Wat is Screaming Frog?
Ik hoor je al denken: ‘Schreeuwende kikkers? Wat hebben die nu weer met SEO te maken?’ Al doet de naam het misschien niet vermoeden, Screaming Frog is een tool die werkt als een SEO-spider. Hij crawlt over je website en vertelt je daarna precies welke verbeteringen je nog door kan voeren. Ideaal dus als je de tips uit de vorige blog over technische SEO al geïmplementeerd hebt en je op zoek bent naar een volgende stap in je leerproces. Met de gratis versie kan je tot aan 500 URL’s crawlen, wat voor de meeste gebruikers genoeg is. Deze limiet kan wel een probleem zijn wanneer je het gebruikt voor een webshop met veel producten, omdat het aantal URL’s dan waarschijnlijk de limiet van 500 zal overstijgen. Dan is de betaalde versie een betere oplossing om verder te komen in je technische SEO voor webshops.
Problemen, waarschuwingen, en kansen
Het principe is simpel: Je vult de URL in van de homepage van je website, en je laat de kikker los! Zodra je schreeuwende new best friend klaar is met door je website springen, geeft hij je een schat aan informatie die specifiek is voor jouw domein. Zo vertelt hij je precies welke issues er zijn, waarschuwt hij je voor problemen die kunnen ontstaan, en identificeert hij winstmogelijkheden. In dit overzicht vind je ook terug hoe hoog de prioriteit is van de issues, warnings, en opportunities, en voor welke specifieke pagina’s deze relevant zijn. Snap je niet precies waar je kikker zich druk om maakt? Geen probleem, hij legt je ook uit hoe je het kan fixen.
Een kikkersprong in het diepe
Buiten het overzicht van de problemen en kansen van je gehele website, kan je strategie ook zijn om de technische SEO per pagina onder de loep te nemen, om zo echt de diepte in te duiken. Want is misschien nog wel het mooiste van onze amfibische vriend: hij doet het goed aan de oppervlakte, maar durft het ook aan om de diepte in te duiken. Per pagina geeft deze tool je alle informatie die je nodig zou kunnen hebben, waaronder:
Inlinks
Lijst van alle pagina’s op je website die naar de gekozen pagina verwijzen. Handig om te checken of je internal linking structure op het niveau zit dat je graag zou willen hebben en bij welke pagina’s je hiermee nog kan winst kan boeken door vaker ernaar te verwijzen.
Outlinks
Lijst van alle links die op de pagina staan en naar andere pagina’s verwijzen. Ook handig om te gebruiken bij het optimaliseren van je interne linkstructuur, evenals een goede check dat je niet per ongeluk met een link naar concurrenten verwijst en hen daarmee een gratis SEO-gunst verleent in de vorm van linkbuilding.
SERP Snippets
Hier vind je een visuele weergave van hoe de pagina eruitziet als je via Google gevonden wordt. Je kan hierin wisselen tussen desktop, mobile, en tablet weergave, waardoor je makkelijk kan vergelijken of dit op de verschillende pagina’s van je website consistent is. Daarnaast geeft Screaming Frog ook in een tabel weer wat de lengte van de titel is, hoeveel karakters er daarvan getoond worden, en hoeveel karakters er hierdoor van het origineel niet worden weergegeven. In het onderstaande voorbeeld is het woord ‘whitepaper’ (die je trouwens hier bij de downloads terug kan vinden) weggevallen omdat het te veel letters waren.
Van Schreeuwende Kikker tot SEO Prins
Door gebruik te maken van Screaming Frog kan je op een makkelijke en overzichtelijke manier alle pagina’s van je website langsgaan op foutjes en verbeterpunten. Zo hoef je niet dagenlang rond te struinen aan de achterkant van je website en je hoofd te breken over SEO. Je stuurt simpelweg je kikkerlijke compagnon op je website af, en die helpt je om je website op te kikkeren tot prinselijke levels.
SEO training
Wil jij de basis leren om hoger te komen in Google?
Bekijk onze SEO training