SEA

Hoger in Google Ads en toch minder betalen? Verbeter dan de kwaliteitsscore

by Maikel Teheux
  • 19 November 2019
  • 1 min read

Verbeter de kwaliteitsscore in Google Ads

Het klinkt misschien als een utopie, beter online vindbaar worden tussen de betaalde Google advertenties tegen lagere kosten. Toch is dit mogelijk door de kwaliteitsscore, of in het Engels de Quality Score, te verbeteren. Sterker nog, een verbetering van de Google Quality Score, kan je kosten per klik in Google Ads aanzienlijk verlagen. 

In onze blog wordt uitgelegd welke invloed de belangrijkste factoren hebben op de prestaties van jouw advertenties. Daarna leggen we stap voor stap uit welke acties kunnen worden ondernomen om online beter vindbaar te worden. 

 

Een goed presterende advertentie is van meerdere factoren afhankelijk dan alleen de hoogte van het bod dat op de campagnes is ingesteld. Google heeft ongeveer veertig factoren die meespelen in de bepaling van de positie van jouw advertentie, maar de belangrijkste twee zijn het cpc-bod en de kwaliteitsscore. 

Wat is de kwaliteitsscore in Google Ads?

De kwaliteitsscore heeft invloed op de prestaties van de advertenties van een campagne in Google Ads. De kwaliteitsscore op accountniveau is een cijfer dat wordt gebaseerd op basis van alle zoekwoorden in een account, prestaties van de zoekwoorden uit het verleden en de daarbij behorende advertenties. De kwaliteitsscore bepaalt hoeveel er betaald wordt voor de zoekopdrachten die bij de campagne horen en welke positie jouw advertentie inneemt in Google. Je dagelijkse bestedingsbedrag is dus zeker niet de enige factor die invloed heeft op de resultaten van je advertenties. Andere factoren die de kwaliteitsscore bepalen zijn: 

Waar kan je de kwaliteitsscore vinden in Google Ads? 

De kwaliteitsscore toevoegen aan het Google Ads dashboard doe je als volgt: 

  1. Ga naar de gewenste campagne 
  2. Klik op ‘Zoekwoorden’ 
  3. Klik op ‘kolommen’ en selecteer ‘kolommen aanpassen’ 
  4. Scrol naar beneden en vink onder het segment ‘Kwaliteitsscore’ de kwaliteitsscore aan. 
  5. Klik op ‘Toepassen’ en sla naar voorkeur je nieuwe kolommen set op 

 

De kwaliteitsscores per zoekwoord kan je nu terugvinden in de tabel rechts van de zoekwoorden. 

Wat levert het op?

Een hogere kwaliteitsscore zorgt ervoor dat het minder kost om hoger in Google te komen. Daarnaast zorgt een hogere ranking voor een hoger aantal impressies, hogere CTR en met een beetje geluk ook een hogere ROI (return of investment). Een hoge kwaliteitsscore kan dus flink bijdragen aan een goede campagne en de kosten per CPC verlagen. 

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore?

Als je erachter bent gekomen dat jouw zoekwoorden onvoldoende scoren, wordt aangeraden om de kwaliteitsscore te verbeteren. Dat kun je doen door de volgende aanpassingen door te voeren. 

 

1. Specifieke zoekterm per advertentiegroep (Single Keyword AdGroups) 

Een veel gebruikte campagne set-up is de SKAG. SKAG staat voor Single Keyword Adgroup, wat synoniem staat voor een zeer specifieke zoekterm per advertentiegroep. Deze structuur kost meer tijd, maar levert dan ook een hogere kwaliteitsscore op omdat de zoekwoorden vaak ontzettend relevant zijn aan de advertentie en landingspagina. 

 

Google heeft in 2018 een aantal wijzigingen in de interpretatie van de exacte zoekwoorden doorgevoerd, daardoor is de controle hierover verschoven. Marketeers hebben niet meer 100% controle over de interpretatie, dat betekent echter niet dat er gelijk een andere structuur opgebouwd moet worden.  

 

2. Goede afstemming van zoekwoord met de landingspagina 

Het is belangrijk dat de inhoud van de advertentie, de zoekwoorden en de landingspagina op elkaar zijn afgestemd en geen verschillende boodschappen communiceren. Dat gaat zelfs zo ver dat exacte formuleringen moeten worden overgenomen, wanneer mogelijk. Het aanbod van de advertentie, de inhoud van de landingspagina en de zoekwoorden bij de advertentie moeten zoveel mogelijk op elkaar aansluiten voor het beste resultaat. Een hoge kwaliteitsscore. Hoe Google de ervaringen op je landingspagina beoordeelt kan je zelf opzoeken in Google Ads.  Dit doe je als volgt: 

  1. Ga naar de gewenste campagne 
  2. Klik op ‘Zoekwoorden’ 
  3. Klik op ‘kolommen’ en selecteer ‘kolommen aanpassen’ 
  4. Scrol naar beneden en kies hier ‘Kwaliteitscore’ 
  5. Vink hier ‘op bestemmingspagina’ aan. 
  6. Klik op ‘Toepassen’ en sla naar voorkeur je nieuwe kolommen set op 

Achter een zoekwoord krijg je nu een beoordeling van Google over de ervaring op de bestemmingspagina. De ervaring van zijn: Hoger dan gemiddeld, Gemiddeld, Lager dan gemiddeld. 

 

3. De kwaliteit van landingspagina’s optimaliseren 

Verhoog je de kwaliteit van de landingspagina’s, dan verhoog je de kwaliteitsscore. Dat houdt in dat de UX van de landingspagina essentieel is voor goede resultaten. Laat bijvoorbeeld een expert kijken naar de laadtijd van de pagina, het verwijderen van onnodige code en bijvoorbeeld afbeeldingsformaten om de laadtijd te verlagen. 

 

4. Slecht presterend keywords verbeteren 

De matige prestatie van een specifiek keyword kan worden veroorzaakt door een aantal redenen. Als je aan onderstaande criteria voldoet dan zal jouw advertentie beter converteren en een hogere kwaliteitsscore krijgen: 

  1. Het keyword is in de advertentie verwerkt 
  2. De landingspagina is op een juiste manier gelinkt 
  3. De landingspagina heeft vergelijkbare content als de advertentie. 
  4. De advertentie staat in de juiste advertentiegroep 
  5. Negatieve zoekwoorden zijn toegevoegd voor een optimale campagneafstemming 

Meer resultaat behalen uit Google Ads? 

Heb je bovenstaand stappenplan gevolgd, maar zie je nog te weinig verbetering van je Google Ads campagne? Vraag dan onze gratis SEA check aan of neem contact met ons op. We werken voor verschillende regio’s in Nederland, zo ook als online marketing bureau voor Amsterdam

img
SEA
1 min read
Wat is zoekmachine adverteren?
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
1 min read
Inbound Marketing: van A tot Z uitgelegd
by Guido Tijmensen
You're in good company