Strategie

Van chaos naar een succesvolle digitale strategie

Guido
by Guido Tijmensen
  • 18 november 2022
  • 3 min.

Sinds 2006 ben ik al actief in de mooie marketingwereld. Eerst bij verschillende corporates en later als ondernemer. In deze lange periode heb ik met veel energie en passie ontelbare strategieën en jaarplannen uitgewerkt in meest uitgebreide en mooiste PowerPoints.

Hoeveel van deze strategieën zijn er uiteindelijk daadwerkelijk uitgevoerd? Vrijwel geen… Ik denk een herkenbaar beeld voor veel managers en directieleden. Er wordt enorm veel tijd gestoken in het uitdokteren van een werkende strategie, maar de uiteindelijke opvolging blijft vaker dan je lief is achter.

Nu, heel wat jaren en onuitgevoerde strategieën later, realiseer ik me dat er een aantal sleutelelementen miste voor een succesvolle executie van de strategie. Elementen die ik vandaag de dag ook nog regelmatig mis bij bedrijven waar ik langskom. Ik neem je mee langs de valkuilen voor strategie-executie:

1. Geen lange termijn strategie

Een jaarplan is eigenlijk een puzzelstukje van het langere termijndoel van de organisatie. Heb jij weleens een puzzelstukje geprobeerd goed neer te leggen zonder andere stukjes? Je weet bijna niet eens wat boven of onder is. Zo werkt het ook bij een jaarplan.

Door eerst een meetbaar doel over 5 á 10 jaar te bepalen kan je op grote lijnen terug plannen welke projecten er belangrijk zijn om bij je doel te komen. Als ik nu bij een nieuwe klant kom en er ligt nog geen lange termijn strategie op de tekentafel, dan is dat het eerste waar we aan gaan werken. We zetten de stip op de horizon, waar we samen naartoe gaan groeien.

2. Veel te veel projecten willen starten in 1 jaar

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Altijd weer een heerlijk gevoel. Alleen, als het jaar eenmaal een maand onderweg is dan zijn we weer heel druk met afspraken, mailtjes en telefoontjes. Voor je het weet is het maart en moet je eigenlijk nog beginnen met projecten.

Mensen overschatten wat ze in een jaar kunnen doen, maar onderschatten weer wat ze allemaal in een kwartaal kunnen doen. Verdeel je projecten in haalbare deelprojecten die je binnen drie maanden kan realiseren. Zo blijft de energie in de executie en realiseer je in 1 jaar veel meer.

Kom je niet verder met je digitale marketing strategie?

Wij helpen de digitale marketing chaos bij organisaties om te buigen tot een strategie die wordt uitgevoerd

Hier wil ik meer over weten

3. Jaardoelen duren te lang

Wanneer de strategie met duidelijke jaardoelen kant-en-klaar op het bureau ligt en de performance contracten zijn gekoppeld, dan ben je er wel. Klaar voor het nieuwe jaar… Althans, zo luidt de gedachte van veel managers.

Maar, al na een kwartaal, of anders vaak wel halverwege het jaar, merk je dat de energie eruit vloeit. Dit komt doordat verschillende KPI’s niet meer haalbaar zijn, om wat voor een reden dan ook, terwijl andere KPI’s niet ambitieus genoeg blijken en met twee vingers in de neus worden gehaald.

Voor onze klanten werken wij het liefst met kwartaaldoelen die in lijn liggen met de strategie. Elk kwartaal bepalen opnieuw welke (deel)projecten op dat moment het belangrijkste zijn voor het behalen van het jaarplan en welke KPI’s daarbij passen. Zo staat er een team dat ieder kwartaal weer nieuwe energie heeft en begint met een schone lei. Op deze manier realiseren we uiteindelijk veel betere resultaten dan wanneer we werken met enkel jaardoelen.

4.  Weinig teamgevoel om de strategie ook uit te voeren

Ik ben een voorstander van de topdown-benadering van strategie. Dus de directie of het managementteam bepaalt de koers (the why) waar de organisatie over 5 -10 jaar moet staan.

Als dit management vervolgens ook alle projecten vorm gaat geven en bepaalt welke innovatie daarvoor nodig is, dan mis je de aansluiting met het team wat het daadwerkelijk uit moet gaan voeren. Vergeet niet dat het team, of meerdere teams, ook energie krijgt van het behalen van doelen en dus ook enthousiaster wordt als je hen meeneemt in de bepaling van de projecten en innovatie.

Kijk samen naar de haalbaarheid van de projecten en bepaal welke KPI’s daarbij horen.

Hulp nodig met je strategie? 

Inmiddels hebben wij een vast format gevonden om organisaties te helpen met een goede digitale marketing strategie en uiteraard ook de uitvoering daarvan.

Wil jij dit ook? Stuur ons dan even een berichtje

You're in good company