Innovatie

AI content inzetten voor jouw online marketing

Joery
by Joery van den Berg
  • 30 januari 2023
  • 2 min.

AI-ontwikkeling is spannend, zeker weten. Gaan robots ons nou vervangen? Kan je jouw diensten straks nog wel verkopen? Wie weet het antwoord… Maar feit blijft dat AI er is en met de dag slimmer wordt. Wij richten ons daarom liever op de kansen en mogelijkheden die het met zich meebrengt. Door slim gebruik te maken van deze technologie, kunnen we onze prestaties verbeteren en onze klanten nóg effectiever laten rocken. Benieuwd hoe? Lees dan verder.

Een van de meestbesproken AI’s is Microsoft’s ChatGPT. Deze chatbot on steroids kan je helpen met bijna alle content- en marketingvragen die je mogelijk kan hebben. De tips in dit artikel richten zich dan ook voornamelijk op het gebruik van deze online tool.

Content-creatie

Nog geen drie maanden geleden zaten de copywriters op de woensdag met kramp in de vingers te tikken aan hun tiende artikel van de week. Met de komst van ChatGPT kan het allemaal nét een stukje gestroomlijnder. Hoe algemener de content-vraag, hoe beter ChatGPT in staat is om originele en kloppende content te creëren. Aan de copywriter om de output te controleren, redigeren en waar nodig aan te vullen of aan te scherpen. Ideaal voor linkbuilding-artikelen of voor de generatie van grote hoeveelheden content. Met ChatGPT als inspitatiebron kan de copywriter zich richten op de kwaliteit en de creativiteit van de inhoud, in plaats van zich druk te maken over de kwantiteit.

Next-level omgaan met zoekwoorden

ChatGPT is superhandig als je wil dat je content geoptimaliseerd is voor specifieke zoekwoorden. Het kan je bijvoorbeeld suggesties geven voor zoekwoorden die relevant zijn voor het onderwerp dat je wilt bespreken. Of het kan zelfs zoekwoorden automatisch toevoegen in de tekst die het voor je genereert. Ook kan je ChatGPT gebruiken om content te maken met de juiste zoekwoorddichtheid zodat deze aan de eisen van zoekmachineoptimalisatie voldoet. En als je nog niet precies weet welke zoekwoorden je moet gebruiken voor je content, kan ChatGPT je ook helpen bij zoekwoordonderzoek om zoekwoorden met een hoog zoekvolume en lage concurrentie te vinden.

Gebruik de chatbot voor een chatbot

Wie kan een chatbot nou beter trainen dan de mother of all chatbots. ChatGPT kan je helpen bij het ontwikkelen van een chatbot door antwoorden en reacties te genereren op specifieke vragen en opmerkingen. Het kan bijvoorbeeld door het analyseren van eerder gevoerde conversaties en patters te identificeren die gebruikt kunnen worden om te reageren op toekomstige input. Ook kan ChatGPT gebruikt worden voor het trainen van de chatbot door voorbeeldconversaties te genereren, zodat de chatbot kan leren hoe hij moet reageren in verschillende situaties. En als je klaar bent met je chatbot, kan ChatGPT ook gebruikt worden om te testen door het simuleren van conversaties en evalueren van de reacties van de chatbot. Zo kan je zeker zijn dat de chatbot goed functioneert voordat je hem in de echte wereld gaat gebruiken.

Advertentieteksten? Geen punt

Het bedenken van goede, pakkende teksten voor advertenties is een vak apart. Tóch kan ChatGPT je hier aardig mee op weg helpen. De slimme chatbot kan je namelijk helpen door het analyseren van de doelgroep en het identificeren van belangrijke aspecten en pijnpunten die in de tekst moeten worden aangepakt. Ook kan ChatGPT gebruikt worden voor het genereren van verschillende varianten van de advertentie-tekst, zodat de meest effectieve tekst gekozen kan worden. En als de advertentie klaar is, helpt de kunstmatige intelligentie je ook nog eens door de testing heen, door het simuleren van reacties en evalueren van de prestaties van de advertentie.

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge