Het is bijna 2018 en zoekmachineoptimalisatie (SEO) is nog steeds erg belangrijk. SEO is een overkoepelende term voor optimalisatie technieken voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Een van de belangrijkste onderdelen van SEO is al jaren linkbuilding. In 2018 is het nog steeds ontzettend belangrijk om links te verkrijgen van websites met een hoge autoriteit omdat dit een soort ‘stem’ is van vertrouwen. Externe websites die naar jouw site linken bevestigen de relevantie en betekenis van je website. Hoe meer autoritaire links verwijzen naar jou, hoe meer link juice je hebt in relevant verkeer. Daarnaast zijn er een aantal andere elementen die altijd al belangrijk waren, maar waar in 2018 nog meer de nadruk op ligt. Google houdt het algoritme geheim, en verandert het continu. Linkbuilding is daardoor een dynamisch spel. Maar feit blijft, linkbuilding blijft belangrijk in de wereld van zoekmachine optimalisatie.

In Google’s eigen woorden: ‘Ranking without links is really, really hard.

Wat is belangrijk in 2018

In 2018 zijn er een aantal trends binnen linkbuilding die steeds belangrijker worden. Dit zijn:

  • Authority building
  • Het opbouwen van een gedifferentieerd linkprofiel
  • Een goed opgebouwd intern linkprofiel

Deze punten zal ik hieronder per stuk toelichten.

Authority building

Alle marketeers weten dat Google continu het algoritme aanscherpt. Het wordt steeds belangrijker om je te focussen op het gewenste resultaat, en steeds minder op simpele backlinks. Het algoritme van Google is een geheim. Maar wat we inmiddels wel weten is dat de mate van autoriteit, actualiteit en relevantie een zeer grote rol spelen. In de toekomst draait het steeds meer om authority building. Maar hoe?

Om de autoriteit te vergroten dien je je niet meer alleen op backlinks te concentreren. Wat namelijk ook je online autoriteit bepaalt zijn vermeldingen, likes, citaten, en andere sociale signalen. Dit soort sociale impulsen op social media ziet Google als een teken van autoriteit en relevantie. Maar naast deze externe factoren, kijkt Google ook naar de toegevoegde waarde die je levert en hoe hoger deze is, hoe hoger je autoriteit.

Het opbouwen van een natuurlijk gedifferentieerd linkprofiel

Hiermee wordt bedoeld hoe belangrijk het is dat er een natuurlijke variatie is in de plaats en de manier waarop de links zijn verkregen. Een juiste balans van follow en no-follow links is het beste. No-follow links zijn SEO technisch gezien minder sterk, maar dragen wel bij aan meer verkeer naar je website. Hoe meer links, hoe beter. Ook als ze no-follow zijn omdat dit bijdraagt aan betrouwbaarheid.
Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de ‘anchor tekst’ gedifferentieerd is. Dat wil zeggen: zorg er voor dat je niet altijd met hetzelfde woord en dezelfde bestemmingspagina werkt. Maar werk ook met synoniemen en verschillende bestemmingspagina’s om te zorgen voor het beste resultaat.

Een natuurlijk profiel

Om ervoor te zorgen dat Google jouw website als natuurlijk ziet, is het belangrijk om variatie te hebben. Variatie in de anchor tekst, follow en no-follow links en deep links. Zorg ervoor dat je een mix hebt in kwalitatief hoge en wat minder hoge websites die naar jouw website linken. Google is slim, en herkent het ook als je alleen maar links hebt van zeer kwalitatieve sites. Als laatste is het ontzettend belangrijk in 2018 om links te hebben van relevante websites. Relevante website zijn websites die soortgelijke websites hebben als jouw website.

Tip: Probeer hoge kwaliteit links te behalen van de meeste onderwerp relevante websites, en wat minder links van websites die minder goed matchen met jouw onderwerp.

Een goed opgebouwd intern linkprofiel  

Ook een fijne interne linkstructuur is belangrijk. Met een goed opgebouwde interne linkstructuur kunnen bezoekers op je website eenvoudig heen en weer navigeren. Met interne linkjes is het ook mogelijk om Google te laten weten welke pagina’s het meest belangrijk zijn. Wanneer naar je homepage namelijk door allerlei onderliggende pagina’s wordt gelinkt zal Google dit signaal oppikken en een meerwaarde toekennen aan die pagina. Je kunt dit zien als een pyramide structuur. De onderste en achterste pagina’s kunnen steeds verder omhoog linken, en zo hebben de hogere lagen meer waarde.

Conclusie over linkbuilding in 2018

Ook in 2018 is linkbuilding een cruciaal onderdeel van SEO. Het algoritme van Google blijft nog altijd een mysterie. Maar dit is immers wat het interessant en uitdagend houdt voor veel marketeers!

Heb je hulp nodig met linkbuilding en SEO? Bekijk dan hier wat wij voor je kunnen betekenen!

Lees ook onze andere blogs!

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

 

Interessant? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!