Dwell time

Wat is dwell time?

Dwell time, verwijst naar de hoeveelheid tijd die een gebruiker besteedt aan een webpagina nadat ze vanuit een zoekmachine op die pagina zijn gekomen.

Dwell time meet dus de tijd die een gebruiker op een specifieke pagina doorbrengt voordat ze teruggaan naar de zoekresultaten of doorklikken naar andere pagina’s.

Dwell time is de tijd op een pagina en een belangrijke SEO metric

Dwell time is een belangrijk getal die zoekmachines kunnen gebruiken om de kwaliteit en relevantie van een pagina voor een bepaalde zoekopdracht te beoordelen. Over het algemeen geldt: hoe langer de dwell time / tijd op een pagina, hoe beter dat is, omdat het suggereert dat de content usefull is. Met andere woorden de content is informatief of boeiend voor de gebruiker. Een korte dwell time kan daarentegen suggereren dat de pagina niet aan de verwachtingen van de gebruiker heeft voldaan.

Wat beïnvloed de dwell time:

  1. Betrokkenheid: Een langere dwell time duidt vaak op een hogere mate van betrokkenheid van de gebruiker met de inhoud van de pagina. Dit kan betekenen dat de pagina relevante informatie biedt en de gebruiker tevredenstelt.
  2. Paginakwaliteit: Dwell time is een signaal voor zoekmachines om de kwaliteit van een pagina te beoordelen. Als gebruikers snel vertrekken na het openen van een pagina, kan dit duiden op een slechte kwaliteit, irrelevantie of een slechte gebruikerservaring.
  3. Contentrelevantie: Het is belangrijk dat de inhoud van de pagina overeenkomt met de zoekintentie van de gebruiker. Als een pagina niet aan die intentie voldoet, is de kans groter dat gebruikers snel vertrekken, wat de dwell time kan verkorten.
  4. Doorklikpercentage (CTR): Dwell time is gerelateerd aan het doorklikpercentage (CTR). Een hoge CTR geeft aan dat gebruikers geïnteresseerd zijn in de zoekresultaten en daadwerkelijk doorklikken naar pagina’s. Als de pagina vervolgens een goede dwell time heeft, duidt dit op een positieve gebruikerservaring.

SEO en dwell time

Hoewel dwell time een relevante getal is voor SEO en gebruikers, is het belangrijk om op te merken dat zoekmachines zoals Google geen officiële aankondigingen hebben gedaan over het gebruik van dwell time als directe rangschikkingsfactor. Ze gebruiken echter wel indirecte signalen zoals bouncepercentage (wanneer gebruikers snel een pagina verlaten zonder interactie) en CTR om de relevantie van pagina’s te beoordelen. Uit een eerder SEO onderzoek over rankingfactoren zagen we wel een effect van de tijd op de website en de positie in Google.

Online marketing bureau 

Heb je andere vragen over dwell time? Stel je vraag dan aan online marketing bureau Digital Inside. Wij helpen je graag verder!

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge