Linkbuilding blijft een belangrijk onderdeel voor zoekmachine optimalisatie. Het is belangrijk om te weten welke websites goed en slecht zijn om een link van te krijgen, want een verwijzing van een slechte website kan een negatief effect hebben.  De kwaliteit van websites achterhalen kan je doen met de toolbar van MOZ.   

Wat is de Moz Toolbar 

De Moz Toolbar, ook wel de MozBaris wat ons betreft een van de onmisbare gratis SEO tools voor externe linkbuildingDe Moz Toolbar is te downloaden voor de Google Chrome browser via deze link. Maar wat kun je hier eigenlijk mee? Deze toolbar is voornamelijk bedoeld om de kwaliteit van de websites die je bezoekt in kaart te brengen door een aantal indicatoren te tonen zoals de Domain Authority, de Page Authority en nog meer pagina elementen zoals externe links. Je kunt hiermee in één oogopslag zien hoe geoptimaliseerd en populair een webpagina is.      

Domain Authority (DA) 

Dit element laat in feite zien hoe een website zal presteren in Google en spreekt een bepaalde vertrouwensscore uit. De schaal loopt van 1 tot 100. Voorbeelden van websites met een DA van 100 zijn Google, Youtube, Facebook en Wikipedia. Als jij een website hebt dan doe je het echt al fanastisch met een score rond de 50. Deze score geeft aan in welke mate de website autoriteit heeft opgebouwd. De score is onderverdeeld in de hoeveelheid links, de kwaliteit van deze links, en het aantal Root Domains. Er is sprake van een Root Domain wanneer er vanaf de homepage van een pagina wordt gelinkt naar jouw pagina.  

Wanneer kijk je naar de DA? 

Vaak wordt gekeken naar de Domain Authority wanneer er wordt vergeleken met andere sites en concurrenten om te zien welke site krachtiger is. Wel is het zo dat de DA de prestatie meet van de complete website. Zo laat in ons geval www.digitalinside.nl onze DA zien. Wanneer je meer benieuwd naar een specifieke pagina op een website is het verstandig om te kijken naar de Page Authority.

Page Authority (PA) 

In tegenstelling tot de DA die de hele website meet, richt de Page Authority (PA) zich op een specifieke pagina op een website. In ons geval zou dat bijvoorbeeld www.digitalinside.nl/digital-marketing-diensten  kunnen zijn. Ook deze schaal loopt van 1 tot 100. Hoe hoger de PA van een specifieke pagina, hoe groter de kans om met deze pagina hoog te scoren in zoekmachines. 

Aantal links en Root Domains 

Deze twee factoren zijn de belangrijkste elementen in het bepalen van de DA en de PA. Normaliter is de homepagina van een website een van de, als niet de, belangrijkste pagina. Ook heeft de homepagina vaak de hoogste autoriteit. Logischerwijs hebben Root Domains, links vanuit een homepagina, dan meer autoriteit door te geven dan onderliggende pagina’s.   
Wanneer je bezig bent met externe linkbuilding is het belangrijk om te kijken naar zowel het aantal links, maar ook de kwaliteit van de links. Met deze inzichten kun je zien hoe je concurrent het doet, en hoeveel er nodig is om ze te ‘verslaan’. Wil je een uitgebreidere  analyse van een webpagina, dan is er meer informatie te zien bij het knopje ‘link analysis’.

De MozBar gebruiken in jouw voordeel 

Zoals hierboven toegelicht is de Moz tool handig voor externe linkbuilding. Jouw concurrenten zitten in dezelfde branche. De kans is groot dat je voor soortgelijke zoektermen hoog wilt scoren in zoekmachines. Door middel van Moz kun je dus relevante externe links van jouw concurrent bekijken. Kijk hierna ook of er op dezelfde websites ook mogelijkheden zijn om naar jouw website door te linken.

Tips om je Moz score te verhogen

De Moz score van je website verhogen kan op een aantal manieren: 

  • Allereerst krijg je een hogere score wanneer meer externe websites met een hoge Moz score doorlinken naar jouw website. 
  • Hoe relevanter de website is die naar jouw doorlinkt is, hoe beter.  
  • Wanneer een website een tegenprestatie verlangt voor het plaatsen van een doorlinkje zijn er meerdere mogelijkheden. Vaak is er een mogelijkheid om een gastblog voor deze website te schrijven als tegenprestatie. Je helpt de externe site hiermee door relevante content aan te bieden.  
  • Naast een gastblog worden externe website ook vaak blij van een relevant persbericht. Deze zijn altijd interessant om te plaatsen in ruil voor een externe link.   
  • Ook kun je waardevolle links verkrijgen door een testimonial te schrijven. Wanneer je jouw ervaringen met de betreffende partij deelt op een positieve manier, is dit voor beide kanten waardevol.  

Het verbeteren van de Moz score gaat niet heel snel, maar is wel echt belangrijk.

Conclusie over de Moz toolbar 

Al met al is de Moz Toolbar een ontzettend nuttige tool voor externe linkbuilding waarmee je veel voordeel voor jouw website kan halen. Moz is gratis te downloaden en de resultaten zijn makkelijk te lezen. Mocht je nog vragen hebben over de interpretatie van deze cijfers, of ben je benieuwd naar meer informatie over externe linkbuilding? Bel ons op 030 – 2271828. Lees hier de trends voor linkbuilding in 2018

Lees ook onze andere blogs!

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

 

In 5 stappen naar online groei

Loop jij vast in de groei van je website? Of heb je moeite om een goede online strategie uit de werken voor jouw bedrijf? Download dan nu dit gratis whitepaper en krijg tips & tricks hoe je online kan groeien.