Structured data is onmisbaar voor jouw SEO-strategie
Natuurlijk willen we allemaal bovenaan in Google staan. Als iemand zoekt op een voor jouw business belangrijk zoekwoord wil jij extra opvallen en zorgen dat je de meeste kliks krijgt. Logisch toch? Tegenwoordig gaat SEO allang niet meer alleen maar over zoektermen, externe verwijzingen en een hoge autoriteit. De techniek gaat namelijk een steeds belangrijkere rol spelen. Dit is precies waar structured data in het plaatje komt. Met structured data verrijk je je zoekresultaten en om die reden zorg je voor een hogere CTR (doorklikratio). Het grote voordeel van structured data voor Google en andere zoekmachines is dat ze de zoekresultaten beter kunnen matchen aan de zoekintentie van de gebruikers. Naast het belang voor indexering en rangschikking kunnen zoekmachines hierdoor ook de meest gebruiksvriendelijke zoekresultaatfuncties aan gebruikers bieden.
Wat is structured data?
Structured data houdt in dat je een stuk code toevoegt aan je content zodat zoekmachines deze beter en makkelijk kunnen lezen en begrijpen. Je verduidelijkt in feite waar bepaalde content voor staat – oftewel: je geef context aan je content. Een andere term die veel wordt gebruikt om structured data aan te geven is ‘markup’. Waar Google in de beginfase van zijn bestaan de relevantie van zoekresultaten bepaalde op basis van zoektermen, hoeveelheid informatie en interne en externe links is het algoritme tegenwoordig steeds meer gemaakt om de content van een website te begrijpen. Hier komen techniek, website performance, content en datastructuur in beeld. Google leert dan steeds beter begrijpen hoe de verhouding ligt tussen contextuele inhoud, taalkundige nuances, gebruikersintenties en relaties.
Om je een beeld te geven, structured data ziet er zo uit:
Schema.org
Met structured data kun je bijvoorbeeld aangeven dat je content gaat over een product, recept, persoon, evenement of FAQ. Ook kun je onderlinge relaties aangeven (semantisch verbinden) om autoriteit rondom belangrijke thema’s in jouw website op te bouwen. Uiteraard zijn dit maar een paar voorbeelden. Bekijk hier de complete lijst mogelijkheden van structured data. Alle structured data code die je toevoegt aan je content moet in de taal van schema.org gebeuren waardoor je de keuze hebt tussen de formaten: JSON-LD, Microdata en RDFa. Op schema.org vind je alle richtlijnen en afspraken rondom structured data over elk onderdeel, inclusief verplichte en aangeraden onderdelen. Gebruik deze richtlijnen zodat de belangrijkste zoekmachines Google en Bing jouw data herkennen en juist kunnen interpreteren.
De voordelen van structured data voor SEO in de praktijk
Het toevoegen van structured data aan je content biedt een aantal enorme pluspunten.
Je valt meer op in de zoekresultaten
Je staat veel prominenter en visueel aantrekkelijker in Google. Hoe groter jouw content wordt weergegeven, hoe beter voor jouw zichtbaarheid. Naast het feit dat je zelf veel meer opvalt duw je ook jouw concurrenten naar beneden. En zeg nou zelf, waar zou jij eerder op klikken? Een kaal zoekresultaat, of een geoptimaliseerd resultaat met actuele informatie en visueel aantrekkelijke plaatjes? Op deze manier verhoog je de CTR (doorklikratio) aanzienlijk. Het mooie van een hogere CTR is dat het gevolg hiervan een stijging in zoekresultaten betekent. Google snapt ook: hoe meer er op je geklikt wordt, hoe beter je content zal zijn. Bovendien houdt Google bij via Google Analytics als iemand op je website blijft plakken. Je verbetert de kwaliteit en dus ook je ranking en resultaat. Ondanks dat structured data op zichzelf dus geen directe ranking factor is, heeft het effect indirect wel resultaat op je ranking.
Google begrijpt de content die je aanbiedt beter
Wanneer jij de content markeert, snappen zoekmachines beter wat je aanbiedt en waar het over gaat. Hierdoor kan het sneller verwerkt worden. Wellicht ziet Google dan juist wel meer onderwerpen waar jouw content relevant voor kan zijn. Door Google te helpen, help je indirect ook weer jezelf.
Kom in contact met onze specialisten
Digital Inside helpt je verder
Kom direct in contactJSON-LD, Microdata en RDFa – waar kies je voor?
Deze drie formaten kunnen allemaal gebruikt worden om content te markeren voor structured data. Maar welke is het makkelijkst of het beste? Het juiste antwoord is dat dit niet uitmaakt en dat er niet één format beter is dan de andere. Het is maar net wat je gewend bent, of welke ‘taal’ je voorkeur heeft. Als je kiest voor Microdata of RDFa dan markeer je de content met HTML. Als je kiest voor JSON-LD dan kies je voor Javascript. Een klein voordeel van JSON-LD is dat Google dynamisch ingeschoten code kan lezen. De code van JSON-LD staat ook niet tussen de content (maar in de head of body van de broncode) waardoor het makkelijker te interpreteren is. Dit heeft dan ook de voorkeur van Google. Daarentegen zijn meer mensen gewend om HTML te gebruiken en gebeurt dit doorgaans meer.
