De nieuwe Google BERT-update uitgelegd in eenvoudige taal

De nieuwe Google BERT-update uitgelegd in eenvoudige taal

Google heeft zijn nieuwste algoritme-update aangekondigd, genaamd BERT.  De Google BERT-update werd aangekondigd op 24 oktober 2019. In de aankondiging zegt Google dat dit 10% van alle zoekopdrachten zal beïnvloeden, wat betekent dat dit één van de grootste Google-updates van de afgelopen 5 jaar is!

BERT is een taal gerelateerde update. We weten allemaal dat taal erg complex is, dus de techniek achter deze update helaas ook.

Definitie
BERT staat voor “Bidirectional Encoder Representations from Transformers” en is een neurale netwerk gebaseerde techniek voor pre-training van natuurlijke taalverwerking …

Klinkt verwarrend hè?

Maak je geen zorgen over het technische jargon; we gaan in dit artikel precies uitleggen wat de update precies inhoudt en wat het voor jou betekent.

Wat is de Google BERT-update?

Wie is BERT? Een vraag die je vast een keer voorbij hebt zien komen de afgelopen periode. Een gekke vraag eigenlijk, want BERT is natuurlijk geen mens maar een Google algoritme update. Toch ligt het dichterbij de waarheid dan je denkt. De BERT update zorgt er namelijk voor dat de computer achter de zoekmachine op een menselijkere manier kan denken.

In de kern is deze nieuwe update gericht op het beter interpreteren van de intentie van zoekopdrachten. In plaats van de zoekopdracht van de gebruiker per woord te bekijken biedt BERT Google de mogelijkheid om de hele zin beter te interpreteren. Kleine wijzigingen of zelfs eenvoudige woorden in een zoekopdracht kunnen de zoekintentie namelijk drastisch veranderen. Met deze nieuwe update wordt Google steeds beter in het interpreteren van wat de gebruikers echt zoeken wanneer ze iets intypen in de zoekmachine. Google kan de zoeker dus nauwkeurigere resultaten geven. Alles met als doel: meer gebruiksgemak van de zoekmachine.

Google gaf een paar voorbeelden in hun aankondiging. In één van de voorbeelden laat Google zien hoe de interpretatie van de zoekresultaten verandert wanneer een gebruiker bijvoorbeeld zoekt naar ‘2019 Braziliaanse reiziger naar de VS heeft een visum nodig’. Het woord “naar” en de relatie met de andere woorden in de zoekopdracht zijn bijzonder belangrijk om de betekenis te begrijpen. Het gaat over een Braziliaan die naar de VS reist, en niet andersom. Voorheen begreep het algoritme het belang van deze verbinding niet en toonde ze zoekresultaten voor Amerikaanse burgers die naar Brazilië wilden reizen. Met BERT kan de zoekmachine deze nuance beter begrijpen en weten dat het veel voorkomende woord ‘naar’ hier eigenlijk veel uitmaakt.

Wat betekent deze update voor de vindbaarheid van jouw website?

De BERT-update is nog niet uitgerold in Google Nederland. Het is ook nog niet te voorspellen wanneer dit precies gaat gebeuren. Wel is het verstandig om je websiteverkeer goed in de gaten te houden de komende maanden. Het goede nieuws is dat dit geen algoritme is die iemand bestraft – het is alleen bedoeld om de zoekopdracht van de gebruiker en de zoekintentie beter te begrijpen. De beste manier om ervoor te zorgen dat deze update positief voor je uitpakt is door inhoud te hebben die de vragen van jouw doelgroep beantwoordt. Wij verwachten dat sites die veel goede en uitgebreide inhoud hebben de winnaars zijn van deze update.

Wat te doen als jouw verkeer afneemt door de update

Als je nu een daling van het verkeer ziet, zou ik niet aanraden om dramatische wijzigingen aan te brengen totdat er wat tijd voorbij is gegaan. Google heeft een geschiedenis van het uitrollen van updates en deze vervolgens terug te draaien of aan te passen in de weken daarna. Dat gezegd hebbende, als je verkeer daalt en dit de komende weken blijft dalen, zijn er een paar dingen die je kunt doen:

1. Identificeer de zoekopdrachten of zoekwoorden die het verkeer doen dalen

Ga naar de Google Search Console (of installeer het als je het nog niet hebt) en voer een vergelijkingsrapport uit:

Klik vervolgens op zoekopdrachten en kijk waar   je  verkeer voor hebt  verloren:

Dit zal je laten zien welke zoekopdrachten je verder moet onderzoeken.

Als alternatief kun je Ahrefs gebruiken. Zij hebben ook een tool waarmee je de verschuivingen in verkeer kunt bekijken.

2. Bepaal wat voor type content nu goed scoort

Doorzoek de zoekopdrachten in Google en kijk welke soorten content nu hoog komen in de zoekmachine.

  • Is het een ander contenttype?
  • Heeft het een andere invalshoek?
  • Beantwoordt het een iets andere vraag?

3. Inhoud wijzigen of aanpassen

Pas je inhoud aan zodat deze overeenkomt met de inhoud die nu hoog in Google scoort of maak nieuwe inhoud die overeenkomt met de top resultaten. Google laat ze niet voor niets bovenaan zien, dus het enige dat je hoeft te doen is dat na te bootsen.

Conclusie

De nieuwe Google BERT-update is mogelijk een van de grootste updates van de laatste 5 jaar SEO. Er is niets om je zorgen over te maken, want deze update is er niet op gericht om je af te straffen. In plaats daarvan is het gericht op het beter begrijpen van de zoekintentie. Houd je rankings goed in de gaten en pas op basis daarvan je content aan.

Als je hulp nodig hebt bij jouw SEO, kun je ons altijd bellen, mailen of een afspraak maken.

 

 

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

In 5 stappen naar online groei

Loop jij vast in de groei van je website? Of heb je moeite om een goede online strategie uit de werken voor jouw bedrijf? Download dan nu dit gratis whitepaper en krijg tips & tricks hoe je online kan groeien.