SEA

Hoe werken die sterrenreviews in Google eigenlijk?

by Joery van den Berg
  • 4 December 2021
  • 1 min read

Je herkent het vast wel: wanneer je een restaurant, park, stad of iets dergelijks bezoekt en je bent er nog niet eerder geweest, ben je geneigd om te kijken naar de reviews op Google. Misschien maak je de keuze je wel op basis van het aantal sterren of mogelijk kijk je wel even naar de slechtste reviews zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Dat is logisch. Tijdens onze SEO-trainingen krijgen we er zo vaak vragen over, hoe werken die Google-sterren eigenlijk? We leggen je haarfijn uit wat je allemaal moet weten over deze befaamde ratings. Waar je vroeger als bedrijf alleen maar even alert moest zijn als er een recensent langskwam om de boel eens te voorzien van een scherpe beoordeling, is tegenwoordig iedereen een vervend recensent. Allemaal met een apparaatje op zak, waarmee de loftrompet kan worden gestoken of de zaak juist vernietigend onderuit kan worden gehaald. En dat is deze dagen slechts een kwestie van een paar klikken. Iets wat je zeker serieus moet nemen als ondernemer, want zo’n 48% van de consumenten kijkt niet eens om naar bedrijven die onder de vier sterren scoren. Maar het werkt natuurlijk ook de andere kant op. Als je reviews uitstekend zijn, kan je ook meer bezoekers en conversies verwachten. Hoe werkt dat?

Google Sterren in de zoekresultaten

De sterren komen helaas niet uit de lucht vallen. Voor deze befaamde vijfpuntige icoontjes moet je zorgen voor recensies. Google zorgt vervolgens middels een algoritme en een gemiddelde voor het aantal sterren dat wordt weergegeven. Zoals de meesten weten gaat het hier om een schaal van één tot vijf sterren. Wanneer een consument zoekt naar, bijvoorbeeld, een restaurant zal diegene de sterren op meerdere plaatsen tegenkomen.

Van Google Mijn Bedrijf, de standaard blauwe linkvermeldingen tot advertenties, beoordelingssites en in uitgebreidere resultaten zoals menukaarten. Wat interessant is, is dat Google duidelijk heeft gemaakt dat die reviews een positieve werking kunnen hebben op de ranking van je website op Google. En zoals je weet: hoe beter de ranking, hoe hoger de kans op bezoekers en conversie.

We nemen je mee door de verschillende manieren waarop Google de sterren presenteert aan de consument.

De standaard blauwe linkjes

Sinds een tijdje is Google gaan testen met het weergeven van sterrenreviews in de standaard organische zoekresultaten als je zoekt. Hiermee heb je de eerste mogelijkheid om je te onderscheiden van de concurrentie.  Het is wel belangrijk om te weten dat Google de sterren alleen wil koppelen aan de reviews van je producten en diensten op je website. Aangezien de homepage eigen de “winkel” is van je bedrijf, en dus geen dienst of product, worden aan de homepage geen sterren gekoppeld. Natuurlijk zijn er technische-hacks te vinden om toch sterren te koppelen aan je homepage, maar dit is niet volgens de richtlijnen van Google.

Als jij deze sterren ook onder de link van je website wil hebben is het belangrijk dat je daadwerkelijk reviews ontvangt. Dit kan via verschillende externe review websites, zoals bijvoorbeeld Trustpilot of The Feedbackcompany. Vervolgens kan je met het aanpassen van de scripts op je website de snippet aanpassen en de code toevoegen. De meeste grotere review websites hebben vaak ook wel handige API’s om de reviews aan jouw website te koppelen.  Wanneer de reviews dan ook daadwerkelijk onder het blauwe linkje komen te staan, ligt volledig in de handen van Google.

Screenshot JSON-LD script on Google Developers, August 2021

Zelfs zonder het aanpassen van dit schema is het mogelijk dat Google kiest voor het weergeven van de ratings in de zoekmachineresultaten. Maar toch wordt het wel ten zeerste aangeraden om het handmatig te doen.

Google-sterren onder betaalde advertenties

Als je wil dat de sterren verschijnen onder de betaalde Google advertenties, dan moet je dit weer net anders organiseren dan reviews voor de organische zoekresultaten.

Zo moet je voldoen  aan alle voorschriften vanuit Google voldoet, zoals:

  • Minimaal 100 geschikte reviews in de afgelopen 12 maanden (dit kan iets afwijken, maar ons advies om voor minimaal 100 reviews te gaan). Deze reviews moeten ook nog uit de regio van het verkoopgebied komen.
  • Een gemiddelde, samengestelde beoordeling van 3,5 sterren of meer.
  • De zichtbare URL-domein van de advertentie moet overeenkomen met het domein waarop de beoordelingen betrekking hebben.

Maar ook de maatregelen omtrent persoons-identificerende informatie, spam, malware en nog meer. Verder moet je ook een feed indienen bij het Google Merchant Center of je moet zorgen voor een gestructureerde gegevensopmaak.

Een Nederlands bedrijf moet dus voor sterren onder de betaalde zoekresultaten (Google Ad) een minimum van honderd reviews uit Nederland ontvangen in een jaar tijd. Deze reviews mogen afkomstig zijn van Google-klantenreviews, maar ook van goedgekeurde reviewsites. Op die manier is het voor bedrijven ook net iets makkelijker om de jaarlijkse honderd te halen.

Tevens moeten de recensies allemaal gaan over de het product dat wordt aangeboden, anders gelden ze niet voor de verplichte honderd beoordelingen.

Tot slot moeten betalende adverteerders minimaal een beoordeling van 3,5 sterren hebben om überhaupt zichtbaar te zijn. Zo is het voor adverteerders met een betere kwaliteit makkelijker om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Meer weten over de sterrenreviews in Google?

Kom in contact met onze specialisten

Digital Inside helpt je verder

Kom direct in contact

Opties voor lokale ondernemingen met Google Mijn Bedrijf en Google Maps

Voor bedrijven met een lokale oriëntatie zijn er ook mogelijkheden om te verschijnen op Google via Google Maps, Google My Business-pagina en andere platforms. Allemaal uiteraard met een sterrenbeoordeling. Hiervoor gebruikt Google allerlei reviews van goedgekeurde beoordelingssites en deze worden uiteindelijk verwerkt in een gemiddelde score.

Als je wil weten hoe je deze sterrenbeoordelingen voor jouw lokale onderneming kan krijgen, blijf dan even verder lezen. Het is hiervoor belangrijk dat klanten of gasten reviews achterlaten op de platformen binnen je eigen website en andere lokale reviewpagina’s. Google spoort ondernemers dan ook aan om zoveel mogelijk van deze beoordelingen te vergaren. Je kan de volgende dingen doen:

  • Je klanten/gasten vragen om een review achter te laten en dit zo laagdrempelig mogelijk maken, zoals het geven van directe links naar reviewpagina’s. Denk hierbij aan scanbare QR-codes of automatische mails met links naar bezoekers na hun bezoek.
  • Zorgen dat de reviewpagina’s goed te bereiken zijn voor zowel desktop, laptop en mobiel.
  • Reageren op reviews. Het is daarbij wel belangrijk om te zorgen dat je een geverifieerd account hebt.

Het is belangrijk dat je actief bezig bent met het bijhouden, onderhouden en aansporen van de reviews.

Leuk feitje is dat als reviews op Google Mijn Bedrijf dat je hoger komt in Google Mijn Bedrijf-rankings. Als mensen in de reviews net weer andere woorden gebruiken, bijvoorbeeld steakhouse in plaats van grillrestaurant, je ook op deze zoektermen naar boven zal gaan komen in Google Mijn Bedrijf.

Third-Party Review Sites

Het kwam hierboven al even kort naar voren, maar er zijn dus meer sites die relevante reviews kunnen binnenhalen voor je website. Er zijn namelijk een aantal sites Google-partner. Dat betekent dat de goede en slechte recensies die via een partner worden geplaatst, ook doorwerken op de gevierde Google-sterren. Voorbeelden van bekende Google-partners zijn Tripadvisor en Trustpilot. Zorg dus ook dat je deze advertenties actief bijhoudt en aanstuurt met reacties.

Check hier de hele lijst met Google review partners.

Essentiële sterren, maar geen fake reviews

Voor consumenten staan sterren symbool voor de kwaliteit van het product of de dienst die wordt aangeboden. Om deze simpele reden zorgen ze voor meer clicks en dat is precies wat je wil hebben. Het is bewezen dat consumenten liever hun producten kopen bij bedrijven met een goede rating. Het laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is om recensies te ontvangen. Maar, vergeet natuurlijk niet dat het product of de dienst die je aanbiedt uiteindelijk zorgt voor de goede recensies die je zo graag wil hebben.

Probeer wel te zorgen voor echte reviews, want inmiddels is het kabinet bezig met een verbod op nepreviews.

img
SEA
1 min read
Wat is zoekmachine adverteren?
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
1 min read
Inbound Marketing: van A tot Z uitgelegd
by Guido Tijmensen
You're in good company