Bekijk in de volgende video een voorbeeld van het toevoegen van Structured data door middel van JSON-LD via Google Tag Manager.
Wat zijn rich snippets en rich cards?
Rich snippets maken jouw plek in Google visueel aantrekkelijker. Je licht specifieke onderdelen uit zodat je meer opvalt. De keuze uit verschillende soorten rich snippets zijn groot. Maar de meest gebruikte en populaire rich snippets zijn:
- Reviews en reviewsterren
- Lokale bedrijven
- Recepten
- Producten
- Blogs
- Broodkruimels
- Evenementen
- Carrousels
- FAQ
Rich cards zijn een soort 2.0 versie van rich snippets en zijn dus iets later gelanceerd door Google. Met rich cards worden de zoekresultaten nog groter en vallen ze dus nog meer op.
De evolutie van rich snippets naar rich cards – Bron: Google Webmaster Blog
Zie bovenstaand een foto van de Google Webmaster Blog over de evolutie van rich snippets naar rich cards. De reden dat rich cards op de markt zijn gekomen is om mobiele websitegebruikers meer opties en interactie te bieden. Zoek je op je mobiel bijvoorbeeld naar het beste restaurant in Utrecht? Dan kun je een carrousel te zien krijgen waar jij gemakkelijk doorheen scrolt, restaurant highlights leest, en dan een keuze maakt. Deze vorm van rich cards komt ook veel voor bij recepten.
Een aantal voorbeelden van structured data uitgelicht
Broodkruimels – Markeer je sitenaam met broodkruimelnavigatie om een visueel betere en duidelijkere URL in de zoekresultaten te krijgen.
Een voorbeeld van broodkruimels structured data – Bron: Search Engine Land
Recepten
Als je structured data voor een recept toe wil voegen, kun je denken aan bereidingstijd en voedingswaarde. Als je zoekt op Google op ‘boeuf bourguignon’ zie je bijvoorbeeld bij het eerste zoekresultaat het recept van de Allerhande. Verder zie je meteen in de zoekresultaten dat het ruim 6 uur duurt om te bereiden en dat er per portie 600 calorieën inzitten.
Producten
Google op ‘samsung galaxy s10’ en zie de volgende ‘product’ structured data bij Bel Simpel. Er zijn 151 reviews die gemiddeld een beoordeling van een 9,2 geven. Het toestel kost €626 en is op voorraad.
Evenementen
Evenementen kunnen op de volgende manier getoond worden in de zoekresultaten met behulp van structured data. Je ziet dan verschillende data en locaties.
Wanneer en welke onderdelen kun je beste markeren?
Als je kijkt naar de complete lijst met mogelijkheden snappen we best dat je door de bomen het bos even niet ziet en dat het onduidelijk is hoe en wat je moet kiezen. Niet alles is van toepassing op jouw site, dus kies alleen wat past bij jouw content. Als je hier op tijd bij bent, dan is de kans ontzettend groot dat je hier nog veel baat bij hebt. Structured data is namelijk nog redelijk nieuw en je kunt hier dus een groot concurrentievoordeel mee halen. Begin dus meteen en hanteer de volgende regel: hoe meer onderdelen je markeert, hoe meer voordeel je behaalt. In de richtlijnen op schema.org vind je een overzicht van de onderdelen die verplicht zijn, en de onderdelen die aangeraden worden. Als je een stuk code hebt geschreven, en benieuwd bent of deze voldoet aan alle eisen en door Google goed gelezen zal worden kun je dit checken via de structured data testing tool. Deze ziet er zo uit:
Je kunt hier een URL invoeren en bekijken welke structured data hier wel of niet is toegevoegd.
Tip: voer ook eens de URL’s van je concurrenten in om te kijken hoe ver zij er al mee zijn.
Naast een URL kun je hier ook je geschreven code invoeren en checken. Een andere super handige tool om te gebruiken tijdens het schrijven van je structured data is de schema markup generator. Deze tool helpt je bij het genereren van JSON-LD markups.
Het hangt er een beetje vanaf welk CMS-systeem je gebruikt, maar bij bijvoorbeeld WordPress is het mogelijk om markup toe te voegen via een plugin.
Structured data en voice search zoekopdrachten
Hallo Siri? Je kent het wel! Voice is upcoming. Ook voice search zoekopdrachten zijn in opkomst. Bij een gesproken zoekopdracht haalt Google de resultaten uit featured snippets. Op deze manier wordt jouw bedrijf als enige voorgelezen bij de zoekopdracht en is dit dus zeker de moeite waard.
Klinkt allemaal top, hoe pak je het verder aan?
Het is bij sommige CMS systemen mogelijk om structured data toe te voegen via een plugin, maar dit is nog volop in ontwikkeling. Het is daarom nog aan te raden om de code op dit moment zelf te schrijven. De volgende stap is om uit te zoeken welke vorm van structured data past bij jouw website en product. Hierna kun je met behulp van de testing tool en de markup generator jouw structured data gaan schrijven en testen.
Structured data is momenteel een super belangrijke en populaire stap richting intelligente zoekresultaten. Heb jij vragen, of kom je er zelf niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag! We werken voor verschillende regio’s in Nederland, zo ook als online marketing bureau voor Den Bosch.