Rich snippets

Wat zijn Rich snippets?

Rich snippets zijn speciale opmaakmarkeringen in de HTML-code van een webpagina die zoekmachines voorzien van extra contextuele informatie over de inhoud van die pagina. Deze markeringen stellen zoekmachines in staat om de inhoud beter te begrijpen en deze op een meer visueel aantrekkelijke en informatieve manier weer te geven in de zoekresultaten (SERP).

Rich Snippets helpen de gebruikers

Rich snippets zijn bedoeld om gebruikers te helpen om een goede keuze te maken naar welke pagina ze willen doorklikken. Rich snippets kunnen verschillende vormen aannemen, afhankelijk van het type inhoud dat wordt gemarkeerd en het zoekresultaat.

Voorbeelden van rich snippets:

  1. Sterrenbeoordelingen: Dit type rich snippet toont de gemiddelde beoordeling van een product, dienst of bedrijf, vaak vergezeld van het aantal beoordelingen en de naam van de recensent. Ideaal als je wilt laten zien dat je een betrouwbare partner bent. Lees hier meer over de sterren in Google.
  2. Productinformatie: Voor e-commercewebsites kunnen rich snippets informatie bevatten zoals productprijzen, beschikbaarheid, productfoto’s en links naar gerelateerde producten.
  3. Evenementinformatie: Rich snippets voor evenementen kunnen details bevatten zoals datum, tijd, locatie en ticketprijs.
  4. Receptinformatie: Recept rich snippets kunnen de ingrediënten, kooktijd en voedingswaarde van een gerecht bevatten.
  5. Artikelinformatie: Voor nieuwsartikelen kunnen rich snippets de publicatiedatum, auteur en een korte samenvatting van het artikel weergeven.
  6. FAQ-informatie: FAQ rich snippets kunnen vragen en antwoorden weergeven die op een pagina staan, waardoor gebruikers snel antwoorden op hun vragen kunnen vinden.
  7. Video-informatie: Voor video’s kunnen rich snippets details bevatten zoals de duur van de video en een miniatuurweergave van de video.

Om rich snippets op een website te implementeren, moet je gestructureerde data toevoegen aan de HTML-code van de pagina’s. Per pagina kan je zelf bepalen welke data er het beste bij past. Meer weten? Lees dan deze blog over structured data.

Voordelen van rich snippets

  • Verbeterde zichtbaarheid: Rich snippets trekken echt de aandacht van gebruikers en kunnen resulteren in een hogere klikfrequentie (CTR) van zoekresultaten.
  • Meer informatie: Gebruikers krijgen meer contextuele informatie voordat ze doorklikken naar een pagina, wat kan helpen bij het beoordelen van de relevantie van de inhoud.
  • Betere gebruikerservaring: Rich snippets helpen gebruikers bij het vinden van specifieke informatie die ze zoeken, wat leidt tot een verbeterde gebruikerservaring.

Online marketing bureau 

Heb je andere vragen over Rich snippets? Stel je vraag dan aan online marketing bureau Digital Inside. Wij helpen je graag verder!

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge