Innovatie

Lifehack voor marketeers: bouw je eigen ChatGPT

by Thomas Lammertsma
  • 5 april 2024
  • 5 min.
ChatGPT met hond

Wat doe je als een klant gaat rebranden en daarom alle 264 lopende advertenties wil laten omzetten naar de nieuwe communicatiestijl? Ja, dat is even slikken, want het lijkt op een hele hoop repetitief werk. Gelukkig is ChatGPT inmiddels zo ingeburgerd dat onze kunstmatig intelligente vriend meteen om hulp wordt gevraagd bij dit soort werkzaamheden. Maar, we kunnen het er wel over eens zijn dat de tool nog niet zo ‘slim’ is als we hadden gehoopt. Of ligt dat aan de manier waarop we de tool gebruiken?  

Eigenlijk is ChatGPT net als een puppy. Zonder een goede opvoeding gaat het niet doen wat jij van hem verlangt. Maar hoe kan je de tool nou op zo’n manier opvoeden dat de tool ook daadwerkelijk dingen onthoudt en écht ‘slimmer’ wordt? Dat doe je door je eigen ChatGPT te bouwen. 

Je zelfgebouwde GPT reageert op jouw prompts met informatie en instructies die je van tevoren hebt ingesteld. Hiervoor kun je hem vooraf een aantal dingen leren en instellingen aanpassen. 

 

Kunnen wij het maken? Nou en of!

Omdat we bij Digital Inside nog steeds heilig geloven in het delen van kennis, nemen we je graag mee door de stappen die wij hebben doorlopen met de opvoeding van onze GPT-puppy. 

Stap 1: een bot aanmaken

Laten we uiteraard maar gewoon beginnen bij het begin: de bot aanmaken. Een simpele stap, maar wel het vertellen waard. Binnen de betaalde omgeving van Open AI heb je de mogelijkheid om een GPT aan te maken, door op Create a GPT’ te klikken. Hier begint jouw reis naar je eigen GPT. 

Stap 2: instructies afstemmen op jouw merkidentiteit

Een goed opgevoede GPT is een GPT die begrijpt waar jouw merk voor staat, welke tone-of-voice daarbij past en op alle verschillende vragen en verzoeken op een consistente manier reageert. In de ideale situatie heeft jouw organisatie al een uitgewerkte brandguide. Niet? Dan raden we je echt aan om hiermee te beginnen. Dit vormt namelijk de basis van de communicatie van jouw organisatie. Er staan tal van voorbeelden online met wat er in jouw brandguide moet worden opgenomen. Denk aan zaken als de tone-of-voice, het gebruik van de juiste kleuren, lettertypes, logo’s en nog veel meer. 

Heb je al een brandguide? Top! Dan kunnen we door naar de implementatie. Upload de brand guide naar je GPT en markeer de belangrijkste pagina’s. Probeer daarbij duidelijke instructies te geven over het gebruik van specifieke taal en terminologie die resoneren met jouw doelgroep. Zeker als dit nog niet duidelijk gedefinieerd is in je brandguide.  Onthoud: hoe meer input jij geeft, hoe beter je GPT begrijpt wat van hem gevraagd wordt. 

Stap 3: conversation starters

Een goed-opgevoede GPT  is niet alleen een goede luisteraar, maar ook een gespreksstarter. Maak het makkelijk en leuk voor de uiteindelijke gebruikers om een dialoog aan te gaan door boeiende conversation starters in te stellen. Vooral wanneer gebruikers voor het eerst met de bot in aanraking komen en niet zeker weten waar het voor bedoeld is of waar ze de GPT het best voor kunnen gebruiken.  

Zo kunnen collega’s ook meteen gebruik maken van je inspanningen, zonder dat je het nog verder hoeft uit te leggen. Dat doet je chatbot namelijk met alle liefde zelf! 

Goede conversation starters zijn daarom uitnodigend en tonen de mogelijkheden van de chatbot. Denk hierbij aan ‘Wat wil je vandaag leren?’, ‘Vraag me iets over het weer of het nieuws!’, of – nog een stuk creatiever en de nieuwsgierigheid prikkelend – ‘stel je een wereld voor waarin…’. Dit geeft je gebruikers een duidelijk startpunt waarop ze verder kunnen bouwen. 

Stap 4: zet je GPT in de schoolbanken

 

Is je GPT wel echt slim als het niet beschikt over de juiste kennis van het vakgebied waar jij ‘m voor traint? Juist, jouw ChatGPT moet bol staan van de nuttige en betrouwbare informatie, zodat elke conversatie waarde toevoegt. Dit vereist een rijke kennisbasis die niet alleen de ins en outs van je producten of diensten omvat, maar ook inzichten in de laatste markttrends en consumentenbehoeften. 

Voor de conversation starters is het praktisch als ze enigszins gerelateerd zijn aan de expertise van je chatbot. Dat is waar de kennisbasis om de hoek komt kijken. Deze kennisbasis is de plek waar je chatbot zijn informatie vandaan haalt om de vragen van gebruikers te beantwoorden en hierdoor deel kan nemen aan betekenisvolle gesprekken. Dit kan voorgeprogrammeerd zijn, afkomstig van dynamische onlinebronnen, of een combinatie van beide. 

ChatGPT in de schoolbanken

Hoe bouw je zo’n kennisbasis op? 

  • Eigen content: start met het voeden van je GPT-puppy met alle relevante informatie over je merk en producten of diensten. Dit omvat website-inhoud, FAQ’s, productbeschrijvingen, en elke vorm van marketingmateriaal dat je hebt. 
  • Voeg branchekennis toe: om je ChatGPT echt waardevol te maken, moet het ook inzicht hebben in de industrie waarin je opereert. Voeg informatie toe over markttrends, belangrijke spelers, en relevante nieuwsupdates. Hierdoor kent je bot meer dan alleen jouw eigen bedrijf. Zo voorkom je dus tunnelvisie. 
  • Gebruik dynamische content: De wereld verandert voortdurend, en je GPT moet bijblijven. Door integratie met betrouwbare API’s kan je bot real-time toegang krijgen tot het laatste nieuws, weersvoorspellingen, beursinformatie, of wat dan ook relevant is voor jouw publiek. Dit houdt gesprekken actueel en verhoogt de relevantie. Mocht het toevoegen van API’s te ingewikkeld worden dan kan je er ook voor kiezen om met enige regelmaat zelf de instructies te updaten. 
  • Leer van interacties: een slimme GPT wordt steeds beter na elk gesprek. Door te kijken naar de gesprekken die het heeft gehad, kun je zien welke info misschien nog ontbreekt of welke vragen mensen vaak stellen. Met die kennis kun je je ChatGPT steeds updaten, zodat het steeds slimmer wordt en beter kan helpen. 

Stap 5: geavanceerde configuraties

De basis is nu al weg gevormd en je kan je bot gebruiken. Maar naast de basis, kun je jouw ChatGPT nog slimmer maken door extra aanpassingen. Zo kun je verschillende ‘karakters’ voor je bot maken, afhankelijk van welk doel hij moet dienen. Je kan ook bijhouden met wie je GPT praat voor meer persoonlijke gesprekken, en machine learning gebruiken zodat het steeds beter wordt in antwoorden geven.

Maar wat heb jíj hier nu aan?

Omdat wij bij Digital Inside graag meer wilden leren over custom-made GPT’s en de 264 nieuwe captions zo efficiënt mogelijk wilden schrijven, hebben wij onze GPT specifiek hiervoor ingesteld. We hebben de nieuwe brand guide van de klant geüpload en de GPT verteld welke bladzijdes relevant waren voor de captions. Daarnaast hebben we een aantal extra instructies gegeven, zoals de structuur, het gebruik van emoji’s en lengte van de captions. Het resultaat was een GPT die op basis van simpele prompts captions schrijft die precies aansluiten op de brand guide.  

Natuurlijk is onze puppy nog geen grote volwassen herdershond, maar we zijn onderweg. En dat kan jij dus ook voor jouw organisatie.  Wat ons betreft dus een topuitvinding! 

img
Innovatie
2 min.
Onze take-out van Friends of Search 2023
Anneloes
by Anneloes Meijers
img
Innovatie
2 min.
AI content inzetten voor jouw online marketing
Joery
by Joery van den Berg
You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge