SEO

SEO vibes on tour

Ingeborg
by Ingeborg Lip
  • 4 juni 2024
  • 5 min.
kasteel met SEO raket

Op donderdag 16 mei vormde Kasteel Montfoort het decor voor het SEO Vibes on Tour-event, waar ik me namens Digital Inside als SEO-specialist mocht aansluiten. Dit event, georganiseerd door Whitepress, was tot in de puntjes geregeld. Vijf interessante praatjes, een uitgebreide en heel lekkere lunch, en ontzettend goede SEO vibes! In dit blog neem ik jullie mee in wat ik opgestoken heb tijdens de verschillende presentaties en wat me het beste is bijgebleven.  

Internationale SEO: keyword strategie over meerdere landen

Door spreker Clarissa Filius werden we meegenomen in het SEO-proces, en hoe je dit op internationale schaal kan toepassen. Ze beschreef het hele proces zoals zij dit altijd doet: van het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek tot het controleren van zoekintenties en het uitdenken van een strategie. Key takeaways:

  • Zorg voor de juiste basisinrichting
  • Lokale marktkennis is essentieel
  • Lokaliseer i.p.v. vertaal
  • Dubbelcheck keywords altijd met een native speaker

Clarissa Filius heeft meer dan 11 jaar SEO-ervaring en leidt een team van 12 personen bij iO in Amsterdam. Als spreker deelt ze haar inzichten, terwijl het team onder haar deskundige leiding uitzonderlijke resultaten behaalt voor klanten en voortduren op de hoogte blijft van de nieuwste trends in de branche.

Actiegerichte user-KPI’s voor krachtige SEO-analyses

Tijs van Autreve nam ons mee in de wereld van rapportage en het opstellen van goede KPI’s. ‘Meer verkeer’ is namelijk niet een goede KPI an sich, en zeker niet als het verkeer uiteindelijk niet converteert. En dat is wat je meestal wil: conversies. Maar ook daar geldt, de focus op conversies moeten we challengen, want niet iedereen converteert direct, conversies (bijvoorbeeld emailadressen) zijn niet per se meer waard dan kwalitatieve bezoekers, en bij niet iedere website is het doel te meten in de vorm van conversies. Dus, key takeaways:

  • Stem KPI’s af op je doelpubliek
  • Meet niet te veel – met sommige data doe je niks, zonde van je moeite
  • Houd rekening met de resources die je tot je beschikking hebt

Tijs van Autreve is sinds 2015 actief als digitale marketeer. Met een passie voor lesgeven en een grote dosis kennis helpt hij studenten en bedrijven om hun kennis over digitale marketing te vergroten. Zo komen ze samen tot fantastische resultaten.

Impact van de Google update op 8000 filterpagina’s (ChatGPT)

Badkamerwinkel SEO-specialist Erik Hettinga bracht een vraagstuk naar het event: wat doe je als je in een zoekmachine wil scoren met je webwinkel, maar er zoveel filtermogelijkheden zijn dat dit resulteert in 8000 verschillende pagina’s? Het kost ontzettend veel mankracht om 8000 verschillende pagina’s te schrijven, tenzij je AI hier slim voor inzet. Ook daar moet je mee oppassen, aangezien AI – net als mensen – termen op verschillende manieren kan interpreteren. Dan schrijft het ineens een stuk over zwarte kranen op een bouwplaats, in plaats van zwarte kranen in het toilet. Wat ik hieruit gehaald heb? Goede input voor prompts:

  • Beschrijf je persona (online marketeer voor webshop)
  • Beschrijf de tone-of-voice (je-vorm, hoofdlettergebruik)
  • Beschrijf het doel van de tekst (commercieel)
  • Beschrijf hoe je zoekwoorden gebruikt (seo richtlijnen)
  • Bepaal welke vragen beantwoord kunnen worden
  • Voorkom herhaling en verontschuldiging
  • Voorkom beloftes die je niet waar kan maken
  • Bepaal de opmaak (html)
  • Beschrijf het onderwerp

Erik Hettinga groeide uit tot professionele marketeer door een uit de hand gelopen hobby. Met kennis in SEO, SEA en CRO experimenteert hij het liefst met tools en techniek, om die zo op de beste manier in te zetten voor zijn werk.

The typo that matters

Gregory Pinas, SEO-freelancer in hart en nieren, is altijd op zoek naar nieuwe manieren om te winnen in SEO. Geïnspireerd door een spreker – waarvan ik de naam helaas kwijt ben – bij SEO vibes Boedapest, gaf hij een praatje over typefouten. Bij zoekwoordenonderzoeken komt nog wel eens naar voren dat er vaak op een verkeerd gespeld woord gezocht wordt. Niet gek, maar wat doe je daar dan mee als SEO-specialist? Voor de mensen die ook als copywriter werken is er een makkelijk antwoord: daar doen we niks mee. Je gaat niet inzetten op SEO op een verkeerd gespeld woord, dan neemt niemand je meer serieus, en kan je jezelf ook niet meer serieus nemen. Maar toch: het brengt mogelijkheden met zich mee. Als je zelf een woord bedenkt en daar drie verschillende domeinen op laat proberen te ranken, dan is dat een fantastische sandbox voor al je SEO-experimenten. Je hebt tenslotte geen concurrenten die van alles uitproberen waar je geen zicht op hebt. Ideaal dus!

Gregory Pinas is een digitale strateeg die altijd kijkt naar de volgende stap, de volgende mogelijkheid. Als spreker deelt hij zijn ervaringen en enthousiasme met anderen.

High quality content scaling with AI

In deze presentative had Timon Hartung het over het laten schrijven van content door AI, en hoe dit op een grote schaal ingezet kan worden. Hij is een expert op het gebied van technische SEO, en hoe je dit op de beste manier in kan zetten. Heel eerlijk? Hoewel ik zijn verhaal kon volgen op het algemene level, zou ik hem dit niet na kunnen doen. De key points om eruit te halen?

Structureer de inhoud van je website rond kernonderwerpen en gerelateerde zoekwoorden. Zo straal je relevantie en autoriteit uit. Dit betekent dat je zoekwoorden op logische wijze moet groeperen, strategische interne links plaatst om de groepen met elkaar te verbinden, en diepgaande inhoud presenteert die specifieke onderwerpen grondig behandelt.

Deze aanpak helpt je website te vestigen als een geloofwaardige bron, waardoor de zichtbaarheid en ranking in zoekmachines verbetert.

Timon Hartung is een echte expert op het gebied van technologie inzetten binnen marketing. Hij is specialist in technische SEO, performance marketing en digitale strategie en staat regelmatig als spreker en moderator op congressen.

De kracht van kennisdeling

Evenementen zoals dit zijn ontzettend waardevol. Het is een uitwisseling van informatie en geeft niet alleen nieuwe onderwerpen om over na te denken, maar ook nieuwe perspectieven bij oudere onderwerpen. Zo blijven we vooroplopen in het steeds veranderende landschap van SEO. Door kennis en ervaringen te delen, kunnen we samen verder groeien en oplossingen vinden voor de uitdagingen waar we op dagelijkse basis mee te maken hebben.

Ook kennis delen?
Neem vandaag nog contact op!
You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge