Bepaal de ideale online marketing kanalen

Bepaal de ideale online kanaalmix

De vijfde en laatste stap in ons 5-stappen model is het activeren van de online kanalen. Dit is ook gelijk een van de belangrijkste stappen, hier wordt bepaald of je nieuwe online marketing strategie een succes wordt. Weet je de doelgroep niet te bereiken en raken met de juiste boodschap? Dan gaan ze je product of dienst ook niet kopen… Hoe bepaal je de juiste online kanalen? Wij leggen het je uit aan de hand van het See, think, do, care model van Google!

Het juiste online marketing kanaal in de juiste fase

Een aankoopproces bevat diverse fasen waarin een andere boodschap en soms een ander kanaal noodzakelijk zijn om de juiste snaar te raken. Het See, think, do, care model van Google onderscheidt vier fasen in het aankoopproces:

  • See
    In deze fase kent de consument jouw product nog niet en is hij zich ook nog niet bewust van de behoefte die jouw product invult. Hier is het belangrijk om bekendheid te creëren
  • Think
    In deze fase is de consument zich bewust van het probleem en mogelijk ook al van jouw merk en overweegt hij aanschaf. Hier moet de klant overtuigd worden
  • Do
    De aankoop vindt plaats
  • Care
    Dit is de nazorgfase, hier zorg je voor terugkerende klanten en doe je mogelijk aan cross- en upsell.

Per fase is het belangrijk om de juiste boodschap over te brengen en het juiste kanaal te gebruiken.

Gericht bereik onder de juiste doelgroep

In de See-fase gaat het allemaal om bereik. Maak de doelgroep bekend met je merk en zorg ervoor dat ze de toegevoegde waarde gaan erkennen. Zo gaan ze over naar de think fase. Een van de bekendste kanalen voor bereik is natuurlijk de traditionele tv-reclame, het is hier echter bijna onmogelijk om echt gericht in te zetten. Daarnaast zijn de totale cost per view enorm hoog. Hierdoor is het voor de meeste merken absoluut geen geschikt kanaal. YouTube advertising is bijvoorbeeld een stuk toegankelijker, je cost per view liggen een stuk lager en het is makkelijker te organiseren. Bovendien kan je hier zeer gericht op een bepaalde doelgroep inzetten. Wil je bijvoorbeeld selecteren op bepaalde demografische kenmerken? Geen probleem!

Hou bij YouTube advertising wel in gedachten dat het bereik met name groot is onder een wat jongere doelgroep.

We zien op social media ook vaak succesvolle campagnes met een mooi bereik, zeker Facebook en Instagram bieden heel veel opties om je doelgroep zeer precies te bereiken. Hierbij raden wij je wel aan om gebruik te maken van videocontent, er zijn veel advertenties te zien op de tijdlijn van Facebook. Om eruit te springen wordt bewegend beeld steeds belangrijker. Door creatief te zijn hoeven de productiekosten hier ook niet hoog te liggen. Met simpele beelden en tekst kan je al een heel eind komen.

Overtuig!

In de think fase moeten we de doelgroep overtuigen. Dit kan onder andere door middel van remarketing. Hierbij krijgt een voormalig websitebezoeker advertenties te zien van jouw merk. Remarketing advertenties kunnen onder andere getoond worden op social media en YouTube maar ook in het Google Display Netwerk (GDN). Dit is een netwerk van websites waar Google Display Advertenties op kan tonen. Nu.nl is een voorbeeld van een bekende website in het Google Display Netwerk. Hieronder zie je hoe de display advertenties op Nu.nl er uit zien.

Door middel van remarketing zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft bij de websitebezoekers en kun je ze verder overtuigen.

Een andere tactiek is om niet zo zeer te focussen op bereik in de See-fase maar mensen pas te bereiken in de think-fase. Verkoop je schoenen? Je hoeft niet per se een groot bereik te pakken om toch te kunnen verkopen. Je kan ook adverteren via Google Ads op mensen die zoeken naar schoenen kopen. Zo bereik je ze pas op het moment dat ze al een concrete behoefte hebben.

Nu zal dit bij schoenen niet zo makkelijk gaan, veel schoenenmerken hebben zo’n enorm bereik in de see & think fase dat enig merkbekendheid hier nodig zal zijn. Er zijn echter producten waarbij dit wel prima kan. Verkoop je bijvoorbeeld boekhoud software? Hier is het prima als de ondernemer je pas leert kennen op het moment dat hij in de think-fase boekhoud software overweegt. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat consumenten al bekend zijn met het type product of dienst dat je aanbiedt. Heb je iets nieuws wat nog niemand kent? Dan is het toch belangrijk om bereik te genereren.

Voltooi de aankoop

In onze ogen is de kern van je online marketing strategie altijd een goede website. Hier moeten mensen converteren, dit kan een aankoop zijn maar ook het inplannen van een persoonlijke (bel)afspraak.

Zorg voor terugkerende klanten

In de concurrerende economie is het van cruciaal belang om je klanten tevreden te houden en ervoor te zorgen dat ze bij je terug komen. Dit hoort bij de care-fase. Hier is emailmarketing nog altijd bijzonder effectief. Goede emailcontent wordt nog steeds gelezen en je kan zo gemakkelijk heel gericht je klanten bereiken. In deze fase kan ook social media weer worden ingezet. Deel bijvoorbeeld tips over het gebruik van je product en hou klanten up-to-date.

Al met al is het door de hele customer journey van groot belang om het juiste verhaal te vertellen op het juiste moment en via het juiste kanaal. Alleen zo bereik en overtuig je jouw doelgroep. Online marketing biedt vele mogelijk om je doelgroep zeer gericht te bereiken. Wil je een keer sparren over welke kanalen het beste bij jouw merk passen? Neem contact met ons op!

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

 

In 5 stappen naar online groei

Loop jij vast in de groei van je website? Of heb je moeite om een goede online strategie uit de werken voor jouw bedrijf? Download dan nu dit gratis whitepaper en krijg tips & tricks hoe je online kan groeien.