Er is een nieuw tijdperk aangebroken, het Growth Hacking tijdperk. Hierin vervagen de lijnen tussen marketing, data analyse en programmeren. Growth Hacking is een mengeling van deze onderdelen en is straks niet meer weg te denken.

Wat is Growth Hacking?

Wikipedia omschrijft de rol als een proces van experimenten die heel snel op elkaar volgen en die gebruik maken van een hoop verschillende marketing kanalen om ze de manier te vinden waarop bedrijven het meest effectief kunnen groeien. Om als Growth Hacker succesvol te zijn is het noodzakelijk om over een bepaalde manier van denken en een bepaalde visie te beschikken. Het is een manier van denken waar je niet alleen maar nieuwe klanten mee aantrekt, maar ze ook op een zodanige manier overtuigd en voor je wint zodat ze telkens terug komen voor meer. In die visie begrijp je ook de flexibele behoeften van de klant die steeds kan wisselen en met de tijd meegaat.

Teams gericht op Growth Hacking

Hacking is iets wat zeer goed opgepakt kan worden door een team waarin de teamleden elk een bepaald specialisme heeft. Een ideaal Growth Hacking team bestaat uit de volgende 4 specialisten.

(Content) Marketeer

Binnen dit specialisme is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is, en waar die zich bevindt. Waar hebben ze behoefte aan, en hoe kun jij die vraag en behoefte voor hen oplossen. Het belangrijkste aspect is dat jouw boodschap aansluit met de wensen. Zo kun je mensen lukken, en ze aan jou binden. Deze persoon kent alle facetten van online marketing en online advertising.

Programmeur

Het ontwikkelen en coderen van software is minstens net zo belangrijk. De programmeur zorgt ervoor dat alle code goed werkt, dat websites en landingspagina’s gebouwd worden, en waar nodig is, snel kan worden gewijzigd om elke keer het beste resultaat te behalen.

User Experience Specialist

Dit specialisme zorgt ervoor dat je gebruiker elke keer weer een ultieme ervaring heeft. Een belangrijk onderdeel hiervan is het optimaliseren van je website. Wat is het beste pad naar conversie? Dit kan gaan om visuele aspecten zoals bijvoorbeeld welke kleur of lettergrootte werkt het beste?

Data Analist

Binnen dit specialisme is het belangrijk om de reis die klanten maken te bewaken. Wanneer klanten interesse tonen, en acties ondernemen om jouw product of service te kopen is het belangrijk om deze data te hebben en hier je inzichten uit te halen. Op basis van deze inzichten kun je je verdere strategie ontwikkelen. Wat heeft wel en niet gewerkt? En waar moet de focus op om nog meer rendement en groei te behalen. De Data Analist maakt de groei meetbaar.

Vaak is het zo dat iemand sterk is in een of enkele van deze rollen, maar is het lastig om iemand te vinden die elk aspect perfect kan. Een team waarin de krachten gebundeld zijn werken voor Growth Hacking vaak het beste

Lees ook de blog over Content Marketing of onze andere blogs!

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

 

Gratis whitepaper: In 5 stappen naar online groei 

Loop jij vast in de groei van je website? Of heb je moeite om een goede online strategie uit de werken voor jouw bedrijf? Download dan nu dit whitepaper

Al ruim 300x gedownload in 2019

Met handige tips & tricks

Op basis van praktijkervaring

Ja, mail mij dit gratis whitepaper >