Ons hashtag-experiment op Instagram

Op social media zijn ze bijna overal te vinden: een hashtags (deze # dingen), gevolgd door een of meerdere woorden (aan elkaar vast). Maar wat is de functie van een hashtag precies? Heel simpel uitgelegd: het groeperen van verschillende posts over een bepaald onderwerp. Als je hashtags op de juiste manier inzet, kunnen jouw social media posts meer bereik, volgers en likes krijgen. Toch? Wij waren nog niet helemaal overtuigd en zijn daarom ons hashtag-experiment gestart.

Ons hashtag-experiment

Om te checken hoe je als bedrijf/website het beste hashtags kunt inzetten, hebben we een klein experiment uitgevoerd op Instagram. Ons experiment was om voor twee nieuwe websites volgers en likes te krijgen, alleen door het gebruik van hastags. Om dit experiment uit te voeren, hebben wij snel twee websites ontwikkeld: maleta.nl en ikwilduurzaamleven.nl. Maleta.nl is een website over reizen. Ikwilduurzaamleven.nl is een website over hoe je duurzaam kunt leven. Voor beide websites hebben wij ook een nieuw Instagram-account aangemaakt. Het enige wat er nog ontbrak was nog content voor op het Instagram-account Er moet natuurlijk wel iets op de Instagram profielen staan, willen mensen je profiel überhaupt ontdekken en gaan liken. Wij besloten om alle blogs die op de website van ikwilduurzaamleven.nl staan ook te posten op Instagram. De captions (korte tekstjes onder de post) moesten we nog even zelf bedenken.

hashtags

Instagramaccount ikwilduurzaamleven.nl

Ikwilduurzaamleven.nl

Duurzaamheid is vrij actueel en populair, daarom besloten we om de hashtags #duurzaamheid #duurzaamleven #sustainability en #milieu toe te voegen aan de captions. Het resultaat was dat het account binnen een week dertien volgers erbij had gekregen. Wel dertien ;-). Dertien klinkt weinig, toch is dit relatief veel voor een account dat echt vanuit niets is gestart. Verder ontdekten wij dat hoe meer posts er kwamen, hoe meer volgers het account kreeg. Na twee maanden stond de teller al op 21 volgers. Op de laatste post kregen we zestien likes, waaronder ook accounts die ikwilduurzaamleven niet volgen.

#duurzaamleven is misschien een minder gebruikte hashtag dan bijvoorbeeld #travel, wat betekent dat onze post sneller bij de relevante posts komt te staan, en mensen die de hashtag volgen deze ook meteen kunnen zien. Gebruik jij een hashtag die ook al in dertien miljoen andere posts wordt gebruikt, dan is de kans klein dat je bovenaan de zoekresultaten komt te staan en veel volgers jou dus niet zien.

hashtags

Instagramaccount Maleta.nl

Maleta.nl

We wilden zeker weten dat het echt nuttig is om hashtags te gebruiken, daarom hebben we de test ook uitgevoerd bij de andere website: maleta.nl. Deze website gaat over reizen. Een enorm populair onderwerp, maar niet persé erg origineel. We gingen ongeveer hetzelfde te werk als bij ikwilduurzaamleven.nl, alleen gebruikten een net iets speelsere tone-of-voice en meer emoji’s. Het hashtag-gebruik was hetzelfde (wel natuurlijk met andere zoekwoorden). Deze posts deden het ook erg goed, yes! Wat opvallend was, is dat dit account vooral likes krijgt en minder volgers. Na een week had maleta.nl slechts zeven volgers, maar relatief wel meer likes en comments per post.

Tips voor het gebruiken van hashtags

Het gebruik van hashtags bij Social Media-posts is goed voor betrokkenheid op accounts. Ook al denk je dat je niet relevant genoeg bent, je kan het altijd proberen. Het kan dus wel zeker wat opleveren. Weet je nog niet helemaal hoe je met het gebruik van hashtags kunt beginnen? Geen probleem! Wij hebben een aantal goede tips voor je op een rijtje gezet.

Tip 1: Top hashtags om te gebruiken

Een goede hashtag voor jouw account is een woord wat veel wordt gezocht door je doelgroep. Kijk dus eerst bij concurrenten. Zij zullen misschien ook hashtags gebruiken en er zullen er vast een aantal bij zitten die voor jou ook nuttig zijn om te gebruiken. Twijfel je over het nut van een bepaald woord? Met de tool hashtagify.me kun je de populariteit en trends van hashtags achterhalen. Op deze manier kun je ook suggesties voor andere hashtags krijgen die gerelateerd zijn aan het woord waar jij op hebt gezocht. Alle goede hashtags moet je gebruiken! Zo krijg je het grootste bereik. Op Instagram mag je er maximaal 30 plaatsen, dus ik zal zeggen: vind er zoveel mogelijk!

