Sales funnel

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel, ook wel verkooptrechter genoemd, is een model dat het proces beschrijft dat een potentiële klant doorloopt van het eerste contact met een merk tot het uiteindelijk doen van een aankoop. Dit model helpt marketeers, verkoopteams en bedrijfseigenaren om te begrijpen hoe ze hun prospects het beste kunnen begeleiden en converteren naar klanten.

Verschillende fases van een sales funnel:

  1. Bewustzijn (Awareness): In dit stadium wordt de potentiële klant voor het eerst bewust van je product of dienst. Marketingmethodes zoals advertenties, blogposts en sociale media kunnen hierbij helpen.
  2. Interesse (Interest): In dit stadium begint de prospect meer interesse te tonen in je product of dienst en kan actief op zoek gaan naar meer informatie.
  3. Overweging (Consideration): De prospect overweegt nu om je product of dienst aan te schaffen en vergelijkt het met andere opties op de markt.
  4. Intentie (Intent): De potentiële klant heeft de intentie om het product of dienst te kopen en kan bijvoorbeeld een offerte aanvragen of een product aan een winkelwagentje toevoegen.
  5. Aankoop (Purchase): De prospect maakt de uiteindelijke beslissing om te kopen en wordt een klant.
  6. Herhaalaankopen en loyaliteit (Retention): Dit is het post-sales stadium, waarbij het doel is om de klant te behouden en hem of haar te veranderen in een terugkerende klant of zelfs een merkambassadeur.

Hoe start je met een goede salesfunnel?

  1. Goed CRM systeem: Je prospect doorloopt verschillende fases in de salesfunnel en neemt niet in 1x contact op. Het is daarom belangrijk om de prospect goed te volgen via een goed CRM systeem?
  2. Marketing Automation: Als het CRM vol begint te raken met prospect dan is het belangrijk om deze warm te houden en op te volgen met slimme geautomatiseerde emails en campagnes. Wil je dit goed doen? Verdiep je dan in marketing automation.
  3. A/B testen: Om het rendement van alle acties steeds verder te verbeteren is het verstandig om continue ab-testen te draaien.
  4. Dashboard: Wil je echt een goede salesfunnel? Zorg dan ook voor een goed online marketing dashboard met daarin de verschillende kanalen die worden ingezet en de performance van je website.

Online marketing bureau 

Heb je andere vragen over een sales funnel? Stel je vraag dan aan online marketing bureau Digital Inside. Wij helpen je graag verder!

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge