je advertenties is de kwaliteitsscore. Dit is een getal tussen de 1 en 10, hoe hoger, hoe beter. Je advertenties krijgen allemaal een kwaliteitsscore toegewezen en die wordt bepaald aan de hand van het volgende:

  • Wat is de te verwachten doorklikratio (CTR) van jouw advertentie? Dat wil zeggen, hoe groot is de kans dat iemand op juist jouw advertentie klikt.
  • Hoe relevant is je advertentie voor de bezoeker? Hier wordt dus vooral gekeken naar de overeenstemming van de advertentieteksten met de zoekwoorden.
  • Hoe zal de ervaring van de bezoeker zijn op de bestemmingspagina? Is er een goede overeenstemming met zoekwoord, advertentie, en landingspagina?

Hoe kan je de kwaliteitsscore verbeteren?

Natuurlijk wil jij dat je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk is, want dit betekent een betere positie van je advertentie. Als jij je kwaliteitsscore wilt verhogen kun je het beste naar de volgende dingen kijken:

  • Is er een goede overeenstemming tussen je zoekwoorden, je advertentie, en de landingspagina? Komt je zoekwoord letterlijk terug in zowel je advertentie, als bijvoorbeeld in de titel of in een ander kopje in je landingspagina, dan zit je goed.
  • Maak genoeg gebruik van advertentie extensies. Als je deze toevoegt zal je advertentie meer opvallen in de zoekmachine. Als je advertentie meer opvalt, zal je ook meer klikken krijgen (de CTR verhogen) en een hogere klikfrequentie leidt weer tot een hogere kwaliteitsscore.
  • Begin niet met een te laag CPC bod. Als je dit wel doet zal de CTR van het zoekwoord laag zijn en de kwaliteitsscore negatief beïnvloeden. Wees dus niet bang om bij de start iets hoger te bieden.
  • Advertentieteksten moeten actief zijn. Voeg ook USP’s en duidelijke CTA’s toe. Wervende teksten sporen aan tot actie. Probeer je tekst zo aantrekkelijk mogelijk te schrijven, en probeer jezelf te onderscheiden van je concurrenten.
  • Maak gebruik van de zichtbare URL. Hier heb je nog een kans om extra op te vallen en om extra informatie en relevantie toe te voegen. Dit is dan ook een mooie plek om je zoekwoord nogmaals toe te voegen.
  • Woorden die niet relevant zijn –> zo snel mogelijk uitsluiten. Het is echt zonde om te betalen voor zoekwoorden die niet goed matchen met de intentie van de advertentie. Als je alleen maar exacte zoektermen en zoektermen met woordgroepen toevoegt is de kans groot dat er weinig vervuiling in zoektermen komt. Maar wanneer je gebruik maakt van brede zoektermen, dan heb je een grote kans dat je advertentie wordt getoond, en je betaalt voor klikken die je helemaal niet wilt. Kijk dus regelmatig naar de zoektermen, en blijf uitsluiten wat niet past.
  • Blijf je campagne voortdurend monitoren en sluit naast verkeerde zoektermen, ook zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore uit. Als je bovenstaande tips hebt toegepast, maar nog steeds ziet dat zoekwoord een lage kwaliteitsscore blijven houden, verwijder ze dan en focus op zoekwoorden die wel goed scoren.

Het draait in feite allemaal om relevantie en het matchen van de zoekintentie met het daadwerkelijke resultaat en de weg ernaartoe (advertentie en landing).

Remarketing

Remarketing houdt in dat je de mensen die je website al eens bezocht hebben (maar bijvoorbeeld nog niet geconverteerd) nog eens kunt bereiken met bijvoorbeeld een speciale aangepaste boodschap. Deze potentiële klanten hebben namelijk als eens interesse getoond in jouw aanbod, perfect dus! De clue van een goede remarketing campagne is om de boodschap van je bericht slim aan te passen aan de hand van welk onderdeel van je website ze hebben bezocht. Je kunt bijvoorbeeld een lijst maken met mensen die überhaupt je website hebben bezocht, maar ook bijvoorbeeld specifieke pagina’s waar je dan met je bericht verder op in kan spelen.

SEA campagnes meetbaar maken

Voor zoekmachine adverteren is het super belangrijk om te sturen en meten op resultaten. Je wil natuurlijk dat je advertenties zo rendabel mogelijk zijn. In het platform Google Ads zie je al een heleboel metrics zoals de kost per klik (CPC), de doorklikratio (CTR), en het conversiepercentage. Het is echter belangrijk voor je campagnes om de juiste conversiedoelen in te stellen. Hiermee meet je het resultaat aan de hand van wat jouw bedrijfsdoelen zijn. Conversiedoelen zijn bijvoorbeeld contactmomenten, downloads, ingevulde formulieren etc.

Wij vinden het zelf het handigste om de conversiepunten in te stellen als doelen in Google Analytics (via Google Tag Manager) en deze dan te importeren naar Google Ads. Want wanneer de doelen ook in Analytics staan, maken wij er een mooi dashboard van waarmee we de resultaten altijd in kunnen zien en aan de hand hiervan de campagnes voortdurend te optimaliseren.

Data gedreven aansturen voor meer ROI

Met de juiste kennis en ervaring van zoekmachine adverteren kan er een zo hoog mogelijke ROI behaald worden. Er zijn ontzettend voor optimalisatiemogelijkheden via verschillende automatiseringstools en features waarmee jij resultaatgericht kunt testen. Op deze manier kan je super effectief sturen op jouw KPI’s.

Regels & Scripts 

Nu gaan we ietsje de diepte in. Met regels en scripts kun je bepaalde onderdelen binnen je campagnes automatiseren zodat je de beste resultaten behaalt. Scripts zijn geautomatiseerde wijzigingen die door middel van een stukje Javascript worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan het wijzigen van biedingen, het pauzeren van advertentiegroepen of het toevoegen van zoekwoorden.
Scripts kunnen worden toegepast op 1 account, of op een heel MCC (multi client center) account zodat het invloed heeft op alle losse accounts.

Voorbeelden van regels & scripts die wij vaak gebruiken:

  • Regel: zoekwoordbiedingen verhogen naar CPC voor boven aan de pagina. Hierbij wordt het maximum CPC bod van het zoekwoord verhoogd tot schatting voor boven aan de pagina.
  • Script: een handig script dat wij hebben ingesteld in ons MCC account is een script waarmee we een melding krijgen als een van onze accounts advertenties doorstuurt naar een foutieve URL. Stel je voor dat een bepaalde landingspagina het niet meer doet. Dan is het natuurlijk super zonde om hier verkeer naar toe te sturen. Met dit script voorkom je onwetendheid en kun je meteen handelen als een bepaalde URL het even niet doet. Daarnaast werken wij ook vaak met scripts die ons een seintje geven als kwaliteitsscores onder een bepaald punt komen.

Verschil tussen SEO en SEA

Bij SEO en SEA staan de S en de E allebei voor Search Engine.

O = Optimization
A = Advertising

  • SEO (Search Engine Optimization) gaat over het optimaliseren van jouw website om goed te scoren in de organische, onbetaalde zoekresultaten.
  • SEA (Search Engine Advertising) gaat over de optimalisatie van de betaalde advertenties in diezelfde zoekresultaten. SEA advertenties staan veelal boven de organische resultaten.

De combinatie SEO en SEA

SEO en SEA vallen heel goed met elkaar te combineren om de vindbaarheid van je website te vergroten. Zowel op de korte, als op de lange termijn is het altijd slim om SEO en SEA te combineren voor het beste resultaat. SEA gebruik je met name als er snelle resultaten geboekt moeten worden en SEO zorgt voor goede content op je website waarmee je juist op de lange termijn naamsbekendheid en omzet kunt genereren.
Wanneer je al goed scoort in de organische zoekresultaten, is het ook slim om voor een SEA campagne te kiezen. Op deze manier domineer je de zoekresultaten en kunnen jouw potentiële klanten niet meer om je heen.

Zoekmachine adverteren: kun je het zelf doen, of is het slim om dit uit te besteden?

Zoekmachine adverteren (SEA) kost veel tijd en het proces is complex. Het is natuurlijk altijd mogelijk om het zelf te doen, maar het maximale resultaat behalen gebeurt sneller wanneer je dit proces uitbesteed aan de experts. Bij Digital Inside draaien wij al jaren succesvolle campagnes in verschillende branches waardoor wij veel specialistische kennis in huis hebben. Als wij jouw campagnes uit handen nemen, dan zorgen we ervoor dat de campagnes ten alle tijden geoptimaliseerd worden en het beste resultaat halen tegen de laagste kosten. Het budget wordt optimaal benut en jij weet dat je campagnes in goede handen zijn. Zo kun jij je aandacht en tijd weer verleggen naar andere zaken.

Wij werken en monitoren continu het volgende binnen jouw campagnes:
  • Passende en sterkte advertentieteksten
  • Een goede match met de landingspagina
  • Relevante zoektermen
  • Doelgroep targeting
  • Een hoge kwaliteitsscore
  • Lage CPC
  • Hoge CTR
  • Het meeste resultaat uit het beschikbare budget

Veelgestelde vragen over zoekmachine adverteren 

Wat is het doel van zoekmachine adverteren?

Met zoekmachine adverteren wil jij de juiste persoon bereiken op precies het juiste moment. Je potentiële koper heeft namelijk al een duidelijke koopintentie. Jij wil er met jouw advertentie uitspringen en ervoor zorgen dat hij op jouw website terecht komt en jouw product of dienst koopt.

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren, ook vaak SEA genoemd, is cruciaal voor je online zichtbaarheid. In essentie houdt het in dat je advertenties plaatst in de betaalde zoekresultaten in zoekmachines. Denk hierbij aan zoekmachines als Google en Bing.

Wat zijn SEO en SEA?

SEO (Search Engine Optimization) gaat over het optimaliseren van jouw website om goed te scoren in de organische, onbetaalde zoekresultaten.

SEA (Search Engine Advertising) gaat over de optimalisatie van de betaalde advertenties in diezelfde zoekresultaten. SEA advertenties staan veelal boven de organische resultaten.
ntent area

Wat zijn de voordelen van zoekmachine adverteren / SEA?

• Jouw potentiële kopers hebben een duidelijke koopintentie en zijn actief op zoek in de zoekmachine.
• Direct resultaat mogelijk doordat je meteen bovenaan staat (dit geldt ook voor nieuwe websites).
• Complete controle over je kosten doordat je per campagne verschillende budgetten kunt inzetten.
• Het is mogelijk om heel specifiek jouw doelgroep te targeten.
• Je betaalt per klik – en dus niet voor de hoeveelheid vertoningen
• Volledig inzicht in uitkomsten en resultaten waardoor continue optimalisatie mogelijk is
• De kans op een conversie is groter als een iemand via een Ad op je website komt, dan wanneer iemand via de onbetaalde resultaten zou binnenkomen

Katarina 

  • Data gedreven strategie voor een hoge ROI
  • Passende en sterkte advertentieteksten
  • Een goede match met de landingspagina
  • Relevante zoektermen
  • Doelgroep targeting
  • Een hoge kwaliteitsscore
  • Lage CPC en hoge CTR
  • Het meeste resultaat uit het beschikbare budget

Katarina 

“Ik leer elke dag iets nieuws. Het platform van zoekmachine adverteren is super divers en uitdagend”

Zoekmachine adverteren

Search

Google Search

Bing

Bing Ads

Websitebezoekers

Remarketing

Hier worden we blij van:

  • Het team van Digital Inside heeft veel kennis & kunde in huis. Met deze expertise heeft Merin in een jaar tijd mooie stappen kunnen zetten. Daarnaast zijn de lijnen lekker kort, denken ze op elk vlak mee en is de samenwerking goud!

