Ontdek de mogelijkheden van Google Data Studio en het belang van het meten van jouw online resultaten

Ontdek de mogelijkheden van Google Data Studio

het belang van het meten van jouw online resultaten

Als ondernemer ben jij dagelijks bezig om jouw bedrijf te laten groeien. Hoogstwaarschijnlijk horen hier ook online activiteiten bij. Denk bijvoorbeeld aan het werken aan een betere organische vindbaarheid in zoekmachines, de promotie van je bedrijf op sociale media en het adverteren in Google. Het mooie van online marketing is dat alles goed te meten is. Helaas is er een grote kans dat je door alle verschillende kanalen het overzicht kwijt bent. En dat terwijl juist dit zo waardevol is. Als jij goed in kaart hebt met welke kanalen je welke doelen behaald, kun je daar in de toekomst op aansturen. Om een goed beeld te krijgen van je resultaten is het verstandig dit onder te brengen in een overzichtelijk dashboard. Dit kan op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld in Excel of met dure tools. Echter snappen wij dat niet iedereen een held is met Excel. Gelukkig hoeft dat ook niet, want Google Data Studio is een erg goed gratis alternatief. In deze blog vertellen wij hoe je de tool kan inzetten om uiteindelijke slimmere zakelijke beslissingen te kunnen nemen.

Waarom heb ik een online marketing dashboard nodig?

We benoemden het net al even kort, maar een goed online marketing dashboard is belangrijk als je echt serieus wilt groeien met jouw website. Het is meer dan alleen Google Analytics, wat overigens wel een goede bron is om aan een dashboard toe te voegen. In een dashboard is het de bedoeling om de data/gegevens van alle bronnen samen te voegen voor een compleet beeld. Denk dus bijvoorbeeld ook aan YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Ads en jouw Google Reviews. Zo creëer je een visuele weergave van de prestaties van jouw website en campagnes. Op basis daarvan kan je vervolgens aan de slag gaan met het verbeteren en bijsturen van jouw campagnes en het optimaliseren van je website. Daarnaast kun je de resultaten delen met je collega’s. Focus samen op wat belangrijk is.

Oké ik wil een dashboard, maar waarom zou ik kiezen voor Google Data Studio?

Een online marketing dashboard kan op verschillende manieren gemaakt worden. Er zijn vele dure online dashboard tools op de markt en natuurlijk kan je ook zelf aan de slag in Excel of Google Sheets. Google Data Studio is het alternatief gemaakt door Google en biedt verscheidene voordelen over de voorgaande opties.

  • Het eerste overduidelijke voordeel is natuurlijk dat de tool gratis te gebruiken is. Zonder kosten kun je gemakkelijk jouw resultaten visualiseren. Een kleine kanttekening is dat sommige connectoren om data uit andere bronnen dan Google toe te voegen wel geld kunnen kosten.
  • Werk je vaker met Google en haar producten, dan zal data studio erg natuurlijk en gebruiksvriendelijk aanvoelen. Je kunt gewoon met een Google account inloggen en hebt geen technische kennis nodig om een simpel dashboard te maken.
  • Ondanks dat Google Data Studio van Google is kun je er gegevens importeren uit verschillende databronnen. Er zijn veel integraties beschikbaar met bronnen van andere kanalen, zoals Facebook en LinkedIn (let op, niet alle databronnen kunnen nog gratis gekoppeld worden). Zo heb je alle data verzameld op één plek, in één overzichtelijk dashboard.
  • Een ander voordeel is dat je al jouw data kunt onderzoeken, combineren en filteren zonder code te schrijven. Transformeer onbewerkte data naar een duidelijke presentatie van jouw resultaten. Binnen een paar klikken maak je bruikbare, deelbare diagrammen en grafieken door gegevens te slepen en neer te zetten.
  • In Data Studio kun je daarnaast gemakkelijk dingen aanpassen naar jouw huisstijl. Van kleuren tot het toevoegen van afbeeldingen en logo’s. Alles helemaal aangepast op de stijl van jouw bedrijf.
  • Last but not least, zijn er fijne voorbeeld templates beschikbaar. Zo hoef je niet vanuit het niets te beginnen. Dat scheelt een hoop werk.

Welke data kun je kwijt in een dashboard?

Eén van de voordelen van Data Studio die we hebben benoemd is het importeren van data uit verschillende databronnen. Voeg bijvoorbeeld Analytics data toe aan je dashboard om de prestaties van je website (en eventueel mobiele apps) te meten en analyseren. Daarnaast kun je ook Google Ads, YouTube, Facebook Ads en LinkedIn data toevoegen om de presentaties van je digitale marketing campagnes te bepalen en onderzoeken. Doordat deze bronnen geïntegreerd zijn, is het mogelijk om eenvoudig gegevens uit verschillende bronnen terug te laten komen in 1 dashboard. Bij iedere grafiek of tabel kan je de keuze maken welke data je wenst te implementeren.

De vraag rest, hoe voeg je een gegevensbron (databron) toe?

Wanneer je een tabel of grafiek toevoegt, kun je rechts een gegevensbron selecteren:

Vervolgens klik je rechts onderaan op:

En selecteer je één van de vele databronnen die je wilt koppelen:

Let er wel op dat je vaak autorisatie nodig hebt om bepaalde data op te halen uit verschillende bronnen. Maak je geen zorgen, dit kun je gemakkelijk zelf doen.

Wat kan je allemaal in Google Data Studio?

Wij zetten de handige functies op een rij:

Grafieken en tabellen

Binnen Data Studio zijn er verschillende grafieken en tabellen beschikbaar om jouw data te visualiseren. In iedere grafiek of tabel kun je makkelijk bepalen welke dimensies en statistieken je wilt toevoegen en combineren. Daarnaast zijn ze makkelijk te vormgeven. Er zijn veel opties om de tabel aan te passen naar jouw huisstijl. Pas de kleuren aan, vergelijk de data met de data uit een vorige periode en geef aan of je titels wilt weergeven bij de assen.

Gegevens filteren

Soms wil je alleen een deel van de data weergeven in een tabel of een grafiek. Je wilt bijvoorbeeld alleen het organische verkeer laten zien en alle andere bronnen uitsluiten. Dit kan in Google Data Studio door een filter toe te voegen. Een filter plaatsen doe je door eerst een tabel of een grafiek te selecteren die je wenst te filteren, vervolgens verschijnt er rechts een groot kader met opties. In dit kader klik je op ‘een filter toevoegen’. Klik vervolgens onderaan op ‘filter maken’. Onderaan de pagina komt nu een scherm waar je een filter kunt maken. Wanneer je klaar bent druk je op opslaan.

Naast een filter kun je ook de datum van jouw tabellen en grafieken aanpassen. Dit staat ook in het rechter kader.

Eigen dimensies en statistieken maken

Een andere functie van Data Studio die erg handig is, is dat je zelf dimensies en statistieken kun aanmaken en berekenen. Wanneer je een grafiek of tabel heb aangemaakt klik je op ‘statistiek toevoegen’ of ‘dimensie toevoegen’ in het rechterkader. Onderaan zie je een knop met ‘veld maken’. Je krijgt nu het volgende scherm te zien:

Hier kun je zelf een formule opstellen. Wil je bijvoorbeeld de CPC weten van één bepaald doel? Dan deel je de volgende twee statistieken door elkaar: kosten/doel. Op deze pagina vind je een handig overzicht van alle formules: Functielijst Data Studio.

Conclusie

Google Data Studio is een erg gebruiksvriendelijke tool om jouw online marketing resultaten te visualiseren. Wij gebruiken de dashboard tool dagelijks om websites en campagnes te analyseren en te optimaliseren. Wil jij dit ook, maar kom je er niet helemaal uit? Wij kunnen helpen bij het maken van een online marketing dashboard. Laten we vrijblijvend een afspraak plannen en samen kijken wat de mogelijkheden zijn.

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

In 5 stappen naar online groei

Loop jij vast in de groei van je website? Of heb je moeite om een goede online strategie uit de werken voor jouw bedrijf? Download dan nu dit gratis whitepaper en krijg tips & tricks hoe je online kan groeien.