Tip 2: Relevantie gaat voor populariteit

Je zou denken dat het slim is om hashtags te gebruiken die populair zijn, maar niks is minder waar. De kans is erg klein dat jouw post van de 76 miljoen posts als eerste wordt gepost. Vraag jezelf ook af hoe relevant een post van jouw account in een feed staat. Wat moet bijvoorbeeld een online marketingbureau in een feed over eten? Relevantie is misschien wel het belangrijkste punt waar je aan moet denken. Accepteer dat jouw post misschien een bereik heeft van minder dan 100 berichten, maar wel aan de juiste doelgroep wordt getoond. Iets wat je waarschijnlijk nog niet wist is dat je ook negatieve feedback kunt krijgen als je verkeerde/irrelevante hashtags gebruikt. Andere gebruikers kunnen op Instagram aangeven dat jouw post niet bij deze hashtag getoond mag worden. Mensen die de hashtag #onlinemarketing volgen, willen content zien die betrekking heeft op datzelfde onderwerp.

Tip 3: Blijf consistent maar wissel ook af

Het is niet verstandig om bij elke post dezelfde hashtags te gebruiken, want dat is zelfs tegen de richtlijnen van Instagram. Wissel dus af wat betreft hashtags die onder dezelfde categorie vallen. Het is dan makkelijk voor het algoritme van Instagram om jouw account in de juiste categorie(ën) te zetten en koppelen aan de gewenste doelgroep. Je bereik wordt dan dus ook groter onder een gerichte doelgroep.

Tip 4: Hashtags in je bio en op stories

Ook in je bio kun je hashtags gebruiken. Je bio is een stukje tekst over jou en je account wat bij je profiel te zien is. Hier is het slim om vooral bedrijfsgerichte hashtags te gebruiken, dus hashtags die echt wat over jou en je bedrijf zeggen. Ook kun je hashtags in je story zetten. Op de pagina van een hashtag kun je ook een story bekijken waarin alle stories te zien zijn met die hashtag. Volgers van een bepaalde hashtag kunnen deze story ook bekijken en zien dan dus ook jouw account ertussen staan. Ook hierdoor heb je weer meer bereik bij een gerichte doelgroep.

Tip 5: Houd een post wel overzichtelijk

Wanneer je 20 hashtags achter je caption plaatst, kan dit er al snel onoverzichtelijk en chaotisch uit zien. Je wilt natuurlijk ook niet at hashtags de aandacht trekken van de inhoud van je post. Wanneer je na je caption drie witregels toevoegt, dan zijn de hashtags pas te zien wanneer bezoekers op ‘meer’ klikken. Je kunt ook een reactie op je eigen post geven met daarin de hashtags. Dan zien bezoekers alleen de hashtags wanneer ze klikken op ‘alle reacties bekijken’.

Het nut van hashtags

Er zijn mensen die het nut van de hashtag niet inzien of begrijpen, toch kunnen ze echt erg veel betekenen voor jouw social media resultaten. Dit is wel uit ons hashtag experiment gebleken. Vandaag de dag is Instagram een behoorlijk groot social media kanaal. Afgelopen jaar telde de applicatie al meer dan 4,1 miljoen gebruikers. Instagram heeft ook een zoekfunctie. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘’online marketing’’, dan krijg je resultaten te zien die gericht zijn op online marketing. Bij het zoeken kan je de resultaten filteren op hashtags. Kies je dus voor ‘tags’, dan zie je alle posts op Instagram die #onlinemarketing bevatten. De hoogte van de plaatsing van jouw post is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Het aantal posts dat de hashtag gebruikt;
  • Hoeveel likes en reacties jouw post heeft;
  • De timing van je post;
  • De kwaliteit van je account en de betrokkenheid van je volgers;

Het is dus best wel een challenge om bovenaan te staan. Zeker als je nog vrij nieuw bent op Instagram. Wees niet getreurd! Wij weten namelijk uit eigen ervaring, dat het gebruik van hashtags alsnog heel goed kan zijn voor het aantal likes en volgers

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Tip: gratis whitepaper in 5 stappen naar online groei