Een tijdje geleden kondigde Facebook aan dat ze het komende jaar veranderingen in het nieuwsfeed-algoritme zullen gaan introduceren. Dit alles om ervoor te zorgen dat berichten van vrienden en familie op Facebook hoger in de nieuwsfeed verschijnen. De beslissing van Facebook kan de gebruikers tevreden stellen, maar zal een uitdaging zijn voor bedrijven. Zij moeten meer hun best gaan doen. Heeft het nu geen zin meer om op Facebook te adverteren? Ja zeker wel! Wij vertellen in dit artikel waarom het nog steeds waardevol is om op Facebook te adverteren.

Gevolgen van het nieuwe Facebook algoritme

Facebook heeft zijn algoritme zo aangepast dat content van bedrijfspagina’s veel minder wordt weergegeven. Updates van vrienden en familie daarentegen worden vaker getoond. Dit heeft tot gevolg dat het organische bereik van posts van je bedrijfspagina, het aantal doorklikken naar je site en de weergavetijd gaan afnemen. De impact van de update is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type content dat je toont en de manier waarop gebruikers met deze content interacteren. Facebook wil gesprekken tussen vrienden stimuleren. Het is dus essentieel dat je conversaties uitlokt. Op deze manier trachten ze Facebook zo relevant mogelijk te maken voor de gebruiker.

Let op! Het gaat hier om het organische bereik. Dus het totale aantal unieke personen aan wie je bericht is weergegeven als resultaat van onbetaalde verspreiding. Dat het organische bereik van Facebook posts afneemt is een trend die eigenlijk al een aantal jaren aan de gang is. Een manier om ervoor te zorgen dat je bedrijf wél wordt gezien op Facebook is door te adverteren. In de huidige situatie zijn je betaalde posts het succesvolst als ze veel interactie krijgen – of als je een succesvolle post promoot (dus betaalt om hem aan meer mensen te laten zien).

Waarom adverteren op Facebook nog steeds effectief is

Duizenden ondernemers en marketeers profiteren al van de opbrengsten die adverteren op Facebook hun oplevert. Twijfel je nog steeds over de impact die Facebook kan hebben op jouw bedrijf? Dan moet je zeker deze vijf redenen lezen waarom je moet adverteren op Facebook.

1. Het is het meeste bezochte sociale medium

Wereldwijd heeft Facebook meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand, waarvan rond de 10 miljoen unieke bezoekers per maand in Nederland. Als je dus maar een fractie van de mensen bereikt kun je dus al heel veel resultaat behalen.

2. Snel resultaat voor relatief weinig kosten

Vanuit je bedrijfspagina kun je jouw Facebook marketing naar het volgende niveau trekken. Dit doe je door te betaald te gaan adverteren. Het opzetten van een Facebook advertentie-account is eenvoudig. Hierna kun je relatief snel een advertentie creëren en resultaat zien. Advertenties worden snel goedgekeurd door Facebook, vaak duurt dit ongeveer een halfuur. Het is daarmee vele malen sneller dan traditionele media.

Vaak wordt er gedacht dat adverteren op Facebook veel kosten met zich meebrengt. Dit is echter niet waar. Het is relatief eenvoudig een behoorlijk aantal vertoningen te genereren onder de doelgroep, met een beperkt budget. Je kunt zelf je advertentiebudget en -schema instellen, waardoor je volledige controle houdt over hoeveel je uitgeeft. Uit onderzoek blijkt dat afhankelijk van jouw branche je tussen de €0,35 en €2,50 per klik kwijt bent. Dit ligt een stuk lager dan de kosten per klik op bijvoorbeeld LinkedIn.

3. Je kan super gericht adverteren

Wat adverteren op Facebook zo winstgevend maakt? Je hebt je de mogelijkheid om het juiste bericht, op het juiste moment naar de juiste mensen te sturen. En dat is waar het allemaal om draait in marketing! Facebook weet erg veel over haar gebruikers, aangezien elke actie wordt opgeslagen. Deze informatie kunnen adverteerders vervolgens gebruiken. Met zijn vele segmentatiemogelijkheden kun je dus heel gericht adverteren op Facebook. Ter illustratie, zijn dit een aantal targeting mogelijkheden:

  • Demografische gegevens: locatie, leeftijd en geslacht
  • Facebook doelgroepTalen
  • Opleiding
  • Interesses
  • Koopgedrag
  • Connecties met Facebook pagina’s
  • Acties op jouw website (retargeting)

Hiervoor is het belangrijk dat je je doelgroep in kaart hebt gebracht. Welk relevant publiek wil je bereiken? De truc is om je doelgroep zo in te stellen dat alleen deze mensen je advertentie te zien krijgen. Dit kan door de targeting mogelijkheden slim te combineren.

4. Veel (heel veel) advertentiemogelijkheden

Gemiddeld voert Facebook ongeveer zes updates per maand door. Hierdoor is het soms moeilijk om op de hoogte te blijven van alle veranderingen. Maar dit zorgt wel dat adverteerders steeds meer tools en tactieken hebben om hun doelgroep te bereiken.

Waar je via het Google Display Netwerk enkel een of twee afbeeldingen kan toevoegen, heb je op Facebook veel meer mogelijkheden. Zo heb je naast enkele afbeeldingen ook de volgende mogelijkheden: een carrousel-advertentie, een collectie, een diavoorstelling of een Facebook canvas.

Facebook advertentiemogelijkheden

Het is duidelijk dat de focus op beeld ligt. Maar naast een afbeelding, werken video’s  misschien nog wel beter. Waarom? Video’s zijn super populair op Facebook! Wereldwijd wordt er dagelijks zo’n 100 miljoen uur aan video bekeken op het sociale medium. Volgens Facebook zal dit jaar 90% van hun inhoud bestaan uit video’s.

Wat velen? misschien ook niet weten is dat je niet alleen in het Facebook nieuwsoverzicht kunt adverteren. Maar je kunt jouw advertenties ook uitzetten op Facebook Messenger, Instagram en Facebook Audience Network. Al met al zijn er dus talrijke mogelijkheden om te zorgen dat Facebook advertenties het gewenste resultaat gaan binnenhalen.

5. We kunnen er doen waar we dol op zijn: testen, testen, testen!

Wij kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. De sleutel tot advertentie succes is: testen, testen en nog meer testen. Het is de enige manier om erachter te komen wat wel en niet werkt. Tegenwoordig kunnen we online gelukkig veel statistieken terugvinden. Zo ook op Facebook. In de Business manager vind je onder andere de volgende statistieken: bereik, weergave, kosten, klikken, conversies en opbrengsten. Op basis van deze gegevens kun je vervolgens gaan optimaliseren.

Facebook advertising optimalisatie

Het zal je verbazen in hoeverre de presentaties van verschillende advertentievormen kunnen verschillen binnen dezelfde doelgroep. Met Facebook kun je een a/b-test opzetten zodat je resultaten makkelijk kunt vergelijken. Ons advies is dan ook, blijf testen en kiezen voor de best presenterende advertenties. Zo krijg je op den duur het meeste waar voor je geld.

Start vandaag nog met adverteren op Facebook

Kortom, laat je niet ontmoedigen door het nieuwe algoritme. Adverteren op Facebook is zeker interessant om uit te gaan proberen! Met een klein marketingbudget kun je een behoorlijk bereik generen onder een specifieke doelgroep. Door zo gericht mogelijk te adverteren kun je relatief relevante advertenties creëren. Dit leidt tot het uiteindelijke doel, het opdrijven van conversies.

Ben je enthousiast geworden, maar heb je hulp nodig met Facebook adverteren? Lees dan onze mogelijkheden voor social media marketing. Bij Digital Inside helpen we je graag verder! Voor vragen kun je langskomen op ons kantoor in Utrecht, maar ook telefonische zijn wij bereikbaar op 030-2271828.

 

Lees ook onze andere blogs!

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!