5 tips voor e-mailmarketing op smartphones en tablets

e-mail marketing plaatje

Iedereen is continue actief op zijn of haar smartphone of tablet. E-mailmarketing is daardoor van groot belang. Toch valt het op dat veel bedrijven daar geen rekening mee houden. Tijdens het opmaken van bijvoorbeeld een nieuwsbrief wordt vergeten dat mensen ook lezen op kleine schermen. Resultaat: veel tekst en geen overzicht. Gelukkig zijn er deze 5 handige tips voor e-mailmarketing en content.

1. Houd het kort, maar krachtig

We vertellen graag en we vertellen veel. Vooral marketeers lijken uit enthousiasme zoveel over hun organisatie te willen vertellen, dat er een overdosis aan informatie ontstaat. Dit is zonde voor e-mailmarketing, want zo zijn mensen minder snel geneigd om de tekst daadwerkelijk te lezen. Vertel daarom alleen de belangrijkste informatie, de kern van de boodschap. Maak daarbij gebruik van een vette of cursieve opmaak om belangrijke woorden te benadrukken. Zo is het voor de lezer eenvoudig om te scannen.

2. Zeg het met beelden

De lezer scant de content. Voeg daarom beelden toe om korte teksten te ondersteunen. Let op dat de beelden niet te zwaar zijn, waardoor ze traag laden. Een leuke trend op het gebied van e-mailmarketing zijn gifjes. Bewegende afbeeldingen, die snel laden. Wil je deze gaan gebruiken, check dan een keer giphy.com. Dit is de Google variant voor gif bestanden.Of maak zelf een leuke Gif via bijvoorbeeld makeagif.com of ezgif.com

3. Let op lettertypegrootte

Vormgevers zijn vaak geneigd om kleine fontgroottes te gebruiken. Dit ziet er strak en stijlvol uit, maar het leest wel vervelend. Gebruik daarom bij e-mailcontent tenminste grootte 12, dan is het altijd goed leesbaar.

4. Gebruik grote contrasten

Veel mensen lezen ‘s ochtends hun mail. Daarbij zetten ze de helderheid van hun beeldscherm vaak lager, om het lezen aangenamer te maken. Houd daar rekening mee bij e-mailmarketing. Zorg voor grote contrasten en gebruik zo min mogelijk zachte tinten. Zachte tinten vallen weg wanneer de helderheid laag is.

5. Gebruik video

Houd er rekening mee dat de video ook op een klein scherm afgespeeld kan worden. Wanneer je verwijst naar iets in de video, zorg dan dat het duidelijk te zien is. Zorg dat de video snel laadt, door de kwaliteit iets lager in te stellen. Maak een korte video. Een video van 1 minuut is bijvoorbeeld ideaal.

Heel veel succes met het optimaliseren van e-mailmarketing. Heb jij zelf nog tips over e-mailmarketing? Deel ze hieronder.

Lees ook onze andere blogs!

Over de auteur

Digital Marketing Strateeg

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

 

In 5 stappen naar online groei

Loop jij vast in de groei van je website? Of heb je moeite om een goede online strategie uit de werken voor jouw bedrijf? Download dan nu dit gratis whitepaper en krijg tips & tricks hoe je online kan groeien.