Wat is de Moz Toolbar?
De Moz Toolbar, ook wel de MozBar, is wat ons betreft een van de onmisbare gratis SEO tools voor externe linkbuilding. De Moz Toolbar is te downloaden voor de Google Chrome browser via deze link. Maar wat kun je hier eigenlijk mee? Deze toolbar is voornamelijk bedoeld om de kwaliteit van de websites die je bezoekt in kaart te brengen door een aantal indicatoren te tonen zoals de Domain Authority, de Page Authority en nog meer pagina elementen zoals externe links. Je kunt hiermee in één oogopslag zien hoe geoptimaliseerd en populair een webpagina is.
Domain Authority (DA)
Dit element laat in feite zien hoe een website zal presteren in Google en spreekt een bepaalde vertrouwensscore uit. De schaal loopt van 1 tot 100. Voorbeelden van websites met een DA van 100 zijn Google, Youtube, Facebook en Wikipedia. Als jij een website hebt dan doe je het echt al fantastisch met een score rond de 50. Deze score geeft aan in welke mate de website autoriteit heeft opgebouwd. De score is onderverdeeld in de hoeveelheid links, de kwaliteit van deze links, en het aantal Root Domains. Er is sprake van een Root Domain wanneer er vanaf de homepage van een pagina wordt gelinkt naar jouw pagina.
Wanneer kijk je naar de DA?
Vaak wordt gekeken naar de Domain Authority wanneer er wordt vergeleken met andere sites en concurrenten om te zien welke site krachtiger is. Wel is het zo dat de DA de prestatie meet van de complete website. Zo laat in ons geval www.digitalinside.nl onze DA zien. Wanneer je meer benieuwd naar een specifieke pagina op een website is het verstandig om te kijken naar de Page Authority
Page Authority (PA)
In tegenstelling tot de DA die de hele website meet, richt de Page Authority (PA) zich op een specifieke pagina op een website. In ons geval zou dat bijvoorbeeld www.digitalinside.nl/digital-marketing-diensten kunnen zijn. Ook deze schaal loopt van 1 tot 100. Hoe hoger de PA van een specifieke pagina, hoe groter de kans om met deze pagina hoog te scoren in zoekmachines.
Kom in contact met onze specialisten
Digital Inside helpt je verder
Kom direct in contactAantal links en Root Domains
Deze twee factoren zijn de belangrijkste elementen in het bepalen van de DA en de PA. Normaliter is de homepagina van een website een van de, als niet de, belangrijkste pagina. Ook heeft de homepagina vaak de hoogste autoriteit. Logischerwijs hebben Root Domains, links vanuit een homepagina, dan meer autoriteit door te geven dan onderliggende pagina’s.
Wanneer je bezig bent met externe linkbuilding is het belangrijk om te kijken naar zowel het aantal links, maar ook de kwaliteit van de links. Met deze inzichten kun je zien hoe je concurrent het doet, en hoeveel er nodig is om ze te ‘verslaan’. Wil je een uitgebreidere analyse van een webpagina, dan is er meer informatie te zien bij het knopje ‘page analysis’.
De spamscore
Naast de domain- en page authority heb je ook de spamscore. Deze wordt uitgedrukt in een percentage. Dit percentage is het aantal websites met gelijkwaardige kenmerken en content dat door Google bestraft of uitgesloten werd in het verleden. Hoe hoger het spam percentage, hoe slechter de website.
De MozBar gebruiken in jouw voordeel
Zoals hierboven toegelicht is de Moz tool handig voor externe linkbuilding. Jouw concurrenten zitten in dezelfde branche. De kans is groot dat je voor soortgelijke zoektermen hoog wilt scoren in zoekmachines. Door middel van Moz kun je dus relevante externe links van jouw concurrent bekijken. Kijk hierna ook of er op dezelfde websites ook mogelijkheden zijn om naar jouw website door te linken.
Tips om je Moz score te verhogen
De Moz score van je website verhogen kan op een aantal manieren:
- Allereerst krijg je een hogere score wanneer meer externe websites met een hoge Moz score doorlinken naar jouw website.
- Hoe relevanter de website is die naar jouw doorlinkt is, hoe beter.
- Wanneer een website een tegenprestatie verlangt voor het plaatsen van een doorlinkje zijn er meerdere mogelijkheden. Vaak is er een mogelijkheid om een gastblog voor deze website te schrijven als tegenprestatie. Je helpt de externe site hiermee door relevante content aan te bieden.
- Naast een gastblog worden externe website ook vaak blij van een relevant persbericht. Deze zijn altijd interessant om te plaatsen in ruil voor een externe link.
- Ook kun je waardevolle links verkrijgen door een testimonial te schrijven. Wanneer je jouw ervaringen met de betreffende partij deelt op een positieve manier, is dit voor beide kanten waardevol.
Het verbeteren van de Moz score gaat niet heel snel, maar is wel echt belangrijk.
De MozBar is goed, maar niet alles overtreffend
Moz is natuurlijk niet de enige linkbuilding tool in het SEO-landschap. Het is dan ook niet verstandig de Link Explorer als de ‘holy grail’ te zien. Een goed alternatief is de Majestic Backlink Checker, die net iets andere statistieken gebruikt (trust flow en citation flow). Wij raden het ten zeerste aan de resultaten van deze tool naast die van Moz te leggen om zo een compleet beeld te krijgen van je linkbuilding inspanningen. Geen idee waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op voor vrijblijvend SEO-advies.
Conclusie over de Moz toolbar
Al met al is de Moz Toolbar een ontzettend nuttige tool voor externe linkbuilding waarmee je veel voordeel voor jouw website kan halen. Moz is gratis te downloaden en de resultaten zijn makkelijk te lezen. Mocht je nog vragen hebben over de interpretatie van deze cijfers, of ben je benieuwd naar meer informatie over externe linkbuilding? Bel ons op 030 – 2271828. We werken voor verschillende regio’s in Nederland, zo ook als online marketing bureau voor Den Haag.
Lees ook onze andere blogs!