Nieuws

Taken van een online marketeer

by Maikel Teheux
  • 30 July 2019
  • 1 min read

Vraag jij je weleens af wat nou eigenlijk de rol is van een online marketeer binnen een organisatie? En wat nou de belangrijkste taken zijn van een online marketeer? Wij zetten het voor je op een rijtje. Je leest het in dit blog! 

 Zorgen voor een online strategie en online groei

De eerste taak voor een online marketeer is natuurlijk het neerzetten van een goede online strategie. Met de juiste ideeën voor online groei. Als je het ons vraagt is het daarom belangrijk dat voor het uitvoeren van zijn taken een online marketeer een goede visie kan vormen. 

Zorgen voor relevant verkeer

Een website zonder verkeer heeft weinig nut. In het takenpakket van een online marketeer zit daarom zeker het zorgen voor relevant verkeer. Zoekmachine optimalisatie, social media, SEA, display advertising en affiliate marketing zijn allemaal verschillende online kanalen die een online marketeer moet begrijpen én kunnen toepassen. 

Zorgen voor goede conversie

Naast relevant verkeer is het belangrijk dat de website goed converteert. Niet alleen directe verkopen, maar ook inschrijvingen voor een nieuwsbrief, het gebruik van een contactformulier of een aanmelding voor een YouTube kanaal zijn interessante conversiepunten. Een taak voor een online marketeer is dat de gemiddelde conversie continue wordt geoptimaliseerd. Verschillende technieken voor conversie optimalisatie moet een online marketeer dan ook zeker in zijn takenpakket hebben. Voordat je gaat optimaliseren, moet je ook conversies kunnen meten. Dit staat weer in verbinding met het creëren van een goed meetbare website.  

Zorgen voor klantbinding

Nieuwe klanten krijgen is leuk, maar vergeet nooit je bestaande klanten. Online zijn er veel mogelijkheden voor een online marketeer om bestaande klanten te herkennen. Doordat dit mogelijk is kan je klanten bedienen met de juiste boodschap op het juiste moment. Online kanalen die vaak hiervoor worden ingezet zijn email marketing, app marketing, video boodschappen en display advertising. 

Meten is weten voor een online marketer

Online is natuurlijk veel meetbaar. Een online marketeer moet daarom web analytics goed begrijpen. Een certificaat voor Google Analytics is daarbij toch wel de basis, maar ook Google Tag Manager en Google Data Studio zijn tools die een online marketeer door en door moet begrijpen. 

De taken van een online marketeer zijn duidelijk vrij breed. Het is belangrijk dat een online marketeer een meer dan goede basiskennis heeft van de online mogelijkheden. Wil een online marketeer echt het verschil maken, dan zijn een aantal verdiepende kennisgebieden belangrijk. Op het moment dat een online marketeer dit heeft ontwikkeld dan wordt die ook vaak een T-shaped marketeer genoemd. Wil jij online marketeer worden? Bekijk dan onze vacatures 

img
SEA
1 min read
Wat is zoekmachine adverteren?
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
1 min read
Inbound Marketing: van A tot Z uitgelegd
by Guido Tijmensen
You're in good company