    Social Merin

Vrijblijvende Google Ads scan

Doe een vrijblijvende Google Ads scan. Als gecertificeerd Google Partner zijn wij experts in Google Ads. We zien jaarlijks honderden campagnes. Hierdoor hebben we een heel goed beeld van wat wel en wat niet werkt. Via de onderstaande link maak je een afspraak om de scan door te nemen.

De volgende punten zien we heel vaak misgaan in een Google Ads campagne:

  • Foute regio’s voor campagne
  • Niet optimale landingspagina’s
  • Het niet meten van resultaten
  • Gemiste kansen door onvolledig zoekwoorden onderzoek
  • Advertenties worden weergegeven in Game Apps (Onnodige klikken op advertenties)
  • Geen ingestelde advertentietijden (adverteren buiten openingstijd)
  • Extensies ontbreken, hierdoor mis je kansen om extra informatie mee te geven.

Plan een afspraak > 

Zij kozen voor Digital Inside: 

 
 

Vrijblijvende Google Ads scan

Doe een vrijblijvende Google Ads scan. En haal alle fouten uit je campagnes. 

 

Certificeringen

 
Google Partner
Google Analytics certified
 

Zoekmachine Adverteren (SEA)

Gecertificeerde Ads specialisten voor jouw campagnes

 

Wat is het voordeel van Zoekmachine Adverteren (SEA)

SEA is het inzetten van betaalde advertenties in zoekmachines, zoals Google en Bing. Het grote voordeel van SEA ten opzichte van bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO) is snelheid. Hoog ranken in de organische posities van Google kan maanden duren, terwijl je met Google Ads (SEA) meteen bovenin de zoekresultaten kunt staan. Zo kun je snel scoren, veel leads binnenhalen en je omzet verhogen. Je investeert in je bedrijf door middel van succesvol adverteren. 

Google Ads (SEA) is in te zetten voor de volgende doelstellingen

  • creëer meer naamsbekendheid
  • krijg meer websitebezoekers en leads
  • verhoog je omzet 

Laat je campagnes zorgeloos aan ons over

Zoekmachine adverteren is een dynamisch spel. In het Ads platform is ontzettend veel mogelijk. Zonder goede kennis hiervan is het meestal een te kostbaar of te ingewikkeld kanaal. Met de juiste kennis wordt het juist een kanaal met een enorm potentieel voor extra omzet. De truc zit hem namelijk niet in het opzetten van de campagne maar juist in de continue optimalisaties. Het is niet genoeg om de campagnes alleen op te zetten en er daarna niet meer naar om te kijken. Het is belangrijk om de inzichten te bundelen en de campagnes regelmatig bij te sturen. Wij hebben veel ervaring en zijn Google Partner. Je campagnes zijn bij ons dus in goede handen. Wij hebben de kennis in huis om jouw campagnes perfect op te zetten en steeds weer te optimaliseren. Zo gooi je dus geen onnodig geld weg. 

Google Ads (SEA) werkwijze Digital Inside

Vooraf bepalen we samen wat de belangrijkste doelstellingen voor jou zijn. Wil jij graag gebeld worden, ingevulde formulieren zien of producten verkopen? Wij maken dit volledig meetbaar op je website en verwerken alles in een datagericht dashboard dat we elke maand naar je toesturen. 
Wanneer de gewenste conversies eenmaal duidelijk zijn richten we de campagnes zo in dat we tegen de laagste kosten een zo hoog mogelijk conversiepercentage behalen. Elke branche is anders, dat weten we inmiddels. Daarom is de aanpak die we voor jou gebruiken afhankelijk van jouw wensen op maat gemaakt. 

Doe de gratis Google Ads scan

Maak geen onnodige fouten in je campagnes