SEA

Maximaal presteren met Google’s Performance Max

by Thomas Lammertsma
  • 26 december 2022
  • 3 min.

Als jij verantwoordelijk bent voor de online marketing van jouw klanten of van jouw bedrijf, dan ben je vast bekend met ontwikkelingen zoals automatische biedingen en de Hagakure methode. Eén van deze recente ontwikkelingen is het Performance Max advertentietype. Dit is een nieuwe variant die ingezet kan worden in plaats van search, display en shopping.

Wat is Performance Max?

Performance Max is het antwoord van Google op de steeds complexere customer journey van consumenten: waar iemand vroeger rechtstreeks naar de winkel ging om een product te kopen, kijkt iemand nu vaak eerst online via search, video’s, websites, enzovoorts. Performance Max helpt marketeers om bij al deze touchpoints in real-time aanwezig te zijn via één campagne.

Met de Performance Max-campagne kunnen adverteerders profiteren van de kracht van machine learning om hun doelgroep beter te bereiken en te converteren. Google gebruikt de gegevens van de adverteerder om te leren wat werkt en wat niet, en past de campagne vervolgens automatisch aan om ervoor te zorgen dat deze zo efficiënt mogelijk is. Dit betekent dat adverteerders niet langer handmatig hoeven te experimenteren met verschillende targeting-opties of advertentie-creatives om de beste resultaten te behalen. In plaats daarvan geef je het algoritme een aantal signalen om de doelgroep te herkennen en upload je wat koppen, beschrijvingen en beeldmateriaal. Vervolgens doet de campagne de rest.

 

Voordelen van Performance Max

De Performance Max campagne is vooral geschikt voor e-commerce en voor het generen van leads. Door een waarde in te stellen voor de conversiedoelen van de campagne kan het algoritme inschatten hoeveel het kan bieden om vervolgens zoveel mogelijk waarde te creëren binnen het ingestelde budget. Voor het genereren van leads zal deze conversiewaarde vaak hetzelfde zijn per doel, maar bij e-commerce kan deze waarde verschillen per product. Door een ROAS-doel te gebruiken voor je Performance Max campagne kun je biedingen optimaliseren. Zo kan je ook met een complex aanbod van producten jouw ROAS-doelen halen. Daarnaast is het mogelijk om je product feed te uploaden in de campagne, zodat jouw producten direct vanuit de campagne kunnen worden geadverteerd.

Het gebruik van de Performance Max-campagne heeft voor adverteerders een aantal voordelen. Ten eerste kan het helpen om de kosten per conversie te verlagen. Dit is omdat de campagne automatisch wordt aangepast en zo het budget op de meest effectieve manier wordt besteed. Daarnaast kan het helpen om de ROI te verhogen, omdat de campagne gericht is op het genereren van conversies in plaats van alleen klikken. De Performance Max-campagne kan adverteerders ook helpen om beter te begrijpen wat hun doelgroep motiveert om te converteren. Dit kan nuttige inzichten opleveren in welke soorten aanbiedingen of berichten het meest effectief zijn om hun publiek te boeien. Een ander voordeel van de Performance Max-campagne is dat het adverteerders de vrijheid geeft om zich op andere aspecten van hun bedrijf te richten, in plaats van voortdurend hun Google Ads campagnes te controleren en aan te passen. Dit kan leiden tot aanzienlijke tijd- en kostenbesparingen.

Nadelen van Performance Max

Er zijn echter ook nadelen aan het gebruik van Performance Max campagnes. Omdat de campagne zelf advertenties samenstelt en plaatst op basis van jouw input, kan het voelen alsof je weinig controle hebt over de campagne. Google geeft ook weinig inzichten in de data van de campagne, hoewel je wel kan zien hoe de campagne presteert en welke combinatie van tekst en beelden het beste werken. Het gebrek aan data kan het moeilijker maken om het bereik van advertenties of de impact van targeting-opties in te schatten.

Benieuwd wat Performance Max voor jou kan doen?

Al met al is het Performance Max campagnetype een waardevolle toevoeging aan de campagnetypes in Google Ads. Het is daarom ook zeker de moeite waard om te experimenteren met Performance Max en om te testen hoe dit campagnetype kan helpen met het behalen van meer conversies. Dit is al helemaal het geval voor organisaties die leads verzamelen of voor bedrijven of mensen met een webshop. Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Neem dan gerust contact met ons op en dan kijken we samen hoe Performance Max de prestaties van jouw organisatie kan maximaliseren.

img
SEA
22 min.
Wat is zoekmachine adverteren?
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
12 min.
Inbound Marketing: van A tot Z uitgelegd
by Guido Tijmensen
img
SEA
5 min.
Scoren met het STDC-model!
by Anneloes Meijers
You're in good company