fbpx

Dit zijn de belangrijkste factoren om hoog te komen in Google

Wow, dit is goud! Backlinko heeft in dit jaar 11.8 miljoen (!)  zoekopdrachten geanalyseerd en gekeken naar welke factoren het meeste van invloed zijn op de positie binnen de zoekresultaten van Google. Hieronder onze samenvatting van de belangrijkste inzichten.

In het onderzoek heeft Backlinko onderzocht welke pagina’s hoog scoren en hoe deze verschillen van pagina’s die een stuk lager binnen de zoekresultaten van Google verschijnen. Maar waarom is dit belangrijk? Om de juiste doelgroep online te bereiken wil je natuurlijk liever dat je website bovenaan de eerste pagina met zoekresultaten van Google komt dan dat je op de 20ste pagina verschijnt. Best logisch. Maar om dit te realiseren is SEO nodig. SEO, ook wel Search Engine Optimization, is het optimaliseren van de website en pagina’s om zo hoger in Google te komen.

Op basis van 11,8 miljoen zoekopdrachten in Google, zijn dit de belangrijkste factoren om hoog te komen:

1. Een hogere autoriteit (DR) heeft een sterke correlatie met een hogere plek in Google

De Domain Rating (DR) van een website of pagina wordt onder andere bepaald door de leeftijd van de website en het vertrouwen. Daarnaast is populariteit een belangrijke factor voor de hoogte van de DR. De score loopt van 0-100 en hoe hoger de score, hoe beter. Uit onderzoek van Backlinko is gebleken dat wanneer de DR van de website hoger is, de website meer omhoog komt binnen de zoekresultaten van Google. Daarnaast is gebleken dat de DR van de algehele website belangrijker is dan de DR van de pagina zelf. Dit betekent niet dat de DR van de pagina niet belangrijk is, ook dit heeft invloed op de ranking van Google.

Bron afbeelding: backlinko.com

 

2. Pagina’s met veel externe verwijzingen (backlinks) staan hoger in Google

De nummer 1 positie in Google heeft gemiddeld 3,8 meer links naar een pagina dan de plekken 2 tot en met 10. Maar wat zijn backlinks? Dit zijn verwijzingen van andere websites naar één van jouw pagina’s. Het is dus een link op een externe website die naar jouw website verwijst. Google ziet deze link als een aanbeveling voor jouw pagina en zal deze pagina daarom hoger ranken binnen de zoekmachine. Aangezien 95% van alle pagina’s binnen Google geen backlinks heeft, scoren de pagina’s die ze wel hebben hoger. Daarnaast heeft de hoeveelheid backlinks ook invloed. Zoals je wel kan verwachten geldt over het algemeen  dat wanneer je pagina meer backlinks bevat, deze pagina hoger in Google zal ranken.

Naast het aantal backlinks is het ook relevant waar deze links vandaan komen. Zo kwam er uit het onderzoek naar voren dat backlinks van verschillende domeinen meer effect hebben dan enkel backlicks van hetzelfde domein. Probeer daarom zoveel mogelijk links van verschillende websites te krijgen voor het beste resultaat.

Bron afbeelding: backlinko.com

 

3. Uitgebreide content is significant beter dan minder diepgaande content

Maakt het eigenlijk uit wat voor content op jouw pagina staat? Uit het onderzoek van Backlinko blijkt dat de “content grade” invloed heeft op hoe hoog jouw pagina binnen Google verschijnt. De content grade is gebaseerd op hoe uitgebreid er over een bepaald onderwerp geschreven is. Bevat het de relevante content over een specifiek onderwerp? Hoe relevanter en uitgebreider de content, hoe beter de pagina wordt beoordeeld. Dit heeft uiteindelijk weer invloed op de search ranking van Google.

Nu zou je misschien verwachten dat als een pagina meer woorden bevat, deze ook meteen beter scoort. Echter, het aantal woorden op een pagina heeft in principe geen invloed op de ranking. Wel blijkt dat de gemiddelde pagina op de eerste pagina van Google 1447 woorden telt. Dat de gemiddelde lengte relatief lang is kan te maken hebben met het gegeven dat hier misschien meer links of goede content in staan, maar de lengte hoeft geen bepalende factor te zijn.

Bron afbeelding: backlinko.com

 

4. Een korte URL heeft een iets positiever effect om hoger te komen in Google

Af en toe zie ik lange URL’s voorbij komen en dan vraag ik me altijd af of dit een negatieve invloed heeft op de ranking binnen Google. Deze vraag is ook meegenomen in het onderzoek van Backlinko en het antwoord is: JA! Kortere URL’s scoren iets beter binnen de zoekmachine van Google dan lange URL’s. Dit kan verschillende redenen hebben. Ten eerste begrijpt Google een URL beter wanneer bijvoorbeeld het zoekwoord hier alleen in staat, in plaats van een hele zin met verschillende tekens. Daarnaast worden sommige URL’s erg lang doordat bij het bezoeken van een nieuwe pagina, een stuk aan de URL wordt toegevoegd. Hoe meer pagina’s er worden bezocht, hoe lager de autoriteit van de URL. Zoals eerder aangegeven heeft dit invloed op de ranking en dit kan de reden zijn dat een lange URL minder goed werkt. De laatste reden kan zijn dat de CTR (click through rate) lager is bij lange URL’s vergeleken met kortere URL’s.

Bron afbeelding: backlinko.com

5. Hoe meer tijd op de website hoe beter

Het liefst wil je dat je websitebezoekers zo lang mogelijk op je website blijven. Maar heeft de tijd dat bezoekers een website bezoeken invloed op de ranking binnen Google? Uit het onderzoek van Backlinko blijkt dat hoe langer bezoekers op de website zitten, hoe hoger deze websites en pagina’s binnen Google ranken. Dit kan natuurlijk ook een gevolg zijn dat bij betere content op de pagina, bezoekers gemiddeld langer op de website blijven. Er is dus een sterke relatie gevonden, maar dit kan ook het gevolg van de content zijn.

Bron afbeelding: backlinko.com

 

Verschillende factoren hebben dus invloed op de ranking binnen Google. Check daarom nu wat jij kan doen:

 Verhogen van Domain Rating

 Meer backlinks op de website en verschillende pagina’s krijgen

 Het aantal domeinen waar de backlinks vandaan komen vergroten

De content grade verhogen

 Kortere URL’s

 Websitebezoekers langer op de website behouden

 

Over de auteur

Digital Marketing Strateeg

Leave a Reply

Plan hier een tijd in die voor jou uitkomt om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.