SEA

Waar komen die verschillen tussen Facebook Business Manager & Google Analytics vandaan?

by Anneloes Meijers
  • 10 January 2022
  • 1 min read

Het zou best wel eens kunnen zijn dat je op een gegeven moment de vraag van de manager krijgt hoeveel conversies er uit de laatste campagnes zijn gekomen. Deze vraag is echter lastiger te beantwoorden dan je wellicht had gehoopt. Vaak geven verschillende platformen namelijk ook verschillende resultaten voor dezelfde campagne. Welkom in de datajungle van online marketing. We loodsen je er hieronder doorheen.

Allereerst zijn er een aantal zaken waar je op moet letten als je conversiedata wil lezen van sociale media. Wanneer je hier al eerder mee bezig bent geweest zal je ongetwijfeld herkennen dat de conversiestatistieken van, bijvoorbeeld, Facebook veel hoger uitvallen in de Facebook Business Manager.

Wanneer je op Google Analytics deze conversies terug probeert te vinden kom je vaak bedrogen uit.

Last-touch attribution model & Data-driven attributiemodel

Waar zijn alle conversies via Facebook en Instagram gebleven? De oorzaak is o.a. terug te vinden hoe beide platformen kijken naar de waarde van de fase in de customer journey. Wanneer je het Facebook vraagt zullen zij voor de meeste conversie zorgen. Ze eigenen als het ware een conversie toe. Dat werkt zo: heb je in de afgelopen zeven dagen een advertentie voorbij zien komen, maar de uiteindelijke conversie vindt plaats via Google, dan zal Facebook de conversie in de Facebook Business Manager op haar naam zetten. Google Analytics werkt echter standaard met het last-touch attributiemodel en zal op zijn beurt ook de conversie claimen.

Je zal Facebook in de statistieken van de zoekmachine-gigant alleen maar terugzien in de ondersteunende conversies (Check, conversion attribution) of je zal het sociale medium helemaal niet zien. Verschillende media rapporteren op verschillende manieren. Het is dus belangrijk dat je hier bewust van bent.

Cookieloze tijdperk maakt meten weer anders

De social media kanalen hebben altijd vol ingezet op het gebruik van cookies en pixels. Hiermee konden we op basis van interesses en websitebezoeken relevante advertenties tonen op de socials. Inmiddels worden cookies door steeds minder browsers en apps geaccepteerd. Dit heeft ook invloed om het meten van de conversies.

Heb jij sinds 2020 last van veel minder conversies via Facebook en Instagram Ads? Check dan de meldingen in de Facebook Business Manager, want waarschijnlijk heb jij nog niet de Facebook Conversion API en events ingesteld.

Meer halen uit je social ads?

Kom in contact met onze specialisten

Digital Inside laat je Rocken

Kom direct in contact

Data Jungle

Met al die verschillende bronnen van data is het heel goed te begrijpen dat het een beetje onoverzichtelijk wordt. Haal je de beste data van Facebook of moet je juist bij Google Analytics zijn? Het best is om de data te combineren om zo tot een zo eerlijk mogelijk beeld te komen van het conversiepad. Om je wegwijs te maken door deze jungle van data geven we je hieronder wat handige tips om beter te worden:

  • Werk altijd met UTM-Tracking: je wil natuurlijk dat alle moeite die je in een campagne steekt, zo goed mogelijk meetbaar is. Zo weet je wat succesvol was en wat niet. Het is daarom raadzaam om UTM-tracking toe te voegen aan je campagne. Dit zijn parameters die je kan toevoegen aan een link en zo inzichtelijk kan krijgen waar de bezoekers van je website vandaan komen. De data die hieruit voortvloeit is uiteindelijk inzichtelijk in de rapporten van Google Analytics. Maak gebruik van de UTM Campaign Builder of maak het jezelf makkelijk en gebruik de ingebouwde builder van Facebook. Het is wel van groot belang dat je aan elke advertentie uit je campagne de UTM’s toevoegt, anders weet je nog steeds weinig over het zwaartepunt in je conversiepad.
  • Zorg voor meetbare conversies: je doet er goed aan om, alvorens je de campagne begint, concrete conversies goed in te stellen in Google Analytics, Facebook Business Manager en LinkedIn Ads. Wil je zoveel mogelijk conversies met een bepaalde advertentie of wil je de mensen juist kennis laten maken met het merk? Waar haal je de uiteindelijke conversies vandaan? Maar ook softe doelen dan daadwerkelijke transacties kunnen van belang zijn om te meten. Zijn mensen bijvoorbeeld langer dan een bepaalde tijd op een pagina? Voegen ze dingen toe in hun winkelwagen of scrollen ze verder door dan gemiddeld? Ook dat kan meewegen in het bepalen of de campagne een succes is geweest.
  • Zorg voor een goed dashboard: wanneer je de juiste tools zoals UTM-tracking goed gebruikt kan je veel data samenbrengen in een online marketing dashboard. Google Analytics is een handige analytics tool. Voor dashboards kan je veel beter Google Data Studio
img
SEA
1 min read
Wat is zoekmachine adverteren?
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
1 min read
Inbound Marketing: van A tot Z uitgelegd
by Guido Tijmensen
You're in good company