Makkelijk een privacyverklaring maken, zo ben je klaar voor de AVG / GDPR!

Check deze tip voor het maken van een privacyverklaring

Het is bijna zover. Op 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Voor de AVG is een goede privacyverklaring op de website belangrijk. Best saai om te maken, maar met deze tool wordt dit weer een stuk makkelijker. Wij leggen uit hoe hij werkt.

De AVG / GDPR in het kort

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) staat ook wel bekend onder de Engelse afkorting GDRP (General Data Protection Regulation). Het is de nieuwe privacywetgeving die geldt in de hele Europese Unie. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.

Wat verandert er door de wetgeving? De AVG zorgt onder meer voor de versterking en uitbreiding van privacyrechten, meer verantwoordelijkheden bij organisaties van elke grootte en strenger toezicht op het verwerken van persoonsgegevens. Het is belangrijk dat je voldoet aan deze wetgeving, anders kan je een fikse boete staan te wachten.

Waarom is een goede privacyverklaring belangrijk?

Als organisatie lever je producten en/of diensten aan je klanten. Hiervoor verzamel je persoonsgegevens. Wat je met deze gegevens doet, vertel je aan je klant in een privacyverklaring op je website. Dit is een wettelijke verplichting. Transparantie is een van de belangrijkste onderdelen van de AVG. Of je nu ZZP’er, multinational, sportvereniging of stichting bent, elke instantie moet een nieuwe privacyverklaring opstellen.

Deze privacyverklaring moet aan een hele lijst van voorwaarden voldoen. Het opstellen hiervan is tijdrovend en niet de meest enerverende taak. Gelukkig is er een tool op de markt, de privacyverklaring generator, waarmee je gemakkelijk een privacyverklaring kan opstellen.

privacyverklaring generator AVG

Privacyverklaring generator

stap voor stap een privacyverklaring - Digital Inside

De privacyverklaring generator maakt een privacyverklaring die toegespitst is op jouw bedrijf en die voldoet aan de nieuwe privacywetgeving. Eerst vul je de naam van je bedrijf in en geef je  aan hoe je je klanten aanspreekt. Je doorloopt vervolgens een traject waarin je negen vragen moet invullen of  aanvullen. Na het beantwoorden van al je vragen en het invullen van je bedrijfsgegevens kun je de privacyverklaring genereren. Deze is kort, begrijpelijk voor jouw klanten en te downloaden als een pdf of word bestand. Als je iets heel specifieks met gegevens doet is het aan te raden juridische advies in te winnen, maar voor de meeste ondernemers is de tool zeer geschikt. En natuurlijk bewaart de tool jouw keuzes en ingevulde gegevens niet!

Wil je meer uit je website halen? Lees dan ook een van onze andere blogs! Of neem contact met ons op. We denken graag met je mee!

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!