fbpx

TikTok is de wereld aan het veroveren en de rising star van dit moment! Zeg nou eerlijk, heb jij niet eens (stiekem) een TikTok gemaakt? TikTok is een hele toffe app met hits, humor en eigen rocksterren. Waar voorheen TikTok vooral gebruikt werd door kinderen en tieners, wordt de app nu ook steeds meer door jongeren en volwassenen gebruikt. Super leuk én relevant om op te adverteren dus! Ken jij alle voordelen van adverteren op TikTok al?  

Wat is TikTok?

TikTok is een online platform waar gebruikers video’s op kunnen opnemen, editen en plaatsen. TikTok onderscheidt zich van bijvoorbeeld het platform Instagram door het algoritme. Waarbij op andere platformen zoals Instagram het aantal volgers leidend is, zorgt het algoritme van TikTok ervoor welke video’s populair worden. Voor iemand met weinig volgers is het dus ook mogelijk om succesvolle en populaire video’s te creëren. Doe een gek dansje of imitatie en grote kans dat jouw TikTok duizenden keren wordt bekeken.  

TikTok is met name geschikt voor challenges en spontane video’s. De minimale lengte van een TikTok moet 3 seconden zijn en de maximale lengte is zestig seconden. De ideale video is niet langer dan vijftien seconden. Vanuit TikTok is er een optie om de video’s te delen op andere platformen als Instagram en Facebook.  

‘Ja, maar mijn kids zitten op TikTok.’ Wellicht denk je nu dat TikTok vooral door kinderen en tieners wordt gebruikt, maar niets is minder waar. Voorheen was dit wel zo, maar het platform groeit steeds meer naar de (jong)volwassenen toe. Tweederde van de gebruikers is nu 25 jaar of ouder. Ook het percentage gebruikers tussen de 55 en 64 jaar is flink gestegen. We spreken over een verdubbeling in 2021 ten opzichte van 2020. De snelste groei in gebruikers zit in de laatste jaren vooral bij de doelgroep die ouder is dan 35 jaar. Conclusie? Gebruikers worden dus steeds ouder en volwassener. Kijk er maar niet raar van op als je buurman van 80 ineens een TikTok opneemt!

Adverteren op TikTok  

Wellicht ken je adverteren op andere platformen als Instagram en Facebook al, maar ook TikTok biedt een goede mogelijkheid om te starten met adverteren. Vraag je jezelf af of adverteren op TikTok wel relevant is? Zeker wel! De engagement rate van TikTok (29%) is veel groter dan die van Instagram en Facebook (5-10%). Dat wil zeggen dat 29%(!) interactie aangaat met een advertentie. Daarbij komt dan ook nog dat 57% van de TikTokkers geïnspireerd raakt om iets te kopen wat ze hebben gezien op TikTok.  

@bol.com

Zo inspirerend 💯💪

♬ origineel geluid – Motivatie • Mindset • Succes

Voordat je gaat adverteren op TikTok is het handig om eerst organische content te creëren waarbij het vooral gaat om kwantiteit en niet om kwaliteit. Deze organische content is nodig zodat TikTok de doelgroep beter kan bepalen. Targeting werkt hier namelijk anders dan op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Een tweede doel van de organische content is met name dat de TikTok zoveel mogelijk mensen bereikt. Als je immers vaak schiet, schiet je vanzelf wel een keer raak. Wel is het handig om aan een paar eisen te voldoen om veel views en/of likes te krijgen. Houd altijd in je hoofd dat het gaat om video’s met een korte spanningsboog en een hoog entertainmentgehalte. TikTok kan zeker op een zakelijke manier gebruikt worden, maar de entertainment moet blijven. Je hoeft zeker geen dansje te doen om op te vallen bij TikTok. Check de app maar eens, er zijn genoeg leuke fragmenten die niks met dansen te maken hebben. Daarnaast moeten de TikToks niet te lang zijn, dus probeer je aan die max van vijftien seconden te houden. Ook moet de content geoptimaliseerd worden met bijvoorbeeld geluid/muziek, beschrijvingen en hashtags. Ready om organische content te maken? Let’s go! And remember: don’t make ads, make TikToks! 

Na tientallen goede filmpjes te hebben geplaatst, kan je door met adverteren. Op TikTok zijn er verschillende manieren om te adverteren, maar dit zijn de vier meest relevante vormen: 

In-feed ad: Als je deze manier van adverteren gebruikt, dan komt de advertentie tussen alle andere video’s op de ‘for you page’ van een TikTok-gebruiker. De advertentie verschijnt dan tussen andere, niet gesponsorde, video’s van gebruikers. Jouw advertentie kan dan zomaar na een leuk dansje komen. Deze manier van adverteren lijkt dan ook erg veel op organische content. Evenals bij organische content mag de video maximaal zestig seconden zijn, maar maximaal vijftien seconden is aan te raden. Daarnaast kan je ook hier een geluidsfragment toevoegen. Bij deze vorm van adverteren kan je een call-to-action toevoegen met een linkje naar een webpagina.  

Brand takeover: Als je deze manier van adverteren gebruikt, dan komt de advertentie tevoorschijn wanneer een gebruiker de applicatie TikTok opent. Brand takeovers garanderen een hoog bereik én goede prestaties. Dit komt doordat het hele scherm klikbaar is en de advertentie direct getoond wordt bij het openen van de applicatie. Je kan hiervoor een korte video van drie tot vijf seconden kiezen of een afbeelding of gifje. Bij de advertentie plaats je ook een link van de website of een specifieke bestemmingspagina. Deze manier van adverteren is exclusief voor één branche. Dat wil zeggen dat er maar één bedrijf per categorie kan adverteren. Hierdoor heeft een merk 24 uur lang geen concurrentie voor deze plek op TikTok. Brand Takeovers hebben dus 100% share of voice. Er is echter een nadeel aan deze advertentievorm; er hangt een hoog prijskaartje aan. Brand takeovers zijn daardoor vooral geschikt voor grote merken die opzoek zijn naar maximale exposure.

Tile Experiences: Als je deze manier van adverteren gebruikt, dan komen de producten van je merk/bedrijf in een soort slideshow onderaan de TikTok. Het lijkt eigenlijk dus erg veel op een in-feed ad, maar dan met een mini slideshow erbij. Het is te vergelijken met de productcatalogus op Facebook, waarbij je ook verschillende producten ziet in de advertentie. Bij TikTok kunnen er echter wel maar maximaal drie producten ingeladen worden. Ook bij deze advertentie kan je een link toevoegen die verwijst naar de website, zodat de klant/gebruiker weet wat er verwacht kan worden van het merk.  

Topview: Deze laatste vorm van adverteren lijkt erg op de brand takeover. Echter, een brand takeover mag slechts drie tot vijf seconden duren en een topview advertentie heeft de duur van een normale advertentie. Het is ook de bedoeling dat de advertentie wordt aangekleed als een normale TikTok, zodat de gebruiker in eerste instantie niet door hebben dat het om een advertentie gaat.  

@intervisser

Het leven van een ✨stagiair✨just hits different #stagiair #intervisser #roden #fy #viral #frisdranken #fyp #kantoor #kantoorhumor #lanadelrey

♬ Mariners Apartment Complex – Lana Del Rey

Voordelen van TikTok  

Adverteren op TikTok is super relevant! Maar, waarom? Als eerst is TikTok het snelst groeiende platform van Nederland op dit moment. Andere platformen als Facebook, YouTube en WhatsApp groeien namelijk niet meer. Instagram maakt nog wel een groei door, maar wordt veel gebruikt om te adverteren. Dit maakt het moeilijk om tegen een gunstig tarief goede resultaten te halen. Mocht je denken, is die stijging echt zo groot? Maar liefst een stijging van 91% ten opzichte van vorig jaar. Dit heeft geresulteerd dat TikTok er in één jaar 1.285.000 gebruikers bij heeft gekregen. Er zijn nu zo’n drie miljoen gebruikers op TikTok in Nederland. Van deze drie miljoen is 1,6 miljoen een dagelijkse gebruiker. Genoeg gebruikers om op te adverteren, toch!? 

Veel gebruikers, maar nog weinig adverteerders. Dat kan maar één ding betekenen: goedkoop adverteren! Voor veel marketeers en bedrijven is adverteren op TikTok nog onbekend waardoor adverteren redelijk goedkoop is. Hoe goedkoop dan? In vergelijking met Facebook is het vijftien keer zo goedkoop. Vijftien keer, je leest het goed! 

Tot slot heeft TikTok ook een eigen TikTok Business Center. Hier kan je de algemene statistieken van je advertenties makkelijk bekijken. Het is te vergelijken met Meta Business Suite (van Facebook en Instagram) waar je ook makkelijk je resultaten kan aflezen. Dit maakt het mogelijk om goed in te spelen op je vorige advertenties. Wat werkte wel en wat werkte niet?  

Heb je interesse in het opzetten van een TikTok advertentie account en wil je daar graag bij geholpen worden? Ons team staat voor je klaar! 

@drinkstelz

How to burn exactly one can of STËLZ: part 5 of 6 #part5 #drinkstelz #fitboy #funny #fyp #fy #no18noalcohol

♬ origineel geluid – The STËLZ Office

Leave a Reply

Social Media Marketing

Adverteren op TikTok

Heb jij al eens nagedacht over adverteren op TikTok maar ben je nog niet helemaal wegwijs met TikTok for business? Bij Digital Inside is het allemaal mogelijk. 

Van strategie tot realisatie
Meetbare resultaten
Veel ervaring met social media advertenties

tiktok

Wij werken voor

Als online marketing bureau werken we voor diverse klanten, zowel groot als klein.
Bekijk hier een paar van onze blije opdrachtgevers. 
 
 
TikTok

Wat is TikTok?

TikTok is een online platform waar gebruikers korte (mobiele) video’s op kunnen editen en plaatsen. Het onderscheidt zich van bijvoorbeeld Instagram door het algoritme. Waarbij op andere platformen het aantal volgers leidend is, zorgt het algoritme van TikTok ervoor welke video’s populair worden. Hierdoor is het voor jou mogelijk om met weinig volgers ook een populaire en succesvolle video te creëren. Het is mogelijk om vanuit TikTok de video’s ook op jouw andere platformen te delen, zoals Instagram en Facebook. 

Het medium is vooral geschikt voor spontane video’s en challenges. De meeste video’s zijn niet langer dan vijftien seconden. De maximale lengte van video’s is zestig seconden en de minimale lengte moet drie seconden zijn. 

Waar voorheen TikTok vooral door kinderen en tieners werd gebruikt, groeit het platform nu steeds meer naar de (jong)volwassenen toe. Inmiddels is tweederde van de gebruikers ouder dan 25 jaar. Maar naast jongvolwassenen is ten opzichte van 2020 in 2021 het percentage gebruikers tussen de 55 en 64 jaar verdubbeld. De snelste groei op TikTok zit in de laatste jaren vooral bij gebruikers ouder dan 35 jaar. Gebruikers worden dus steeds ouder en volwassener. Inmiddels is TikTok dus een interessant platform om op te adverteren. Wil jij gaan adverteren op TikTok? Laat het ons weten!

Online Marketing diensten vanaf €250,-


Een complete marketing dienst of een losse dienst
Elke maand een dashboard met resultaten
Maandelijks opzegbaar
Altijd online groei!

Welke advertentiemogelijkheden zijn er op TikTok?

Je wil een grote doelgroep bereiken en daarnaast meer conversies genereren. Wist jij dat dit kan door slim te adverteren op TikTok? Met zo’n drie miljoen gebruikers in Nederland zijn er veel mogelijkheden. Daar moet je wel gebruik van maken!

Adverteren op TikTok heeft een aantal voordelen:

De engagement rate van TikTok is 29%. Dit is veel groter dan die van Instagram en Facebook (5-10%). Dat wil zeggen dat 29% een interactie aangaat met een advertentie.

57% van de tiktokkers raakt geinspireerd om iets te kopen wat ze op TikTok hebben gezien.

Er adverteren nog weinig mensen op TikTok, waardoor het nu nog relatief goedkoop is. TikTok is maar liefst vijftien keer goedkoper dan Facebook.

Er zijn verschillende advertenties die je kan maken op TikTok. Hier volgen de vier die het meest populair zijn en jij zou kunnen gebruiken voor jouw advertenties:

  • In-feed ad: Bij deze vorm van adverteren komt de advertentie tussen de alle andere video’s van TikTok te staan op de ‘for you page’ van een gebruiker. Dat wil zeggen dat de advertentie verschijnt tussen andere, niet gesponsorde, video’s van gebruikers. Ze ogen hetzelfde als organische content. De video mag maximaal 60 seconden zijn en er kan een geluidsfragment aan toegevoegd worden. Overigens is een video van maximaal 15 seconden het meest optimaal. Het is mogelijk om bij deze advertenties een call-to-action toe te voegen met een linkje naar een webpagina. 
  • Brand takeover: Bij deze vorm van adverteren komt de advertentie tevoorschijn wanneer een gebruiker de applicatie TikTok opent. Deze vorm van adverteren garandeert een extreem hoog bereik en goede prestaties, omdat het hele scherm klikbaar is én direct getoond wordt bij het openen van de applicatie. Het is een video van drie tot vijf seconden, maar kan ook een afbeelding of gifje zijn. Bij de advertentie plaats je een link van de website of specifieke bestemmingspagina. Wat uniek is aan deze vorm van adverteren, is dat de advertentie exclusief is voor één branche. Dat wil zeggen dat er maar één bedrijf per categorie adverteren. een merk heeft daardoor 24 uur lang geen concurrentie voor deze plek op TikTok. Brand Takeover-advertenties hebben 100% Share of Voice voor de dag dat ze worden weergegeven. Een nadeel aan deze vorm van adverteren is dat er een hoog prijskaartje aan hangt. Het is vooral geschikt voor grote merken die opzoek zijn naar maximale exposure. 
  • Tile Experiences: Deze manier van adverteren lijkt op in-feed ad, maar de producten van het merk/bedrijf staan er in een soort slideshow onder. Het is te zien als een kleine banner met producten en is te vergelijken met de productcatalogus van Facebook. Er kunnen maximaal drie producten ingeladen worden bij de TikTok video met daarbij een link die verwijst naar de website. Als klant/gebruiker weet je hierdoor wat je kan verwachten van het merk. 
  • Topview: Deze advertentie lijkt heel veel op de Brand takeover. Het grootste verschil tussen deze twee advertenties is dat een brand takeover slechts drie tot vijf seconden mag duren. Een topview advertentie heeft de duur van een normale TikTok. Hierbij is het de bedoeling dat de advertentie wordt aangekleed als een normale TikTok. Gebruikers hebben dan in eerste instantie niet door dat het om een advertentie gaat. 

Wij hebben veel klanten waarvoor we succesvolle social media campagnes draaien. Naast het opzetten, blijven wij ook de campagnes optimaliseren. We hebben veel ervaring en weten waar we mee bezig zijn. Door ons jonge team zijn we op de hoogte van de laatste trends. Wil jij jouw merk of bedrijf ook laten opvallen op TikTok? Neem dan contact met ons op. Wij analyseren en adviseren en vertellen jou wat we kunnen betekenen voor je.

Voordelen van TikTok

snelgroeiend platform: TikTok is samen met Pinterest het snelst groeiende platform in Nederland van dit moment. Facebook heeft een enorm groot bereikt, maar groeit sinds 2019 niet meer en blijft hangen op hetzelfde niveau. Dit geldt ook voor de platformen YouTube en WhatsApp. Instagram groeit nog steeds, maar wordt veel gebruikt om te adverteren. Hierdoor is het moeilijker om tegen gunstige tarieven goede resultaten te halen. Tiktok (en Pinterest) maken juist veel groei door.  

 Hoog aantal gebruikers: TikTok heeft er in één jaar 1.285.000 gebruikers bij gekregen. Op dit moment zitten in Nederland zo’n drie miljoen gebruikers op TikTok. Hiervan is 1,6 miljoen een dagelijkse gebruiker en dit is ten opzichte van vorig jaar een stijging van 91%.

 Relatief goedkoop adverteren: Voor veel bedrijven en marketeers is adverteren op TikTok nog onbekend. Hierdoor wordt er op dit moment nog weinig geadverteerd op TikTok en dat maakt adverteren op TikTok erg goedkoop. In vergelijking tot Facebook is adverteren op TikTok vijftien keer zo goedkoop. 

 Makkelijk meetbare resultaten: TikTok heeft een eigen Business Center waar je algemene statistieken kan bekijken van je advertenties. Op deze statistieken kun je makkelijk inspelen. Wat heeft er gewerkt bij je vorige post? Wat werkte niet goed bij een van je posts? Dit is erg handig voor vervolgadvertenties

Benieuwd hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken?

TikTok adverteren uitbesteden

Wil je jouw merk of product via TikTok advertenties onder de aandacht brengen? Neem dan contact met ons op en laat onze experts dit goed voor je regelen. Ook geïnteresseerd in andere social media kanalen? Wij kunnen de gehele social media marketing voor je oppakken. Waar wacht je nog op?

Advies nodig?

Laten we dan snel afspreken.

Plan hier een tijd in die voor jou uitkomt om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.