Conversie optimalisatie

Maak indruk met je landingspagina

Anneloes
by Anneloes Meijers
  • 11 januari 2019
  • 8 min.

Wist je dat zo’n 95% van alle keuzes en beslissingen die mensen maken gestuurd wordt door ons ‘onbewuste brein’ en dat we erg vatbaar zijn om beïnvloed te worden? Maak hier bij het designen van je landingspagina dus zo optimaal mogelijk gebruik van. Wij kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een goed ingerichte landingspagina is. Dit is de pagina waar je bezoeker ‘landt’ op jouw website – uit bijvoorbeeld Google, een mail, een marketingcampagne of een andere website - en dus de pagina die de eerste indruk van jouw merk geeft. Aan de hand van deze eerste indruk bepaalt de bezoeker dan ook of hij op jouw website vindt wat hij zoekt of ergens anders verder gaat zoeken. You only get one chance for a first impression – make it a good one! In deze blog zetten wij een aantal belangrijke praktische tips op een rijtje om de conversie op je landingspagina te verhogen. 

Het doel van een landingspagina is om te converteren

Jouw landingspagina heeft maar één doel. Wat dit doel is, is natuurlijk per bedrijfswebsite verschillend. Het kan een ingevuld contactformulier zijn, een aankoop of bestelling, een inschrijving, een download of bijvoorbeeld het aanvragen van extra informatie. Deze doelen zijn vooraf bepaald en heten conversies. Met het oog op deze actie, en ook echt alleen deze actie, wordt de landingspagina ingericht. 

Om goed te converteren ziet de bezoeker op de ideale landingspagina in één oogopslag: 

  • Bij wie ben ik? 
  • Wat kan ik op deze pagina doen? 
  • Wat zijn de voordelen / waarom doe ik het hier? 
  • Hoe nu verder? 

Het is belangrijk dat de landingspagina makkelijk te scannen is en dat de bezoeker niet in verwarring wordt gebracht. Communiceer op je pagina dus ook maar één enkele boodschap. Keep it simple. 

Zie hieronder een goed voorbeeld van een van de templates van leadpages. De tekst vul je natuurlijk goed in, maar kijkend naar de lay-out bevat dit format veel goede elementen.

Tip 1 – Bepaal je doelgroep en biedt interessante en nuttige content/inhoud aan

Dit is natuurlijk de allereerste stap. Stel vast wie nou eigenlijk je doelgroep is en zorg dat de content/inhoud relevant is voor deze groep. Speel in op de fase van het aankoopproces waar ze zich in bevinden en communiceer op de juiste manier. Is jouw doelgroep in de oriënterende beginfase? Geef dan meer informatie. Is jouw doelgroep klaar om te converteren? Maak het ze dan zo makkelijk mogelijk zonder al te veel afleiding op de pagina. 

Tip 2 – Zorg dat de belangrijkste informatie ‘boven de vouw’ staat

‘De vouw’ is het bovenste gedeelte van de landingspagina en dus wat je ziet zonder te scrollen. Hier dient dus concreet en duidelijk je belangrijkste informatie te staan. Dit zijn je logo, titel (en subtitel), voordelen (vaak in bullets), en button met call to action (CTA). Een CTA is de aanzet voor de bezoeker om de actie uit te voeren. Dit kan zijn in de vorm van een download, aankoop, informatieaanvraag, etc. De voorgenoemde elementen moet allemaal in één oogopslag zichtbaar zijn, zonder dat je naar beneden scrolt. Een handige tool om te checken wat er op jouw pagina boven of onder vouw valt is Hotjar. Deze tool laat website bezoeken op een leuke visuele manier zien. 

Tip 3 – Laat de voordelen van jouw aanbod duidelijk (in bullets) naar voren komen

Benadruk op een duidelijke en compacte manier waarom iemand jouw product of dienst bij jou moet halen. Het beste is om dit in een heldere opsomming te doen. Zorg dat de opsomming overzichtelijk is door gebruik te maken van bullets. Bullets geven de bezoeker de mogelijkheid om de pagina snel te scannen. Overtuig de bezoekers met deze opsomming van jouw toegevoegde waarde om zijn probleem of behoefte op te lossen. 

Let op: een belangrijk punt hierbij is dat je beschrijft wat de voordelen zijn uit het oogpunt van de bezoeker. Beschrijf dus niet enkel de voordelen van jouw product, maar leg juist uit wat jouw bezoeker daar concreet aan heeft. Dus niet alleen je USP (unique selling point), maar ook je UBP (Unique Buying Proposition). 

Tip 4 – Zorg ervoor dat je button met CTA opvalt

Zorg ervoor dat je op je landingspagina een duidelijke, kleurrijke, opvallende button hebt met een begrijpelijke en activerende tekst. De aandacht van de bezoeker zou meteen door deze button getrokken moeten worden doordat hij meteen in het oog springt. Dit kan zijn door het formaat, de kleur, of door het feit dat andere grafische elementen naar de button wijzen. De button maakt meteen duidelijk welke actie je van de bezoeker vraagt en zet aan om de actie te ondernemen. 

Belangrijk: de tekst op de button moet een activerende tekst zijn. Zet nooit generieke, nietszeggende teksten op je button zoals: ‘verder’ of ‘doorgaan’ maar zorg ervoor dat de tekst in de button beschrijft wat er gebeurt als je erop klikt. Bijvoorbeeld: ‘ik schrijf me in voor de nieuwsbrief’ of ‘voltooi mijn aankoop’. Idealiter weet je door het lezen van de tekst in de button alleen wat er gebeurt wanneer je erop drukt. Let er ook op dat je maar één doel communiceert op de pagina. Je wil je bezoeker niet in de war brengen door meerdere mogelijkheden. Bezoekers houden niet van keuzestress. Hou het keuzeproces dus simpel! Zoals eerder gezegd, de ideale landingspagina heeft maar één enkel conversiedoel. Wel is het natuurlijk handig als de pagina wat langer is, en er de mogelijkheid is om te scrollen, om dan op verschillende plekken buttons met een CTA te plaatsen mits deze maar hetzelfde einddoel hebben. 

Tip 5 - Kies voor korte en relevante formulieren

Streef ernaar dat je invulformulieren zo kort mogelijk zijn. Niemand heeft namelijk zin om onnodige velden in te vullen en ergens lang mee bezig te zijn als dit niet nodig is. Let er dus op dat een lang formulier bezoekers kan afschrikken. Het gaat er natuurlijk ook om dat het in verhouding is met het aanbod. Bied je op je pagina bijvoorbeeld een e-book of een whitepaper aan? Dan zijn mensen minder bereid om persoonlijke gegevens in te vullen dan wanneer het bijvoorbeeld over een persoonlijk adviesgesprek gaat. Vraag alleen de informatie die je daadwerkelijk nodig hebt. Is het niet altijd duidelijk waarom je bepaalde informatie nodig hebt? Leg dan uit waarom je deze informatie nodig hebt en wat je ermee gaat doen. Je ziet steeds vaker dat bezoekers in een formulier gerust gesteld worden door bijvoorbeeld teksten als: ‘maak je geen zorgen, wij zullen je niet vaker mailen dan 1x per maand’ of ‘dit gegeven gebruiken we alleen in geval van..’. Zo ontstaan er geen onduidelijkheden. 

Wil je hulp bij het maken van een goede landingspagina?

Kom in contact met onze specialisten

Digital Inside helpt je verder

Kom direct in contact

Tip 6 – Laat je bezoeker niet afleiden door onnodige elementen

Voorkom afleiding en drempels door te focussen op één onderdeel. Je bezoeker zit op deze pagina om de vooraf bepaalde actie te ondernemen. Laat hem dus niet afgeleid worden door bijvoorbeeld een menunavigatie, footer of verwijzingen naar andere pagina’s. Laat je bezoeker geen andere keus dan te converteren of weg te gaan. Hoe meer keuzes je namelijk geeft, hoe kleiner de kans op jouw conversiedoel. Zijn er nog eventuele drempels of redenen om niet tot actie over te gaan? Weerleg deze argumenten en neem alle twijfel weg. Zorg voor een consistente boodschap door de hele content op je pagina. 

Tip 7 – Laat zien dat je te vertrouwen bent

Het is van groot belang om vertrouwen te wekken. Bezoekers die op je pagina landen nemen dit bewust of onbewust toch mee in de keuze. Hoe straal je betrouwbaarheid uit? 

  • Een beveiligde website (https) 
  • Laat je logo zien (naast betrouwbaar is dit ook herkenbaar) 
  • Keurmerken of certificaten 
  • Reviews of ervaringen 
  • Onderzoekscijfers 
  • Belangrijke contactinformatie 

Mensen waarderen de mening van andere mensen steeds meer. Social proof is tegenwoordig alles. 

Tip 8 – Blijf meten en testen wat wel en niet werkt

Door middel van (A/B) testen is het mogelijk om te zien welke elementen en varianten juist wel of niet goed converteren voor jouw merk. Kijk wat werkt en vind uit welke vorm het hoogste conversiepercentage heeft. Blijf leren om het optimale uit je pagina te halen. Leuke elementen om te testen zijn bijvoorbeeld verschillende afbeeldingen, verschillende volgorde van teksten, andere buttons of diverse schrijfstijlen 

Tip 9 – Let erop dat je landingspagina mobielvriendelijk is

Tegenwoordig kun je verwachten dat een groot deel van je websitebezoekers op een mobiel apparaat kijkt. De beste manier om hier mee om te gaan is om een responsieve lay-out van de pagina te bouwen zodat het niet uitmaakt op wat voor device de bezoeker je pagina bezoekt. Desktop, tablet en mobiel zullen er allemaal automatisch goed uitzien met een responsieve lay-out. Een andere optie is om naast de desktop variant ook een mobiele variant van de landingspagina te maken. 

Het geheim van een goede landingspagina

Samenvattend spelen er dus een hoop elementen mee bij de effectiviteit van je landingspagina. Het geheim is om al deze elementen op de juiste manier te combineren. Creëer een duidelijke samenhang tussen header en CTA en voldoe aan de verwachtingen van de bezoekers die op je pagina landen. Let goed op lay-out: gebruik opsommingen en witregels, het gebruik van relevante afbeeldingen en video’s zijn vaak positief, gebruik urgentie verhogende prikkels en elimineer afleidende content. 

Hulp van Digital Inside nodig voor het optimaal inrichten van jouw landingspagina?

Heb je na het lezen van deze tips toch hulp nodig bij de implementatie? Ons team staat altijd klaar om jou hierbij te helpen. Zo kun je bijvoorbeeld conversietips aanvragen over een specifieke landingspagina. Maar ook wanneer je andere vragen hebt over jouw website kun je bij ons terecht. Neem contact met ons op!  

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge