Email Marketing

5 tips voor e-mailmarketing op smartphones en tablets

Guido
by Guido Tijmensen
  • 26 augustus 2017
  • 2 min.

Iedereen is continu actief op zijn of haar smartphone of tablet. E-mailmarketing is daardoor van groot belang. Toch valt het op dat veel bedrijven daar geen rekening mee houden. Tijdens het opmaken van bijvoorbeeld een nieuwsbrief wordt vergeten dat mensen ook lezen op kleine schermen. Resultaat: veel tekst en geen overzicht. Gelukkig zijn er deze 5 handige tips voor e-mailmarketing en content. 

1. Houd het kort, maar krachtig

We vertellen graag en we vertellen veel. Vooral marketeers lijken uit enthousiasme zoveel over hun organisatie te willen vertellen, dat er een overdosis aan informatie ontstaat. Dit is zonde voor e-mailmarketing, want zo zijn mensen minder snel geneigd om de tekst daadwerkelijk te lezen. Vertel daarom alleen de belangrijkste informatie, de kern van de boodschap. Maak daarbij gebruik van een vette of cursieve opmaak om belangrijke woorden te benadrukken. Zo is het voor de lezer eenvoudig om te scannen. 

2. Zeg het met beelden

De lezer scant de content. Voeg daarom beelden toe om korte teksten te ondersteunen. Let op dat de beelden niet te zwaar zijn, waardoor ze traag laden. Een leuke trend op het gebied van e-mailmarketing zijn gifjes. Dat zijn bewegende afbeeldingen die snel laden. Wil je deze gaan gebruiken, check dan een keer giphy.com. Dit is de Google variant voor gif bestanden. Je kunt ook zelf een leuke Gif maken via bijvoorbeeld makeagif.com of ezgif.com 

3. Let op lettertypegrootte

Vormgevers zijn vaak geneigd om kleine fontgroottes te gebruiken. Dit ziet er strak en stijlvol uit, maar het leest wel vervelend. Gebruik daarom bij e-mailcontent tenminste grootte 12, dan is het altijd goed leesbaar. 

Wil je hulp bij e-mailmarketing?

Kom in contact met onze specialisten

Digital Inside helpt je verder

Kom direct in contact

4. Gebruik grote contrasten

Veel mensen lezen ‘s ochtends hun mail. Daarbij zetten ze de helderheid van hun beeldscherm vaak lager, om het lezen aangenamer te maken. Houd daar rekening mee bij e-mailmarketing. Zorg voor grote contrasten en gebruik zo min mogelijk zachte tinten. Zachte tinten vallen weg wanneer de helderheid laag is. 

5. Gebruik video

Houd er rekening mee dat de video ook op een klein scherm afgespeeld kan worden. Wanneer je verwijst naar iets in de video, zorg dan dat het duidelijk te zien is. Zorg dat de video snel laadt, door de kwaliteit iets lager in te stellen. Maak een korte video. Een video van 1 minuut is bijvoorbeeld ideaal. 

Heel veel succes met het optimaliseren van e-mailmarketing. Heb jij zelf nog tips over e-mailmarketing? Deel ze hieronder. Lees ook onze andere blogs! Of ben je op zoek naar een online marketing bureau in Nederland, bijvoorbeeld een online marketing bureau in Tilburg? We helpen je graag verder!

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge