Innovatie

Makkelijk een privacyverklaring maken, zo ben je klaar voor de AVG / GDPR!

by Anneloes Meijers
  • 15 May 2018
  • 1 min read

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Voor de AVG is een goede privacyverklaring op jouw website belangrijk. Best saai om te maken, maar met deze tool wordt dit een stuk makkelijker. Wij leggen uit hoe hij werkt. 

De AVG / GDPR in het kort

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) staat ook wel bekend onder de Engelse afkorting GDRP (General Data Protection Regulation). Het is de nieuwe privacywetgeving die geldt in de hele Europese Unie. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer. 

Wat verandert er door de wetgeving? De AVG zorgt onder meer voor de versterking en uitbreiding van privacyrechten, meer verantwoordelijkheden bij organisaties van elke grootte en strenger toezicht op het verwerken van persoonsgegevens. Het is belangrijk dat je voldoet aan deze wetgeving, anders kan je een fikse boete staan te wachten. 

Waarom is een goede privacyverklaring belangrijk?

Als organisatie lever je producten en/of diensten aan je klanten. Hiervoor verzamel je persoonsgegevens. Wat je met deze gegevens doet, vertel je aan je klant in een privacyverklaring op je website. Dit is een wettelijke verplichting. Transparantie is een van de belangrijkste onderdelen van de AVG. Of je nu ZZP’er, multinational, sportvereniging of stichting bent, elke instantie moet een privacyverklaring opstellen. 

Deze privacyverklaring moet aan een hele lijst van voorwaarden voldoen. Het opstellen hiervan is tijdrovend en niet de meest enerverende taak. Gelukkig is er een tool op de markt, de privacyverklaring generator, waarmee je gemakkelijk een privacyverklaring kan opstellen. 

Privacyverklaring generator

De privacyverklaring generator maakt een privacyverklaring die toegespitst is op jouw bedrijf en die voldoet aan de nieuwe privacywetgeving. Eerst vul je de naam van je bedrijf in en geef je aan hoe je je klanten aanspreekt. Je doorloopt vervolgens een traject waarin je negen vragen moet invullen of aanvullen. Na het beantwoorden van al je vragen en het invullen van je bedrijfsgegevens kun je de privacyverklaring genereren. Deze is kort, begrijpelijk voor jouw klanten en te downloaden als een pdf of Word bestand. Als je iets heel specifieks met gegevens doet is het aan te raden juridische advies in te winnen, maar voor de meeste ondernemers is de tool zeer geschikt. En natuurlijk bewaart de tool jouw keuzes en ingevulde gegevens niet! 

Wil je meer uit je website halen? Lees dan ook een van onze andere blogs! Of neem contact met ons op. We denken graag met je mee! We werken voor verschillende regio’s in Nederland, zo ook als online marketing bureau voor Den Haag

img
SEA
1 min read
Wat is zoekmachine adverteren?
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
1 min read
Inbound Marketing: van A tot Z uitgelegd
by Guido Tijmensen
You're in good company