Wel een website, maar nog geen online succes
Bij de start van onze samenwerking zien we dat bedrijven wel een website hebben en ook wat doen op Social Media en Google, maar ze merken dat hier nog nauwelijks business uitkomt. Als we dan vragen naar de doelstellingen, dan is vaak het antwoord ‘meer dan nu’ of ‘we weten het eigenlijk niet’. Wil je serieus aan de slag met online marketing, dan zal je (media)budget nodig hebben om verschillende kanalen te activeren. Adverteren op bijvoorbeeld Google, YouTube of Facebook kost nou eenmaal geld. Het is belangrijk om vooraf te bepalen hoeveel mediabudget een nieuwe lead je waard is. Stel de inkoopprijs van een product of dienst in €100, dan zal hier marketing of media budget bij komen om het product of dienst ook te kunnen verkopen. Zeker bij een nieuw product is het vrij lastig om het mediabudget te bepalen. Ons advies is te starten met een testperiode van een maand. Na een maand zal je de eerste inzichten hebben die je kan gebruiken voor het bepalen van je online marketingdoelstellingen.
Wat is een goed voorbeeld van een online marketingdoelstelling?
Een goede online marketingdoelstelling moet meetbaar zijn. Doelen als ‘we willen het bekendste merk zijn’ of ‘we willen een duurzaam imago’ zijn prachtig. Echter, uit ervaring blijkt dat deze omschrijvingen niet werken bij een online groeistrategie. Meetbare doelstellingen werken daarom veel beter. Bijvoorbeeld de volgende doelstellingen:
- Merkdoelstelling: we willen de merkbekendheid verhogen van 5% naar 7% in Nederland. Hiervoor willen we 300.000 vertoningen van onze video’s op YouTube van minimaal 30 seconden.
- Productniveau: We willen 200 producten verkopen voor een gemiddelde van €75,- per product.
- Kanaalniveau: we willen 100 nieuwe klanten werven via Google Ads voor gemiddeld €50 per nieuwe klant en we willen ook 100 nieuwe klanten werven via Social Media voor gemiddeld €100 per nieuwe klant.
Hoe bepaal je de juiste online marketingdoelstellingen
Met onze klanten zorgen we ervoor dat doelstellingen zo duidelijk mogelijk zijn, want dan kunnen we pas de juiste stappen zetten die zorgen voor online groei van het bedrijf. Afhankelijk van de online groeifase baseren we deze op hun onlinedata of op basis van onze eigen cases. Nadat de doelstellingen zijn bepaald, blijven we deze continu monitoren en bijsturen. Bijsturen is nodig, zeker op kanaalniveau. Het kan prima zo zijn dat een bepaald kanaal het na een tijdje beter gaat doen dan een ander kanaal. Het is belangrijk om hier flexibel mee om te gaan en zo het maximale resultaat te bereiken.
Wat zijn jouw online marketingdoelstellingen?
Wij zijn erg benieuwd naar jouw online marketingdoelstellingen! Zit jij nog op het niveau ‘we willen beter zijn dan vorig jaar’ of weet jij al precies wat de bijdrage is van alle kanalen? Heb je hulp nodig om verder te komen als organisatie met het formuleren van goede online marketingdoelstellingen? Laat het ons weten en dan plannen we sessie in om samen de juiste doelstellingen te formuleren.