Tips

Maak je website sneller in vier stappen

by Guido Tijmensen
  • 18 december 2018
  • 3 min.

Een goede website is nooit helemaal af is. Het is belangrijk om continue je resultaten te monitoren en te analyseren. Met deze inzichten kan je vervolgens weer aan de slag om je website te verbeteren. Voor een goede ervaring op de website is de snelheid van de website erg belangrijk. Maar waarom is dat zo? 

Als eerst haakt een bezoeker snel af als de website langzaam laadt en nooit met je in contact komt. Sterker nog, bij een trage website komt de bezoeker waarschijnlijk niet eens op je website. Doodzonde, zeker als deze bezoeker via een betaalde advertentie uit een zoekmachine komt. Daarnaast heeft een langzame website een negatief effect heeft op de vindbaarheid van je website. Tevens beïnvloedt het ook nog eens de kwaliteitsscore van je pagina’s in je Google Ads campagne. 

Hoe snel is mijn website eigenlijk?  

Weet je op dit moment nog niet hoe snel je website is, check dit dan eerst op de Google Speedtest. Je krijgt twee uitkomsten: 

  • De snelheid voor desktop 
  • De snelheid voor mobiel 

 

Heb je een groene score, dan is je website al lekker snel. Op het moment dat je website een oranje (gemiddeld 50-88 punten) of zelfs rode score (slecht 0-49 punten) heeft dan is er echt werk aan de winkel. Hoe je dit kan doen, leggen wij je graag uit. 

 

Wil je jouw website sneller maken, volg dan deze vier stappen: 

Stap 1: Start Lazy Loading voor een snellere website

Lazy Loading zorgt ervoor dat niet meteen alle afbeeldingen en pagina’s van een website worden geladen, maar alleen de afbeeldingen die een bezoeker ziet. Afbeeldingen waarvoor eerst naar beneden gescrold moet worden, worden pas later geladen. Je begrijpt wel dat dit je website aanzienlijk sneller maakt. 

  • Tip: heb je een WordPress website, dan is de gratis plugin BJ Lazy Load handig om te gebruiken als je wil starten met Lazy Loading. 

Stap 2: Maak gebruik van caching (klinkt ingewikkelder dan het is)

Door gebruik te maken van caching worden er onderdelen van een website opgeslagen bij een bezoek. Als een bezoeker je website eenmaal heeft bezocht en vervolgens terugkomt dan laadt de website veel sneller. 

  • WordPress tip: download en activeer een van de volgende plugins voor caching: WP Super Cache of W3 total cache. 

Stap 3: Snellere website door kleinere afbeeldingen

Een website met veel afbeeldingen ziet er gaaf uit, maar deze afbeeldingen kunnen de website ook een stuk langzamer maken. Dit komt doordat veel foto’s groter zijn dan nodig voor online gebruik. Sommige afbeeldingen zijn van super kwaliteit met een prachtige resolutie, maar totaal niet geschikt voor een snelle website. Let daarom altijd op de bestandsgrootte van de afbeelding die je op een website gaat plaatsen. 

Heb je veel mobiele bezoekers op je website, dan is het nog belangrijker om kleinere afbeeldingen te gebruiken. Met de beperkte bandbreedte zal je bezoeker langer moeten wachten voordat de grote afbeelden getoond worden. Als de bezoeker überhaupt al lang blijft wachten, want veel bezoekers haken al meteen af als een website niet snel geladen wordt. Dan maar de pagina van de concurrent bekijken. 

Stap 4: Verminder HTML code

Nog een belangrijke stap is om de HTML code van je website te checken. Als je website al langer bestaat dan kan het zo zijn dat je HTML code steeds langer is geworden. Dit kan bijvoorbeeld komen door oude WordPress plugins die je niet meer gebruikt, maar nog wel gekoppeld zijn aan de website. 

Ook verschillende online marketing cookies die ooit zijn geïnstalleerd om je online marketing kanalen goed mee in te richten kunnen zorgen dat je website trager wordt. 

  • Tip 1: heb je nog veel cookies in de html van je website zitten, stap dan over op Google Tag Manager. 
  • Tip 2: heb je een WordPress website, maak dan eerst een back-up en verwijder dan de plugins die je niet meer gebruikt. 

Wil jij graag hulp bij het sneller maken van je website? Ons team staat voor je klaar!  

img
Nieuws
1 min.
Digital Inside in de FONK150 Best Agencies
by Guido Tijmensen
img
Strategie
3 min.
Van chaos naar een succesvolle digitale strategie
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
12 min.
Inbound Marketing: van A tot Z uitgelegd
by Guido Tijmensen
You're in good company