fbpx

5 innovaties van WhatsApp, Google en LinkedIn om in de gaten te houden

5 innovaties van WhatsApp, Google en LinkedIn om in de gaten te houden

De komende periode staan er weer een aantal interessante innovaties op de planning bij WhatsApp, Google en LinkedIn. Dit zijn de top 5 key innovaties die mij opvielen en zeker goed zijn om in de gaten te houden.

1. WhatsApp start met in-app shopping

WhatsApp heeft eind 2020 een nieuwe functie geïntroduceerd waarmee je meerdere producten direct kunnen bestellen met een enkel bericht op WhatApp. Deze functie van WhatsApp business werkt samen met de bestaande catalogusfunctie.

Dat je nu direct producten kan bestellen via de app is onderdeel van een plan van WhatsApp om te investeren in nieuwe zakelijke functies, waaronder dus nieuwe manieren voor klanten om rechtstreeks vanuit een chat aankopen te doen.

2. Ads mogelijk op LinkedIn Stories

Na Instagram en Facebook is nu ook LinkedIn aan het testen met advertenties tussen de LinkedIn “stories.” Deze test vindt plaatst in Amerika en Canada, maar zal hoogstwaarschijnlijk ook naar Europa komen overwaaien.

3. Nieuwe versie van Google Analytics (GA4)

Als het goed is heb je inmiddels al een weergave met de nieuwste versie van Google Analytics aan je website gekoppeld en is de teller vanaf 1 januari 2021 gaan lopen. Heb je nog niet de nieuwe versie van Google Analytics gekoppeld, dan is het wel verstandig om dit in je activiteitenlijst voor 2021 te zetten. De nieuwste versie van Google Analytics (GA4) is eind 2020 gelanceerd en is echt weer een upgrade van de GA3 versie. Een aantal voordelen van GA4 zijn:

  • Extra event-metingen die niet meer met Tag Manager ingeregeld hoeven te worden, zoals downloads, scrolldiepte-meting, video engagement, onsite-zoekopdrachten en uitgaande klikken
  • Cross domain tracking is eenvoudiger geworden
  • Meer gebruik van machine learning
  • Meer focus op privacy (bijvoorbeeld door automatisch IP-adressen te anonimiseren)
  • Website en app data worden bij elkaar weergegeven

Google Analytics 4 is nog in ontwikkeling en ik verwacht dat er nog enkele aanvullingen komen. Ten opzichte van de 3e generatie van Google Analytics zijn er nu ook nog enkele nadelen. Denk aan:

  • Bij de overstap van Universal Analytics naar GA4 neem je niet de historische data mee. Het is dus aan te raden om GA4 eerst als weergave naast je oude weergave in te stellen
  • Verandering in gedragsstatistieken: bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage ontbreken

4. Google Web Vitals

Vanaf mei 2021 zal de user experience een belangrijker effect gaat krijgen op je plek in Google zoekresultaten dan nu het geval is. Dit heeft Google al in 2020 bekend gemaakt, zodat iedereen voldoende tijd heeft om de noodzakelijke verbeteringen door te voeren.

Deze user experience betreft de volgende punten van je website, welke de ‘Core Web Vitals’ worden genoemd:

  • Laadsnelheid
  • Interactiviteit
  • Stabiliteit van visuele elementen

Deze Core Web Vitals zijn een aanvulling op eerdere experience factoren zoals de veiligheid van de website en of de website goed mobiel bruikbaar is. Staan SEO op jouw planning voor 2021? Dan mogen de Core Web Vitals zeker niet ontbreken.

5. Google Ads en Facebook Ads meer gericht op machine learning

De laatste trend is eigenlijk niet nieuw meer, maar zal in 2021 wel steeds duidelijker effect gaan hebben. Google Ads en Facebook Ads zullen een verbeterde performance laten zien als je smart bidding instellingen gebruikt in plaatst van handmatige biedingen en aanpassingen. Door campagnes op te starten met verschillende dynamische advertentieteksten in combinatie met juist ingestelde conversies op je website, werken de algoritmes van de Amerikaanse grootmachten het beste en kan je het maximale resultaat behalen uit campagnes. Gaat de termen smart bidding en dynamische advertentieteksten  iets te snel voor je? Check dan deze mega blog waarin we je alles uitleggen over zoekmachine adverteren.

 

Over de auteur

Digital Marketing Strateeg

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Tip: gratis whitepaper in 5 stappen naar online groei

Plan hier een tijd in die voor jou uitkomt om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.