Email Marketing

Hoe goede emailmarketing je leven als ondernemer beter maakt

Ingeborg
by Ingeborg Lip
  • 16 februari 2023
  • 5 min.

Als je een bedrijf bent begonnen, dan wil je natuurlijk zo goed mogelijk het contact onderhouden met je klanten. Als zij geïnteresseerd blijven in je producten, dan is dat voor iedereen een win. Eén van de meest gebruikte manieren om dat contact zo goed mogelijk te laten verlopen is via een e-mailmarketing platform. Daar kan je een overzichtelijke database bijhouden van je contacten en ze opdelen in groepen gebaseerd op hun interesses en koopgedrag. Zo kan je ze mails sturen die ze daadwerkelijk leuk en interessant vinden om te lezen. Op die manier houd jij je klanten warm, krijgen zij leuke mails, en is iedereen blij. Het is wel een lastig wereldje om in te duiken, maar het is de moeite waard. Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden en voordelen van goede emailmarketing? Ga dan mee in deze semi-deep dive into emailmarketing.

Binnen emailmarketing spelen vijf aspecten een grote rol. Dit zijn de gebruiksvriendelijkheid, de mogelijkheden binnen emailautomatisering, de integraties met tools en software, de hulplijnen die ingeschakeld kunnen worden, en natuurlijk het prijskaartje dat daaraan hangt. Als je kijkt naar deze vijf dingen, dan is Active Campaign een duidelijk en betaalbaar antwoord. Deze blog richt zich dan ook vooral op de mogelijkheden die Active Campaign aanbiedt.

Gebruiksvriendelijkheid

Als je nieuw bent binnen de mogelijkheden van de emailmarketing, dan wil je niet óók nog in gevecht met de tools die juist je leven makkelijker zouden moeten maken. Daarom is de gebruiksvriendelijkheid van je tool een heel belangrijk punt. Dit helpt je mee met het bewaren van het overzicht binnen de hele operatie. Check daarom reviews van het e-mailmarketing platform met betrekking tot de gebruiksvriendelijkheid voordat je overgaat op de aankoop daarvan. Bij Active Campaign is het onderverdeel in vijf secties. Hieronder kan je daarover een korte toelichting lezen en hoe je hier je voordeel uit kan halen.

Contacten

Het spreekt redelijk voor zich, maar dit is de plek waar je je contacten terug kan vinden. Je kan dit zelf overzichtelijk maken op een manier die het beste voor jou werkt. Zo kan je je contacten indelen in verschillende lijsten gebaseerd op interesses, en zelfs die lijsten verder onderverdelen op bijvoorbeeld regio, leeftijd, of geslacht.

Naast het onderverdelen in lijsten, kan je ook bepaalde tags aan je contacten hangen. Pas wel op met het opstellen van eindeloos veel lijsten en het invoegen van tags. Ze moeten helpen met het overzichtelijk houden van je contacten, en niet het overzicht in de weg staan. Dus probeer een systeem op te stellen voor jezelf waar je je consistent aan kan houden.

Campagnes

Als je contactpersonen hebt verzameld en gecategoriseerd, dan ben je er klaar voor om e-mails, ook wel bekend als campagnes, te sturen. Bij veel e-mailmarketing platformen zullen er beschikbare sjablonen zijn die je makkelijk naar je eigen wensen aan kan passen. Dat zijn formats voor standaard situaties, zoals een checklist, een ‘welkom’-bericht, of een inschrijfformulier. De inhoud maak je relevant voor je bedrijf, je past de foto’s aan, en klaar!

Je kan ook zelf sjablonen in elkaar zetten, met je eigen banner en footer. Dan hoef je in het vervolg alleen de inhoud aan te passen en maak je het jezelf een stuk makkelijker in de toekomst. Op die manier hoef je niet iedere keer de vaste componenten van je mails opnieuw in te voegen en bespaar je veel tijd.

Email automations

Campagnes moet je nog steeds zelf handmatig versturen. Ook dit kan je verder automatiseren als je snapt hoe. Je kan vaak hele automatiseringspaden ontwerpen. Dit kan een simpele drip zijn, waarbij er iedere week een nieuwe mail gestuurd wordt, maar kan ook ingewikkeldere vormen aannemen.

Om de automatiseringen optimaal in te zetten is het dan ook van groot belang dat je je contacten op een overzichtelijke, gestructureerde manier in je database zet. Het is namelijk zo dat je binnen de automatisering triggers toevoegt waardoor mails gestuurd worden naar bepaalde contacten. Als je automatisering goed in elkaar zit, heb je er geen omkijken meer naar, én krijgen je contacten alleen maar de mails binnen die relevant zijn voor hen. Win-win dus!

Een voorbeeld:

Email automation

De belangrijkste acties binnen deze email automation zijn de volgende drie:

Het versturen van een email

Een automatisering begint vaak met een welkomst- of bevestigingsmail. Op die manier krijgt je (nieuwe) contact een bevestiging dat hun inschrijving goed is gegaan. Dit kan ook een mail zijn waarin het opgevraagde document, zoals een whitepaper of e-book, is bijgevoegd.

Op een later moment in de automatisering bestaat een mail vaak uit een reminder voor het opgegeven event, een vraag om feedback, of verdere tips, maar dit kan eigenlijk van alles zijn.

Wachten

Binnen de automatisering kan je wachttijden invoeren. Dit kunnen vaste periodes zijn, zoals iedere keer een wachttijd van 7 dagen tussen de verschillende mails in de workflow. Dit kan ook een onregelmatige wachttijd zijn die gebaseerd is op gestelde voorwaarden zoals een bepaalde dag van de maand. Zo kan er een vervolgmail gestuurd worden wanneer het een bepaalde datum is, of een bepaalde tijd vóór het evenement waarvoor aangemeld is.

Splitsing op basis van voorwaarden

De paden kunnen ook gesplitst worden op basis van voorwaarden. Op deze manier blijven jij en je klant met elkaar in contact op een manier die past bij het gedrag van de klant. In de automation hierboven blijft het contact in een loop zitten totdat het de vijfde dag van de maand is, om dan een mail te ontvangen dat het bijna tijd is voor de training waarvoor die zich heeft aangemeld. Je kan hier ook andere voorwaarden aan hangen en twee heel verschillende vervolgpaden vormgeven. Het kan zo makkelijk of moeilijk als je het zelf kan bedenken.

Website

Binnen Active Campaign heb je ook de mogelijkheid om een directe koppeling te maken tussen je website en je emailmarketing. Zo kan je formulieren op je website zetten waarin klanten hun contactgegevens achterlaten en direct op een relevante lijst geplaatst worden. Je kan hier ook al direct een automatisering aan koppelen om zo het proces van contact nog soepeler te laten verlopen. Dit is een fijne optie voor contacten die documenten via je website aanvragen, zoals Whitepapers.

Rapporten

Met de informatie die je emailmarketing platform aanbiedt kan je analyses uitvoeren over het gedrag van je contacten. Zo kun je data verzamelen en inzien over de open-ratio, en kijken wanneer je klanten het beste te bereiken zijn. Aan de hand van de informatie in deze rapporten kan je op de langere termijn je emailmarketing nog verder upgraden.

Winst

Als je net begint met emailmarketing is het een flink werk om uit te zoeken hoe het allemaal werkt en wat de beste opties zijn voor jouw bedrijf. Het is echter op de lange termijn de moeite waard, omdat het je veel tijd bespaart door je emailmarketing te automatiseren. Kom je er toch nog niet uit? Neem contact op en dan kijken we hoe we je op weg kunnen helpen!

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge